Recensie HBO Max-serie 'Wolf'

Recensie HBO Max-serie 'Wolf'

Een subliem uitgevoerde huisvredebreukthriller die elke onverwachte weg inslaat en amper in clichés valt.

Regie: Lee Haven Jones, Kristoffer Nyholm | Cast: Ukweli Roach (Agent Jack Caffery), Iwan Rheon (Molina), Sacha Dhawan (Honey), Sian Reese-Williams (Maia Lincoln), Annes Elwy (Lucia), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 56-58 minuten | Jaar: 2023

Wolf is een verfilming van Mo Hayders boekenreeks over agent Jack Caffery. Veel grote en imposante plotlijnen worden in deze serie samengevoegd tot een nagelbijtend spektakel. Het wordt haast onmogelijk om niet paranoïde te denken, zowel over de huisinval als het verhaal van de agent die zijn eigen mysterie oplost. En zelfs wanneer de serie de nodige clichés erbij pakt, weet zij toch constant de aandacht vast te houden. Let wel op: de serie is niet bedoeld voor mensen met een zwakke maag.

Een van de redenen dat Wolf de aandacht zo goed weet vast te houden, is het geweldige acteerwerk van vrijwel de gehele cast. Zelfs met een paar zwakkere schakels ligt de kwaliteit veel hoger dan in de gemiddelde misdaadthriller, voornamelijk omdat de personages genuanceerd worden neergezet. Het beste voorbeeld hiervan zijn de twee mannen die het huis van een rijke familie binnenvallen om ze te terroriseren.

Naast het feit dat zij vanaf hun introductie al een rol spelen, nemen 'detectives' Honey en Molina geen pauze in het neerzetten van een solide acteerprestatie. De acteurs weten mogelijk de meest verontrustende televisiepersonages te introduceren, om vervolgens zonder enig probleem te wisselen tussen de doodenge, hilarische en 'deadpan' kanten van de huurmoordenaars. En gedurende de zes afleveringen wordt de gelaagdheid van hun echte personages ontplooit.

Tegenover dit verhaal staat dat van politieagent Jack Caffery. Nadat zijn broertje op tienjarige leeftijd is ontvoerd, houdt hij zich vast aan een brandend instinct dat de zaak verkeerd is afgehandeld. En dit gevoel (met bijbehorende doortastendheid) weet hij ook op te wekken als hij nu aan zaken werkt die incorrect worden onderzocht. Zo wordt hij uiteindelijk per ongeluk verweven in het verhaal van de rijke familie. Lang blijft de connectie tussen beide verhalen nog onduidelijk gelaten, wat jammer genoeg effect heeft op hoe de kijker naar Jack kijkt.

Jack wordt niet heel sympathiek neergezet, waardoor lang het enige punt van medelijden zijn traumatische jeugd is. Het duurt dan ook het halve seizoen voordat hij begint te ontdooien en er meer gelaagdheid in het personage te zien is. Want zelfs met zijn permanente 'take no shit'-houding is juist een menselijk element iets wat het verhaal nóg beter zou maken. Met haar hoofdpersoon valt de serie in clichématige misdaadthrillerterritorium en laat het zich even meenemen met de genrestroom.

Waar de serie wel weer enorm in uitblinkt, is de manier en het tempo waarin ze het mysterie aan de kijker presenteren. Telkens wordt er weer een klein stukje vrijgegeven, waardoor er weer een splitsing van mogelijkheden ontstaat in de voortgang van het plot. Op geen enkel moment wordt te veel informatie weggegeven, waardoor de kijker het einde van de serie niet volledig kan voorspellen. Het is haast wiskundig hoe de informatie wordt opgedeeld en gepresenteerd, en Wolf neemt dan ook echt de tijd om het zo succesvol mogelijk uit te werken.

Deze hele opbouw komt uiteindelijk samen in een climax vol wendingen en bloederige aanvallen. Het enige probleem met deze oplossing van het mysterie, zijn de resterende twintig minuten die de aflevering dan nog moet vullen. Hierin worden vrij formalistisch alle losse eindjes vastgeknoopt. Dit is de eerste keer dat het tempo van de serie meesleurt en ongemakkelijk voelt in het geheel.

Maar zelfs met dit onhandig getimede einde, weet de serie toch écht een geweldige uitvoering van een doorgewinterd genre te presenteren. Want voor een huisvredebreukthriller met een gekwelde en dubieus gemotiveerde agent weet Wolf toch een ijzersterke uitwerking te presenteren. Dit alles met de sprookjesachtige setting van Wales (inclusief de prachtige accenten) zorgt voor een unieke en waardige kijkervaring. Hoewel dit als een miniserie werkt, wordt er al gesproken van een tweede seizoen. En met de boekdelen aan mysteries waar meer verhalen uit gehaald kunnen worden, zou dit nog wel eens een mooi vervolg kunnen krijgen.

★★★★☆

Wolf is te zien bij HBO Max.