Recensie Prime Video-serie 'Wilderness'

Recensie Prime Video-serie 'Wilderness'

Wie is er schuldig in een zaak waarin niemand onschuldig is?

Regie: So Yong Kim| Cast: Jenna Coleman (Liv Taylor), Oliver Jackson-Cohen (Will Taylor), Ashley Benson (Cara), Talia Balsam (Bonnie), Claire Rushbrook (Caryl), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 42-59 minuten | Jaar: 2023

Aanvankelijk voelt Wilderness niet bepaald vernieuwend. Een perfect huwelijk, man gaat vreemd, vrouw wil hem vermoorden; je kent het wel. Het merendeel hiervan gebeurt al in de eerste aflevering. Des te groter is de schok wanneer de serie zich ontvouwt als een misdaaddrama met zo enorm veel wendingen dat zelfs de gebroeders Coen ervan achterover zouden slaan. Toch werkt dit verfrissend. Zo leeg als de eerste aflevering begint, zo spectaculair eindigt de laatste.

Wat is een betere manier om te vertellen dat iemand van slag is dan haar 's ochtends de wekker door de slaapkamer te laten smijten? Over deze scène zullen de schrijvers waarschijnlijk niet lang hebben gediscussieerd. Toch lijkt er een gedachte achter te zitten. Doordat de aflevering volop strooit met dergelijke clichématige scènes voelt het alsof we deze serie snel genoeg door hebben. Daardoor is de schok extra groot wanneer de ene na de andere onverwachte wending het verhaal in een compleet andere richting stuwt.

Gedurende de serie wordt je morele kompas flink op de proef gesteld. In deze mierenhoop van dubieuze gebeurtenissen is het lastig om één schuldige aan te wijzen. Natuurlijk voelen we mee met Liv, die dacht dat ze in Will de perfecte echtgenoot had gevonden (niet dus), maar wanneer zijn minnares omkomt bij een poging om Will te vermoorden is ook Liv geen heilig boontje meer. En daar wordt de serie interessant. Want waar Liv aanvankelijk het personage leek om je als kijker mee te identificeren, wordt dat alsmaar lastiger wanneer haar daden steeds moeilijker te rechtvaardigen zijn.

Een andere reden waarom je verdrinkt in deze serie is het uiterst overtuigende acteerwerk. Jenna Coleman en Oliver Jackson-Cohen tonen een chemie die het gebroken huwelijk van Liv en Will volstrekt geloofwaardig portretteert. Het contrast van het pasgetrouwde stel aan het begin en de afstandelijke, geforceerde relatie die de twee later in de serie hebben geeft beide personages een angstaanjagende extra laag.

Dat alle verhaallijnen en personages in zes afleveringen zijn gegoten is een prestatie te noemen. De serie voelt dan ook geen moment gehaast. Er wordt voldoende tijd genomen voor iedere scène, wat zorgt voor een prettige kijkervaring. Het is hopen dat het gebrek aan diepgang in de eerste aflevering kijkers niet afschrikt. Het vervolg van de serie is namelijk zeer de moeite waard.

★★★★☆

Wilderness is te zien bij Prime Video.