Recensie HBO Max-serie 'East New York'

Recensie HBO Max-serie 'East New York'

Deze klassieke Amerikaanse politieserie weet niet veel nieuws te brengen.

Regie: Mo McRea, Michael M. Robin, Ramaa Mosley, e.a. | Cast: Amanda Warren (Regina), Richard Kind (Stan), Olivia Luccardi (Brandy), Ruben Santiago-Hudson (Marvin), Kevin Rankin (Tommy), Elizabeth Rodriguez (Crystal), Lavel Schley (Andre), Jimmy Smits (John) e.a. | Afleveringen: 21 | Speelduur: 39-41 minuten | Jaar: 2022-2023

East New York volgt het reilen zeilen van het politiecorps binnen het 74e district van New York. Hoofdpersoon is adjudant Regina Haywood, die in haar nieuwe functie vastbesloten is een andere koers te varen en de burgers wil laten zien dat de politie er vóór hen is, in plaats van tegen hen. Het is de vraag of haar plan zal slagen en ze alle neuzen dezelfde kant uitkrijgt.

East New York is een traditionele Amerikaanse politieserie vol voorspelbare, klassieke elementen. De collega's vormen een hecht team en trekken ook buiten hun werk met elkaar op. Ze lijken nogal op elkaar aangewezen en weinig andere sociale contacten te hebben. Er ontstaan onderlinge romances en uiteraard mag de borrel in de kroeg aan de overkant na werktijd ook niet ontbreken. Het stikt van de zijlijntjes, die stuk voor stuk verbonden zijn met de privélevens van de politiemensen. Allemaal maken ze wel iets mee, variërend van een nieuwe liefde tot een jeugdtrauma of de eerste moeilijke momenten binnen hun carrière.

De serie is dus nogal voorspelbaar en weinig vernieuwend. Dat een zwarte vrouw tot adjudant wordt benoemd is nog enigszins modern te noemen, maar verder lijkt de serie toch wat in het eerste decennium van deze eeuw te zijn blijven hangen. Ouderwets en weinig spannend dus. De makers proberen dit te verhullen met de nodige onheilspellende muziekfragmenten, maar zelfs deze zijn, je raadt het al, voorspelbaar.

De serie bevat maar liefst eenentwintig afleveringen. Gelukkig vinden er in elke aflevering weer wat nieuwe gebeurtenissen plaats voor de afwisseling, want de hoofdzaak waar het politieteam zich mee bezighoudt wordt veel te lang uitgemeten. Om het verhaal van deze zaak te vertellen was de helft van de afleveringen meer dan genoeg geweest.

Hier en daar laat de geloofwaardigheid ook te wensen over. Het politiecorps pakt alle zaken op die binnen zijn district vallen, zelfs degene waarvan normaal gesproken wat grover geschut, zoals speciale eenheden, zou worden ingezet. Het opsporen van een uit de gevangenis ontsnapte topcrimineel behoort doorgaans niet tot het takenpakket van de lokale politie, maar in East New York is dat kennelijk wel het geval.

De serie wordt gered door de sterke kast. Met bekende namen als Amanda Warren, Jimmy Smits, Elizabeth Rodriguez en Richard Kind staat er met recht een cast van niveau met veel ervaring. Kind is inmiddels al even klassiek als het genre van deze serie, maar dat doet niets af aan zijn acteerkunsten. Hij is geknipt voor de rol van Stan, de norse agent die zijn tijd lijkt uit te zitten en wel wat vernieuwing kan gebruiken. Ook Amanda Warren schittert als sterke vrouw die haar eigen koers vaart.

★★★☆☆

East New York is te zien bij HBO Max.