Recensie Disney+-serie 'Ahsoka'

Recensie Disney+-serie 'Ahsoka'

Vooral de fans van animatieseries The Clone Wars en Rebels zullen tevreden zijn bij deze zoveelste Star Wars-spin-off.

Regie: Dave Filoni, Steph Green, Peter Ramsey, e.a. | Cast: Rosario Dawson (Ahsoka Tano), Natasha Liu Bordizzo (Sabine Wren), Mary Elizabeth Winstead (Hera Syndulla), Ray Stevenson (Baylan Skoll), Diana Lee Insanto (Morgan Elsbeth), Ivanna Sakhno (Shin Hati), David Tennant (Huyang), Lars Mikkelsen (Thrawn), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 35-55 minuten | Jaar: 2023

Sinds Disney de baas is over de geesteskinderen van George Lucas is het aantal televisieseries dat zich afspeelt in zijn sterrenstelsel ver ver weg niet meer op een hand te tellen. Je moet haast hogere wiskunde hebben gestudeerd om het allemaal nog te kunnen bevatten. Daarmee is het Star Wars-universum haast net zo onoverzichtelijk geworden als de vele Marvel-uitingen, al wordt ons hier tenminste de wirwar van verschillende universa bespaard.

Als het je gelukt is je over de vervreemdende animatiestijl van The Clone Wars diens vervolg Rebels heen te zetten, dan ben je ongetwijfeld bekend met het personage Ahsoka Tano. Deze Jedi, die trainde onder Anakin Skywalker, de latere Darth Vader, dook ook al even op in het tweede seizoen van The Mandalorian en The Book of Boba Fett. Het opdraven van de Togruta, zoals we Ahsoka's soort officieel moeten aanduiden, was een perfecte opwarmer voor een eigen serie. Maar liefhebbers van voorgenoemde animatieseries zullen helemaal in hun nopjes zijn met het eerste en wellicht enige seizoen van Ahsoka.

Sommige scènes, personages en ruimteschepen uit The Clone Wars zijn vrijwel direct vertaald naar liveaction. Helemaal een leuke gimmick is het feit dat de stem van de blauw uitgeslagen slechterik Thrawn in Rebels wordt verzorgd door Lars Mikkelsen (inderdaad de broer van) en nu ook in vlees en (blauw?) bloed door de Deense acteur wordt vertolkt.

Ahsoka speelt zich af na de gebeurtenissen van Return of the Jedi. Het keizerrijk is gevallen, maar de voormalig Jedistrijder moet nu een haast nog grotere strijd voeren. Haar voormalig gevangene Morgan Elsbeth weet te ontsnappen en voedt hiermee de geruchten dat de beruchte grootadmiraal Thrawn nog in leven is.

Samen met haar trouwe droid Huyang weet Ahsoka een kaart te vinden die weleens de locatie van Thrawn zou kunnen verraden. Haar voormalige leerling Sabine Wren moet nog even worden overgehaald (een formaliteit) en 'groentje' Hera Syndulla wordt eveneens opgetrommeld. Met hen neemt Ahsoka de missie op zich, maar stuit op weerstand van niet alleen Elsbeth maar ook haar handlangers Baylan Skoll en krijger Shin Hati.

Het moet gezegd dat deze nieuwe spin-off niet bepaald uitblinkt in originaliteit en een wat suffe rechtlijnige verteltrant voorstaat. Bedenker Dave Filoni heeft fans van de animatiereeks tevreden willen stellen en sleept er tegelijkertijd een heleboel ander bekends bij uit zowel de Star Wars-reeks als andere fantasytitels. Zo doen de locaties en art direction soms sterk denken aan The Lord of the Rings.

Ook leent Filoni van het werk van Shakespeare door drie onheilspellende heksen op te voeren. Uit hun monden komen veelal onbegrijpelijke maar ongetwijfeld zeer wijze vaagheden. Het trio onderstreept het gegeven dat de Ahsoka's relatief overzichtelijke queeste met veel interessant aandoende onzin wordt gepimpt. Elk excuus om Ahsoka maar zo veel mogelijk haar twee lichtzwaarden te laten trekken.

Voor een serie rondom Ahsoka Tano speelt het titelpersonage eigenlijk de tweede viool, iets dat we ook al zagen in de serie over Boba Fett. Maar ondanks het gehannes aan de zijlijn zet Rosario Dawson wederom een zelfverzekerd en krachtig titelpersonage neer. Dat geldt ook voor haar tegenstanders, onder wie Baylan Skoll, een van de laatste rollen van de veel te vroeg overleden Ray Stevenson. Toch is de rangorde onder de slechteriken van meet af aan duidelijk. Omdat een boef altijd wel danst naar de pijpen van iets hogers doet dat hen in kracht en macht inboeten.

Ahsoka haalt het qua niveau niet bij The Mandalorian en Andor, maar biedt wel onvervalst Star Wars-vermaak. Visuele hoogtepunten zijn er genoeg, zoals de kudde ruimtewalvissen die dient als onconventioneel voertuig. De serie biedt genoeg herkenningspunten voor de fans, vooral die van de animatieseries, en genoeg houvast en uitleg om ook nieuwe kijkers aan boord te krijgen en houden.

Ahsoka is te zien bij Disney+.

★★★☆☆