Recensie HBO Max-serie 'Murdaugh Murders: Deadly Dynasty'

Een keurige jurist met een keurige familie lijkt een spoor van lijken achter te laten.

Regie: Van King | Afleveringen: 3 | Speelduur: 41-44 minuten | Jaar: 2023

Het kleine plaatsje Hampton County wordt tussen 2015 en 2021 opgeschrikt door meerdere dubieuze moordzaken. De rode draad in al deze gevallen: de familie Murdaugh. De documentaire Murdaugh Dynasty: Deadly Dynasty brengt verschillende gebeurtenissen in kaart en hint telkens naar de betrokkenheid van de Murdaughs, met vader Alex als centrale schakel in de familie, maar toont geen concreet bewijs om deze aantijgingen te onderbouwen.

De speculaties over een mogelijke voortzetting van The Sinner bloeden langzaam dood, maar er zijn nog genoeg mysterieuze moordzaken die als inspiratiebron kunnen dienen voor een vijfde seizoen. De Amerikaanse familie Murdaugh bevat misschien zelfs wel genoeg mysterie voor meerdere goedgevulde seizoenen. Want hoewel het nog niet helder is in hoeverre de familieleden verantwoordelijk waren voor de moorden in Hampton County, lijkt
het onontkoombaar dat ze bij veel van deze gebeurtenissen betrokken zijn geweest.

De concrete betrokkenheid is echter in nog geen enkele rechtszaak vastgesteld; de processen tegen vader Alex Murdaugh zijn momenteel nog steeds bezig. Daardoor lijkt deze documentaire wat vreemd getimed. Juist wanneer alle processen voorbij zijn zou je een zorgvuldige tijdlijn kunnen maken van de gebeurtenissen met de bewijzen die het onderzoek heeft opgeleverd. In plaats daarvan biedt Murdaugh Dynasty speculatie op speculatie, waarmee deze documentaire zijn geloofwaardigheid gedurende de drie afleveringen steeds meer kwijtraakt.

In plaats van een heldere tijdlijn van 2015 tot het heden kiezen de makers ervoor om als eerste een bootongeluk uit 2019 te belichten. Dit lijkt puur bedoeld om de aandacht van de kijker te grijpen, want het verhaal wordt er niet overzichtelijker door. Deze opening zorgt voor verwarring en dient geen duidelijk doel voor de rest van de documentaire.

Murdaugh Dynasty toont verder ook niet meer dan wat je kunt lezen in het eerste nieuwsartikel dat je vindt met de zoekterm 'Murdaugh Family'. Om toch een beetje spanning te geven aan een documentaire over een zaak waarover al zo veel is gezegd, klinkt af en toe wat onheilspellende muziek en gooien de geïnterviewde betrokkenen er op typisch Amerikaanse wijze verontrustende oneliners uit.

Aan alles is de haast te zien waarmee deze productie is gemaakt. Alex Murdaugh was de afgelopen tijd veel in het nieuws en met die naam vers in het geheugen moest daar natuurlijk kijkvoer over komen. Het resultaat is een snelkookpandocumentaire die niet meer doet dan speculeren. Het is de vraag hoe lang truecrimedocumentaires in deze vorm nog succesvol zullen blijven.

★★☆☆☆

Murdaugh Murders: Deadly Dynasty is te zien bij HBO Max.