Recensie NPO Start-serie 'DNA' seizoen 2

Aangrijpende Deense detectiveserie over rechercheur die een internationaal netwerk van mensenhandel op het spoor is.

Regie: Fabian Wullenweber | Cast: Anders W. Berthelsen (Rolf Larsen), Charlotte Rampling (Claire Bobin), Mario Montescu (Mario Zaharia), Zofia Wichlacz (Julita), Johanne Louise Schmidt (Maria), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 39-43 minuten | Jaar: 2023

De Deense detectiveserie DNA draait om Rolf Larsen, een man van middelbare leeftijd die rechercheur is bij de politie van Kopenhagen en al jaren leeft met een groot verdriet. Mocht je nou denken: "Niet alwéér een serie over een getormenteerde Scandinavische rechercheur", deze serie heeft zichzelf het eerste seizoen bewezen en gaat gelukkig op dezelfde voet verder.

Larsen kreeg in dat eerste seizoen veel voor zijn kiezen. Zo verdween zijn dochtertje Andrea onder zijn ogen, waarna hij door schuld overmand aan lagerwal raakte, maar onverminderd naar haar bleef zoeken. Door de ontdekking van een fout in de DNA-database vond hij na zes jaar toch eindelijk Andrea terug, maar hij besefte dat ze inmiddels vreemden van elkaar waren geworden omdat ze bij iemand anders is opgegroeid.

In het tweede seizoen is Larsen verhuisd naar een woning schuin tegenover die van zijn ex-vrouw Maria, die net met haar nieuwe vriend een baby heeft gekregen. Wanneer die een aangeboren afwijking blijkt te hebben besluit Larsen zijn ex-vrouw te helpen met het vinden van een illegale orgaandonor. Mogelijk uit schuldgevoel dat hij haar niets heeft verteld over Andrea.

Al snel blijkt het foute boel en leidt een koelkast met rottende organen naar een vrachtwagen vol lijken. Wanneer Larsen met zijn collega's op zoek gaat, blijkt hij een internationaal netwerk van mensenhandel en arbeidsuitbuiting op het spoor te zijn, van Vietnam en Roemenië, via Frankrijk uiteindelijk naar Denemarken. Zijn Franse collega Claire Bobin helpt opnieuw mee om de daders op te sporen.

Ondertussen volgen we ook de verhaallijn van broer en zus Mario en Nicoleta, die slachtoffer zijn geworden van de brute mensenhandelaars. Er werd deze tieners een rijke toekomst beloofd, maar ze krijgen te maken met mishandeling, afpersing en prostitutie. Mario doet er alles aan om zijn zus te redden en gaat daarin steeds een stapje verder het criminele pad op.

Het is goed merkbaar dat het scenario geschreven is door Torleif Hoppe, een van de makers van The Killing en The Bridge. De verhaallijnen, die tegen het einde steeds meer samenkomen, zijn aangrijpend, spannend en voorzien van een goed tempo. Elke losse verhaallijn had op zichzelf al een eigen serie kunnen zijn, zo veel gebeurt er. Naar het einde toe zelfs een beetje te veel, waardoor snel over zaken heen gestapt wordt en er zelfs losse eindjes ontstaan.

Omdat er best wat dramatische thema's worden behandeld, had voor dit tweede seizoen best wat meer tijd mogen worden uitgetrokken. De zes afleveringen hadden er ook makkelijk tien kunnen zijn, zodat het geheel wat meer afgerond was geweest. Toch blijft DNA een heerlijke detective waar je als liefhebber van Scandinavische series graag een paar uurtjes voor gaat zitten.

★★★★☆

DNA is te zien bij NPO Start.