Recensie HBO Max-serie 'Our Flag Means Death' seizoen 2

Rhys Darby en Taika Waititi hijsen de vlag voor een nieuw seizoen van de romantische komedie op zee.

Regie: Andrew DeYoung, Fernando Frias, David Jenkins | Cast: Rhys Darby (Stede Bonnett), Taika Waititi (Edward Teach/Blackbeard), Con O'Neill (Izzy Hands), Vico Ortiz (Jim), Joel Fry (Frenchie), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 23-30 minuten | Jaar: 2023

Wanneer je als queer kijker een bijna niet te ontkennen chemie ziet tussen twee mensen van hetzelfde geslacht, resulteert dat in de verwachting dat de makers het publiek ervan zullen proberen te overtuigen dat deze personages alleen vrienden zijn. In een vreugdevolle wending in het eerste seizoen van Our Flag Means Death werd echter alle twijfel overboord gegooid toen Stede Bonnett en Edward Teach, ook wel bekend als The Gentleman Pirate en Blackbeard, een teder moment deelden in het maanlicht, inclusief kus. In seizoen twee wordt na een onstuimige periode de bloeiende relatie tussen de twee zeevaarders verder verkend.

Seizoen een van Our Flag Means Death werd onder andere geprezen voor het omwerpen van een aantal veelvoorkomende conventies rondom lhbtqia+-personages en -verhaallijnen. Als combinatie van een sitcom op de werkvloer (in de vorm van een disfunctionele piratenbemanning) en een romantische komedie op zee bevat deze serie een aantal plotelementen die je niet snel bij elkaar verwacht. Deze serie lijkt dan ook niet bang om te doen waar ze zin in heeft.

De bemanning van The Revenge bevat diverse identiteiten en herkomsten, maar men vindt elkaar in een behoefte aan de vrijheid van het zeevaarderbestaan. Als een soort gevonden familie verdedigen de bemanningsleden elkaar en hun enigszins ongekwalificeerde kapitein Stede Bonnett. In het eerste seizoen was het vooral diens onkunde die voor hilariteit zorgde en het verhaal voortstuwde. Althans, totdat zijn romance met Edward Teach zich begon te ontwikkelen. Seizoen twee bevat minder schermtijd voor de bemanning en meer voor een peinzende Stede die wanhopig probeert Edward terug te winnen.

Dat we meer zien van Stede en Ed is een logische keuze, aangezien hun relatie de fans sinds het slot van het vorige seizoen flink bezighield, maar het kibbelen en achter elkaar aan rennen kan op den duur de minder betrokken kijker wat gaan vervelen. De komische noot waarin de bijpersonages voorheen voorzagen zou in dat geval meer dan welkom zijn. Toch worden zij niet geheel aan de kant geschoven. Nieuwe personages doen hun intrede en oude personages vinden hun weg terug naar The Revenge. Vooral de eerste stuurman van Blackbeard, Izzy Hands, krijgt een noemenswaardige verhaallijn toebedeeld.

Wat betreft het centrale punt van de serie, de relatie tussen Stede en Ed, valt er weinig meer te wensen. De twee zijn verliefd, daar is geen twijfel over mogelijk, en hun liefde voor elkaar helpt ze betere keuzes te maken over zichzelf en de mensen om hen heen. Daarnaast blijven ze ook gewoon grappig, wat te danken is aan het acteerwerk van Rhys Darby en Taika Waititi.

De beste manier om hun relatie en die van andere personages, zowel romantisch als platonisch, te omschrijven is respectvol. Respectvol vanuit de personages, maar ook vanuit de makers. Daarmee verliest Our Flag Means Death misschien het scherpe randje van het eerste seizoen, maar niet zodanig dat de serie niet meer interessant is om naar te kijken.

★★★★★

Our Flag Means Death is te zien bij HBO Max.