Recensie HBO Max-serie 'Jamie vs Britney: The Father Daughter Trials'

De zoveelste documentaire over de curatele van Britney Spears, wederom zonder nieuwe informatie.

Regie: Marcus English | Afleveringen: 2 | Speelduur: 47 minuten | Jaar: 2023

De curatele van popster Britney Spears door haar vader Jamie sprak jarenlang zodanig tot de verbeelding dat er meerdere documentaires aan werden gewijd. Qua plot zijn die praktisch inwisselbaar, waardoor ze enkel van elkaar verschillen door de opgevoerde vertellers. Jamie vs Britney: The Father Daughter Trials doet zich voor als de enige neutrale documentaire over dit onderwerp, omdat hierin voor het eerst beide kanten van het verhaal worden belicht. Een invalshoek die overduidelijk is gekozen om te voorkomen dat deze documentaire wordt afgedaan als de zoveelste over dit uitgekauwde onderwerp.

Jamie vs Britney bedient zich van een parallelle vertelling: de structuur van de eerste aflevering wordt herhaald in de tweede, met nieuwe context die alle informatie uit de eerste aflevering tegenspreekt. Maar doordat in beide afleveringen dezelfde mensen worden geïnterviewd keldert hun geloofwaardigheid. Ook hun relevantie is niet altijd even duidelijk, evenals hun persoonlijke relaties met zowel Jamie als Britney Spears.

De grote vraag is waarom Britney Spears continu wordt uitgebuit door documentairemakers die allemaal beweren haar te willen helpen. Waarom worden dit soort documentaires óver haar gemaakt in plaats van mét haar? Zowel Britney als Jamie Spears worden in Jamie vs Britney niet geïnterviewd. Dit kan juridische redenen hebben, maar daarmee wordt dit de zoveelste Britney-curateledocumentaire die bij gebrek aan unieke punten al snel een brei van gebrabbel wordt.

Daar komt bij dat deze duidelijk partij kiest voor Britney. Dit wordt enigszins verhuld door in de eerste aflevering het verhaal volledig vanuit het perspectief van vader Jamie te vertellen, maar die aanpak heeft de keerzijde dat veel uitweiding over de mentale gezondheid van de popster met de tweede aflevering teniet wordt gedaan. Gezien de stappen die de afgelopen jaren zijn gezet om haar imago te verbeteren schiet deze documentaire zijn doel voorbij. Pogingen om de publieke opinie over Britney te verbeteren worden hiermee actief tegengewerkt.

Het meest kwalijke aspect is het centraalstellen van een paparazzo die de popster destijds volop achtervolgde en daarmee medeplichtig was aan haar publieke inzinking. Om deze man een gevoelig beeld te laten schetsen van de persoon die hij jarenlang heeft geteisterd is ronduit walgelijk. Wanneer vervolgens de zoveelste jeugdvriendin aan het woord komt (die klaarblijkelijk al jaren niets meer te maken heeft met de familie Spears) ebt het laatste beetje geloofwaardigheid weg.

Eenieder die daadwerkelijk interesse heeft in het verhaal van Britney Spears kan deze serie beter achterwege laten en in plaats daarvan haar recent uitgekomen memoires lezen. Want voor een documentaire die beweert eindelijk de waarheid te zullen blootleggen vertelt Jamie vs Britney vooral een hoop bekende verhalen, vanuit het perspectief van mensen die er maar losjes mee verbonden zijn.

★☆☆☆☆

Jamie vs Britney: The Father Daughter Trials is te zien bij HBO Max.