Recensie SkyShowtime-serie 'Fellow Travelers'

Een interessant verhaal over een verboden relatie wordt rommelig verteld.

Regie: Uta Briesewitz, Destiny Ekaragha, James Kent, e.a. | Cast: Matt Bomer (Hawk), Jonathan Bailey (Tim), Noah J. Ricketts (Frankie), Will Brill (Roy), Allison Willams (Lucy), Jelani Alladin (Marcus), Erin Neufer (Mary), Andy Milne (Andre) e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 55-67 minuten | Jaar: 2023

De ambitieuze politicus Hawk en zijn collega worden verliefd, maar ze houden hun relatie geheim. Het zijn namelijk de jaren vijftig, waarin homoseksualiteit nog niet wordt gerespecteerd en de Amerikaanse overheid zelfs jacht maakt op homoseksuelen. Fellow Travelers volgt de geheime relatie en belicht hoe de Verenigde Staten in deze periode met homoseksualiteit omging.

Het verhaal omslaat een periode van ongeveer dertig jaar, tot halverwege de jaren tachtig. De vroegere jaren kenmerken zich door ander licht- en kleurgebruik, maar het lukt daarmee niet echt om het verschil tussen de verschillende periodes goed zichtbaar te maken. De regelmatige terugblikken zijn daarmee niet altijd makkelijk herkenbaar, wat voor de nodige verwarring kan zorgen.

Ook de aankleding is matig uitgevoerd. Er lijkt weinig gelet op de details. Alles oogt redelijk modern, met uitzondering van wat ouderwetse attributen, waardoor het de serie aan authentieke uitstraling ontbreekt. De gebruikte muziek gaat mee met de tijd waarin het verhaal zich op dat moment afspeelt, maar door een zeer beperkt repertoire passeren dezelfde nummers opvallend vaak de revue. Het ontbrak de makers op dit gebied klaarblijkelijk aan de nodige inspiratie.

Het lijkt de makers erom te doen een nog altijd actueel onderwerp aan de kaak stellen. Zo wordt enerzijds een lesje politieke geschiedenis gegeven en anderzijds een poging gedaan om homoseksualtiteit bespreekbaarder te maken. De veelvuldige seksscènes tussen de heren geven hier duidelijk blijk van, al hebben sommige momenten in de eerste afleveringen meer weg van softporno dan van een romantische dramaserie.
emotie en diepgang

Ook ontbreekt het aan interessante zijlijntjes. Zo had het leven van Lucy, de vrouw van Hawk, veel meer uitgelicht mogen worden. Zij speelt slechts een kleine rol, terwijl ze behoorlijk wat voor de kiezen krijgt. Doordat homoseksualiteit in de jaren vijftig niet geaccepteerd werd, moeten er veel gezinnen zijn geweest zoals dat van Hawk en Lucy. Ontzettend zonde dus dat deze kant nauwelijks wordt belicht. Het verhaal voelt daardoor incompleet.

Hoewel er behoorlijk wat gemiste kansen zijn en het verhaal nogal rommelig verloopt, wordt het gaandeweg gelukkig wel een stuk duidelijker en overzichtelijker. De onduidelijke tijdsprongen blijven echter wel voor verwarring zorgen, dus als kijker moet je je koppie erbij houden om de draad niet kwijt te raken. Fellow Travelers is vooral interessant voor eenieder met interesse in de lhbtqia+-gemeenschap en de geschiedenis daarvan. Heb je echter moeite met homoseksuele seksscènes, dan laat je deze serie beter voor wat zij is.

★★☆☆☆

Fellow Travelers is te zien bij SkyShowtime.