Recensie Netflix-serie 'Replacing Chef Chico'

Fijne romantische serie serveert warme gerechten en warme personages in een Filipijns restaurant.

Regie: Dan Villegas | Cast: (Ella), Piolo Pascual (Raymond), Sam Milby (Chico), Yesh Burce (Wena), Joel Saracho (Carlon), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 32-36 minuten | Jaar: 2023

Loempiasisig en sinigangpaella zijn slechts enkele van de heerlijke gerechten die voorbijkomen in Replacing Chef Chico. Deze hartverwarmende, romantische serie gaat over het wel en wee binnen het Filipijnse restaurant Hain. In deze tamelijk sjieke eetgelegenheid is de bereiding van het eten 'geïnspireerd door jouw verhaal', waardoor elke gast een uniek menu voorgeschoteld krijgt. Hain staat echter in de rode cijfers en chef-kok Chico moet vrezen voor het voortbestaan van zijn restaurant.

Als Chico ook nog uit roulatie raakt en er snel een vervanger moet worden aangesteld is het helemaal paniek in de keuken. Verwacht geen Boiling Point-achtige toestanden, maar wel frictie en partijvorming. De knappe consultant Raymond, die het proces in goede banen moet leiden maar vooral in de weg loopt, heeft er zijn handen vol aan. Het doel is namelijk om Hain op de prestigieuze restaurantlijst Asia's Best of the Best te krijgen.

Het hoofdpersonage is de innemende souschef Ella. We volgen haar verrichtingen achter de snijplank, haar liefdesleven en de connecties die ze maakt met de gasten en andere medewerkers in het restaurant. In elke aflevering ontwaren we de rode draad van Ella's ontwikkeling als mens en als chef, maar staat ook het verhaal van een van de gasten centraal, verteld via het eten.

Die verhalen zijn tamelijk voorspelbaar zodra de stukken op het bord staan, maar dat maakt het allemaal niet minder vermakelijk en ontroerend. Alles draait om menselijke relaties en familie. De verhalen eindigen meestal met een positieve noot, plus een brok in de keel bij de kijker. Zoals een van de gasten zegt: "Liefde is een noodzakelijk cliché."

Replacing Chef Chico zet via de verhalen van de gasten ook een aantal maatschappelijke kwesties op de menukaart. Sommige daarvan zijn voor ons actueel en herkenbaar, zoals de nadruk op sociaal verantwoord ondernemen en biologische landbouw. Andere zaken geven ons een kijkje in de Filipijnse keuken, waar sommige vraagstukken zich in een andere fase bevinden dan in Nederland. Er is vaak sprake van een conflict tussen traditie en vernieuwing. De serie toont respect voor beide.

Respect voor elkaar is soms minder aanwezig bij het keukenpersoneel en de staf. Dit is geen Hell's Kitchen, maar er zijn personages die Gorden Ramsay naar de kroon steken als het gaat om het gebruik van het f-woord. Elke bruut en egoïst in Replacing Chef Chico heeft echter ook een zachte kant. De personages zijn verrassend gelaagd voor een serie met afleveringen van slechts een halfuurtje. En hoewel veel van de karakterontwikkeling alsmede de rode draad van het plot vrij voorspelbaar zijn, heeft de serie tegen het eind toch nog een paar verrassingen in petto.

De acht afleveringen van Replacing Chef Chico zijn individueel een lekker tussendoortje en als je de serie in een paar sessies binget een heerlijk diner. De uitstekende cast zet mensen van vlees en bloed neer, de beelden zijn kleurrijk en modern en al dat eten doet je watertanden. Replacing Chef Chico hoort net niet bij Asia's Best of the Best, maar scoort er niet ver onder.

★★★★☆

Replacing Chef Chico is te zien bij Netflix.