Recensie Netflix-serie '1670'

Recensie Netflix-serie '1670'

Poolse serie met lekker flauwe grappen had baat gehad bij betere acteurs.

Regie: Maciej Buchwald, Kordian Kadziela | Cast: Bartlomiej Topa (Jan), Katarzyna Herman (Zofia), Martyna Byczkowska (Aniela), Michal Balicki (Stanislaw), Michal Sikorski (Jakub), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 29-37 minuten | Jaar: 2023

In 1670 wil Jan Pawel de beroemdste man van Polen worden. Hoe precies is hem om het even. Er is voor deze hoofdpersoon geen echte verhaallijn; het zijn vooral de andere personages en hun romantische ontwikkelingen die de serie inhoud geven. Dat is erg welkom in een serie met een nietszeggend verhaal die vooral om grappen draait. Er gaat namelijk geen minuut voorbij zonder grap, maar de uitvoering had beter gekund.

1670 speelt zich af in – je raadt het al - het jaar 1670. Deze Poolse serie bedrijft Mel Brooks-achtige satire met veel verwijzingen naar de moderne tijd. Verwacht een mockumentary met pratende hoofden waarin personages af en toe veelbetekenend in de camera kijken, zoals in The Office. Dat maakt helaas pijnlijk duidelijk hoeveel beter de serie was geweest met acteurs met sterker komisch talent. Met een hoofdrolspeler van het kaliber Ricky Gervais of Steve Carell was de satire beter tot zijn recht gekomen.

De vrouwen komen er weer eens slecht vanaf. Vooral irritant is 'feisty smurfette' Aniela, die op een achterhaalde manier pleit voor modernisering: door agressief te zijn en continu "feminisme" te roepen, ookwanneer het gaat over onbenulligheden zoals het tillen van een kist . Van vrouwenemancipatie een grap maken wordt alleen leuk gevonden door ouderwetse, misogyne mannen en dat is niet het soort geschiedenis dat we willen zien.

Ook de weinige andere vrouwelijke personages wekken ergernis op. Zoals Zofia, de echtgenote van Jan Pawel maar ook – spoiler – een lesbienne in de kast. Hier een grap van maken is eveneens het werk van conservatieve denkers. Het is een veel te gevoelig onderwerp voor een serie die bestaat uit aan elkaar geregen dijenkletsers.

Voor wie de grappen zoals ze gepresenteerd worden kan waarderen verloopt de serie aardig, tot het einde. Dan verandert de toon drastisch en wordt het verhaal ineens heel heftig. Een slot is er niet echt, wat eigenlijk logisch is, aangezien ook het plot vooral bestaat uit losse gebeurtenissen en niet de indruk wekt ergens naartoe te werken.

Het ontbreken van een afronding en het feit dat elke aflevering over iets anders gaat doen vermoeden dat deze serie is gemaakt om alsmaar door te gaan, als een soort soap. Toegegeven, een soap die zich afspeelt in de middeleeuwen is een bijzonder origineel concept. Maar door de uitvoering is 1670 niet boeiend genoeg voor meer dan acht afleveringen. Wellicht dat Gervais of Carell een leuke remake wil doen.

★★☆☆☆

1670 is te zien bij Netflix.