Recensie HBO Max-serie 'Rick and Morty' seizoen 7

Meer van hetzelfde maar zeker geen catastrofe, ondanks wat de fanboys beweren.

Regie: Eugene Huang, Kyoung Hee Lim, Wes Archer | Cast (stemmen): Ian Cardoni (Rick), Harry Belden (Morty), Sarah Chalke (Beth), Chris Parnell (Jerry), Spencer Grammer (Summer), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 22-23 minuten | Jaar: 2023

Bepaalde genres van films of series trekken het type mannelijke kijkers aan dat graag een collectieve mening vormt over zaken. De arrogante Comic Book Guy uit The Simpsons is een mooi voorbeeld van dergelijke fanboys, die op sociale media onvermijdelijk zijn. Rick and Morty is ook zo'n product. Voordat het nieuwe seizoen in productie ging werd medebedenker Justin Roiland ontslagen en dus hadden de fanboys na de eerste aflevering hun oordeel al klaar. En zoals altijd blijkt die zwaar overdreven.

In dit zevende seizoen van de geanimeerde sciencefictionserie beleven de briljante uitvinder en zijn kleinzoon avonturen met overleden Vikingen in Walhalla omdat Rick daar graag energie wil opwekken, is er een ras waarvan bij zelfmoord de ingewanden veranderen in spaghetti en wordt een Twilight Zone-achtig verhaal verteld over angst overwinnen. Ook komen enkele figuren uit het verleden voorbij, zoals Evil Morty, Rick Prime, Ice-T en Ricks ex.

Ergens is het zelfs knap te noemen dat de makers verder zijn gegaan, want Roiland deed de stemmen van zowel Rick als Morty. Het is niet op te merken dat hij vervangen is door twee andere stemacteurs. Het zegt ook niet veel goeds over de fanboys dat ze in de bres springen voor een man die is ontslagen omdat hij huiselijk geweld zou hebben gepleegd.

Dus nee, de serie is met het ontslag van Roiland zeker niet ten onder gegaan. Dit nieuwe seizoen kan niet rampzalig worden genoemd. Wat dan wel? In principe wat Rick and Morty altijd al is geweest. En zoals dat met alles gaat: op den duur raakt de nieuwheid er wel af en voelt het alsof de kwaliteit achteruit is gegaan.

The Simpsons slaagt er al vijfendertig jaar in om een gevoel van het verstrijken van tijd te vermijden. Daardoor is het doodnormaal dat Homer nooit van zijn fouten leert. Rick and Morty benoemt letterlijk dat dit een serie is waarin men zich bewust is van eerdere seizoenen, wat ervoor zorgt dat de personages, vooral Rick, enige groei moeten vertonen.

Rick heeft al meer dan eens geleerd zich warmer op te stellen tegenover zijn kleinzoon. Maar dat ze iedere keer terug bij af belanden voelt onlogisch wanneer ze zich bewust zijn van hun oude avonturen. Waarom herinnert Rick zich wel een plot uit pakweg seizoen drie maar niet de les die hij daaruit heeft geleerd? Omdat dat het plot in de weg zou zitten. Maar geen blijvende emotionele ontwikkeling is dan ook weer iets wat in de weg zit.

Waar de makers altijd op kunnen terugvallen is hun creativiteit en hun talent om verwijzingen naar popculturele zaken te verweven met de verhaallijntjes. Dat gebeurt bijvoorbeeld in de aflevering waarin Morty en zijn zus samensmelten, waardoor zij haar broer als aanhangsel aan haar buik heeft à la Total Recall. De schrijvers bedenken wat een dergelijk gegeven met iemand doet wanneer je het uit de vertrouwde setting haalt.

Opnieuw zijn er weer wat grote Hollywoodnamen komen opdagen om nieuwe personages van hun stem te voorzien: Liev Schreiber, Glen Powell en Hugh Jackman (als Hugh Jackman). Daarnaast zijn er ook wat legendes onder stemacteurs te horen, zoals Maria Bamford, Maurice Lamarche en Tom Kenny (de stem van SpongeBob).

Als het goed is komen er nog minimaal drie nieuwe seizoenen van Rick and Morty. Die zullen ongetwijfeld niet teleurstellen, maar het zou mooi zijn als daarin wordt geprobeerd het concept van de serie verder op te rekken. Of te verkleinen, zodat de personages geen verwijzingen meer maken naar vorige afleveringen. Laat Rick and Morty gewoon een animatieserie zijn waarin de status quo nooit verandert.

★★★☆☆

Rick and Morty is te zien bij HBO Max.