Recensie Disney+-serie 'A Murder at the End of the World'

Spannende thriller in een IJslands hotel legt de gevaren van kunstmatige intelligentie bloot.

Regie: Zal Batmanglij, Brit Marling | Cast: Emma Corrin (Darby), Harris Dickinson (Bill), Clive Owen (Andy), Brit Marling (Lee), Joan Chen (Lu Mei), Alice Braga (Sian), Pegah Ferydoni (Ziba), Edoardo Ballerini (Ray), e.a. | Afleveringen: 7 | Speelduur: 39-45 minuten | Jaar: 2023

De technologie gaat met grote sprongen vooruit. Waar kunstmatige intelligentie kortgeleden nog een vrij abstract begrip was, is het inmiddels dagelijkse realiteit. A Murder at the End of the World speelt zich af in een wereld die volledig wordt beheerst door kunstmatige intelligentie. Een reeks onverklaarbare, angstaanjagende gebeurtenissen doet afvragen of dat wel zo'n positieve ontwikkeling is.

Deze zevendelige thriller begint met terugblikken naar gebeurtenissen van enkele jaren geleden. Darby onderzocht destijds een reeks verdwijningen, waarover zij een boek schreef. Tijdens een lezing vertelt ze over deze gebeurtenissen en worden beelden van het heden afgewisseld met beelden van het verleden. Naar aanleiding van deze lezing wordt ze uitgenodigd door een van haar grootste idolen: de grote techbaas Andy.

In het begin is nog niet helemaal duidelijk welke kant de makers op willen. Nadat Darby is opgehaald door de AI-assistent speelt het verhaal zich af in een strikt beveiligd hotel in een stukje niemandsland in IJsland. Het verhaal kiest duidelijk een richting wanneer binnen een select gezelschap de eerste dode valt.

Darby is vastbesloten de waarheid boven tafel te krijgen, maar doordat het hotel volledig draait op kunstmatige intelligentie wordt het haar niet makkelijk gemaakt. Zowel voor Darby als voor de kijker is volkomen onduidelijk waar de grenzen van de realiteit zich bevinden. Kunstmatige intelligentie en menselijk handelen lopen hier compleet in elkaar over. De makers snijden hiermee een zeer actueel onderwerp aan. Door kunstmatige intelligentie lijkt alles mogelijk, maar daar kleven gevaren aan. Dit wordt met name aan het slot duidelijk aangehaald en lijkt de moraal van het verhaal te zijn.

A Murder at the End of the World is een spannende thriller met een duidelijke boodschap. De raadsels zitten goed doordacht in elkaar en houden de aandacht goed vast. Dat het verhaal zich beperkt tot nagenoeg één locatie draagt bij aan de spanning. Het hightechhotel zorgt ervoor dat niemand een kant op kan, mede doordat buiten een ijzige winter heerst. Ook qua vormgeving is het hotel aangenaam onprettig; alles is er grijs, grauw en donker. En dat terwijl IJsland zo'n prachtig land is.

Na zes spannende afleveringen is de laatste volledig gewijd aan de ontknoping. Daarin komen nog allerlei onverwachte wendingen langs, waarmee de serie tot het laatste moment spannend is. Het verhaal sluit af met een duidelijk afrondend einde, al voegt de onthulling in de slotscène helaas niets toe aan het verhaal. Deze kleine misser kan de makers echter worden vergeven, omdat al het voorgaande sterk genoeg in elkaar zit.

★★★★☆

A Murder at the End of the World is te zien bij Disney+.