Recensie Netflix-serie 'Yoh! Christmas'

Recensie Netflix-serie 'Yoh! Christmas'

Een vrouw heeft krap een maand om ervoor te zorgen dat ze niet in haar eentje op het kerstdiner van haar familie verschijnt.

Regie: Johnny Barbuzano, Chris Beasley, Lauren Chengan, e.a. | Cast: Katlego Lebogang (Thando Mokoena), Siya Sepotokele (Charles), Anthony Oseyemi (Ben Bakare), Sthandiwe Kgoroge (Nellie Mokoena), Tumisho Masha (Simon), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 31-37 minuten | Jaar: 2023

Verpleegkundige Thando is op een leeftijd waarop veel mensen beginnen te settelen. Zelf is ze best tevreden met haar vrijgezelle bestaan, maar ze voelt wel de druk van haar familie, die haar tijdens iedere bijeenkomst eraan herinnert dat ze alleen is. Ze is hier zo klaar mee dat ze ineens verkondigt dat ze een vriend heeft en deze mee zal nemen met kerstmis. Het kerstdiner is al over vierentwintig dagen, dus ze moet snel op zoek naar een man.

Ze doet hier aanvankelijk erg haar best voor. Doordat we haar nog steeds zien worstelen met het einde van haar vorige relatie rijst het idee dat ze misschien toch wel behoefte heeft aan een partner, alleen komt ze de prins op het witte paard maar niet tegen. Er is op haar werk wel iemand die onmiskenbaar een oogje op haar heeft, maar ondanks de vele signalen van haar andere collega's lijkt Thando dit zelf niet zo door te hebben.

Yoh! Christmas is uitermate geschikt om te bekijken aan het einde van een stressvolle dag, wanneer je écht geen behoefte hebt om ergens over na te denken. Want dat doet deze serie wel voor je. De personages spreken constant met de stem van de schrijvers. Deze letterlijkheid is niet per se fout, maar daarmee valt er voor de kijker bar weinig zelf in te vullen. Ook het verloop van het plot wordt constant voorgekauwd, wat resulteert in een afstandelijke kijkervaring.

Gaandeweg lijkt Thando er steeds meer achter te komen dat een leven met een partner er voor haar niet in zit. Ze wil namelijk helemaal niet af van haar onafhankelijke bestaan. Deze feministische gedachte wordt helaas wat onhandig overgebracht. Thando's dates lopen namelijk allemaal in de soep door knullige acties van de mannen waarmee ze afspreekt. Als deze serie echt zou gaan over een vrouw die vrijgezel is omdat ze haar onafhankelijke leven prefereert boven dat van een gedeeld leven met een partner, dan had dit effectiever verteld moeten worden.

Uiteindelijk zit die halfslachtigheid ook een verfrissend einde in de weg. Het lijkt er in eerste instantie op dat Thando's zoektocht haar tot de realisatie brengt dat ze niet toe is aan een partner, wat ook duidelijk maakt aan haar familie. Toch kiest de serie vervolgens voor de makkelijke weg. Net nadat Thando haar betoog heeft gehouden over hoe ze waarde hecht aan haar zelfstandige bestaan, ontkomt ze toch niet aan de liefde.

★★☆☆☆

Yoh! Christmas is te zien bij Netflix.