Recensie Netflix-serie 'Cindy la Regia: La Serie'

Voor de tienerdoelgroep is er volop beter aanbod dan dit oppervlakkige niemendalletje.

Regie: Miguel Necoechea Jr., Indra Villaseñor Amador, Ruth Cherem Daniel | Cast: Vincent Michael Webb (Max), Michelle Pellicer (Cindy), Luciana Vale (Angie), Nahuel Escobar (Profesor Esteban), Carola Cuarón (Tere), e.a. | Afleveringen: 7 | Speelduur: 25-32 minuten | Jaar: 2023

Zoals de toevoeging 'La Serie' al doet vermoeden is Cindy la Regia: La Serie een vervolg op een film over diezelfde Cindy. Zoals wel vaker met het aanbod van Netflix staat dit nergens vermeld en is deze film ook zeker niet op dit platform te vinden. Is de serie dan wel te volgen voor kijkers die de film niet kennen? Jazeker. Maar er zijn andere redenen om deze toch over te slaan.

Cindy is niet bijzonder sympathiek of charmant, wel rijk en bevoorrecht. Dat het populaire meisje met de dure spullen per definitie door jonge kijkers interessant gevonden moet worden is niet meer van deze tijd. Ook de onderwerpen zijn ouderwets oppervlakkig: de eerste keer, een jongen de ware noemen en vijf minuten later een ander leuk vinden. Standaard puberdingen.

Soms is de serie ronduit achterhaald, zoals wanneer Cindy's ouders haar verbieden anticonceptie te gebruiken omdat ze 'verstandig' moet zijn, zonder dieper in te gaan op de problematiek van zo'n opvoeding. Of de tenenkrommend clichématige verhaallijn rondom Cindy's nichtje die begint met de zin: "Ik heb nog nooit een lesbienne ontmoet." Tussen alle vernieuwende content van nu is Cindy la Regia: La Serie opvallend behoudend.

Rond de eeuwwisseling werden dit soort oppervlakkige series nog goed bekeken, maar laten we eerlijk zijn, zelfs destijds waren ze niet bepaald indrukwekkend. Tieners van nu worden veel beter bediend en kunnen kiezen uit een aanbod met veel meer diepgang, actuele onderwerpen en betekenisvolle inhoud. Cindy la Regia: La Serie heeft niets van dat alles, slechts grappig bedoelde ongrappigheden en een hele rij voorspelbare puberproblemen, zoals – geen grote verassing – ongewenste zwangerschap.

In de voorlaatste aflevering van het zevendelige seizoen komt daar eindelijk een serieus onderwerp, namelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag. Maar door gênant snel door de emoties te gaan raffelen de makers deze verhaallijn af. Dit eerste seizoen eindigt zelfs middenin het verhaal, nota bene halverwege een scène. Dat de makers op een volgend seizoen rekenen is opmerkelijk, gezien de serie zo weinig te bieden heeft.

Wellicht dat er één reden is om naar een eventueel tweede seizoen te kijken: de kijker weet nog steeds niet wie Cindy's pikante foto, bedoeld voor vriendje Max, aan de hele school heeft rondgestuurd. Dit gebeurt in de eerste aflevering, de eerste scène zelfs, en lijkt aanvankelijk een rode draad voor de serie: Cindy die er weer bovenop komt na een sociale miskleun. Maar net als alle andere vluchtige verhaallijnen is dit probleem plotseling vergeten en is het tijd voor de volgende. Wat seizoen twee gaat brengen, kan dus van alles zijn.

★★☆☆☆

Cindy la Regia: La Serie is te zien bij Netflix.