Recensie Netflix-serie 'Pokémon Concierge'

Geinige stop-motionserie over Pokémon en hun blije conciërge, maar zelfs de echte fan zal er niet heel lyrisch over zijn.

Regie: Iku Ogawa | Cast (stemmen): Rena Nōnen (Haru), Ai Fairouz (Alisa), Eita Okuno (Tyler), Yoshiko Takemura (Watanabe), e.a. | Afleveringen: 4 | Speelduur: 15-20 minuten | Jaar: 2023

Haru besluit het roer om te gooien en stapt op de boot naar het luxe Pokémon Resort, waar ze aan de slag gaat als gastvrouw. Vol enthousiasme begint ze aan haar nieuwe baan, maar dat het werk van een dierenoppas echt afzien is blijkt uit de enorme problemen die zij als opzichter van het eiland op haar bord krijgt. Want er is natuurlijk niets zo allejezus verschrikkelijk als een Pikachu die niet op een schommel durft en een Magikarp die zijn zwemband verliest.

Heel simpel; Pokémon Concierge is een kinderserie. Verwacht geen volwassen draai aan een voor kiddo's bedoelde franchise zoals Pokémon: Detective Pikachu, maar verbaas je over vier pijlsnelle afleveringen waarin eigenlijk geen drol gebeurt. Perfect voor onschuldige zieltjes en een heerlijk vertekend beeld van de realiteit. Ook het leven wordt als een hapklare brok geserveerd, want de enige taak waar Haru zich als conciërge aan moet kwijten is zorgen dat de Pokémon blij zijn. En ergens zweeft de wijze boodschap dat je tevreden moet zijn met wie je bent, maar who cares. Blije Pokémon. Superbelangrijk.

Voor een wereld waarin Pokémon net zo'n alledaagse verschijning zijn als de buurtkat in je tuin, komen er verrassend weinig soorten in beeld. Naast hoofdrolspeler Psyduck bestaat de parade uit een handjevol Pansage, Pansear en Panpour, en af en toe springt er een eenling Pokémon over het scherm om de connectie met de franchise te behouden. Voldoende om het, al dan niet zeer zwakke, verhaal te dragen, maar voor fans wellicht een milde teleurstelling dat niet alle favorieten van Red en Blue de revue passeren.

Met het verstand op nul is Pokémon Concierge wel erg fijn om naar te kijken. Stop-motion heeft altijd een subliem oog voor detail en brengt fantasie op bijzondere wijze tot leven. Poppenkast voor gevorderden, aantrekkelijk voor jong en oud. Het kleinste stukje decor is met precisie geplaatst en voor vrijwel elke Pokémon is een ander materiaal of stofje gebruikt. De fout bij deze serie is echter het gebrek aan een vaste lijn. Want die conciërge had je op elk willekeurig eiland kunnen neerzetten en de Pokémon door een dier naar keuze vervangen.

Pokémon staat al jaren aan de top, maar tussen alle blitse games en films valt Pokémon Concierge weg. Het is een niemendalletje. Een serie die stuurloos achter het succes aan sukkelt, zonder wendingen of eigenaardigheden. En God verhoede dat een slechterik de fantastisch mooie dag komt verpesten. Tip? Bekijk Pokémon Concierge in het Engels. In deze versie wordt de stem van Haru ingesproken door The Boys-actrice Karen Fukuhara. Het contrast tussen de moordzuchtige Kimiko en brave Haru is gewoon hilarisch. Maakt die tweeënzeventig minuten nog een beetje de moeite waard.

★★☆☆☆

Pokémon Concierge is te zien bij Netflix.