Recensie Disney+-serie 'Class of '09'

Recensie Disney+-serie 'Class of '09'

Sciencefictionmysterie over veranderingen in het Amerikaanse rechtssysteem zet kijker niet zozeer aan het denken, maar eerder aan het werk.

Regie: Joe Robert Cole, Steven Canals, Sunu Gonera, e.a. | Cast: Brian Tyree Henry (Tayo Michaels), Kate Mara (Ashley Poet), Sepideh Moafi (Hour Nazari), Brian J. Smith (Daniel Lennix), Jon Jon Briones (Gabriel), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 39-49 minuten | Jaar: 2023

De strekking van Class of '09 is hoe vier FBI-agenten worstelen met de veranderingen in het rechtssysteem van hun land. Dat belooft wat, want in Amerika is gerechtigheid momenteel een heftig gespreksonderwerp. Welke gewaagde maatschappelijke problemen zullen voorbijkomen en hoe? De onderwerpen zijn weliswaar voor de hand liggend maar toch goed gekozen. Er wordt alleen niet erg diep op ingegaan. In plaats daarvan is vooral tijd gestoken in het creëren van een vrij moeilijk te volgen plot dat zich uitstrekt over drie verschillende tijdsperiodes.

Beginnend in de toekomst heeft deze serie bij aanvang een Black Mirror-achtig tintje. Camera's ingebouwd in ogen en zelfrijdende auto's die op bevel van de politie van route veranderen jagen de kijker de stuipen op het lijf. Het sciencefictiondeel van het verhaal concentreert zich vooral op een computersysteem dat criminelen nog beter opspoort. Dat dit uitmondt in een Big Brother-maatschappij is niet erg verrassend. Class of '09 had ook Class of '84 kunnen heten. Deze titel zal geen toeval zijn.

Class of '09 vergt enige oplettendheid van de kijker. Er zijn drie tijdlijnen: het verleden (2009), het heden en de toekomst (2034). Dit wordt kort aangekondigd aan het begin van scènes en die aankondiging moet absoluut niet gemist of vergeten worden. Vooral in het begin, wanneer de kijker nog moet uitvogelen hoe alles precies zit, is het makkelijk kwijt te raken in welke tijdlijn we ook alweer bezig waren.

Behalve het veranderende kapsel van de vrouwelijke hoofdpersoon Poet, dat vaak niet eens te zien is of plotseling toch weer anders zit, zijn er weinig ijkpunten. En dan wordt er soms ook dubbel aangekondigd in welke tijd een scène zich afspeelt, omdat deze over andere personages gaat, wat de kijker een "huh, we waren toch al in het heden?"-gevoel geeft. Class of '09 is geen serie voor kijkers die zich willen ontspannen.

Het plot dat zich over drie periodes uitstrekt is ook enigszins lastig bij te houden, zoals wie waar wanneer werkt en wie een relatie heeft of had met wie. Het duurt even voor de kijker de puzzelstukjes kan plaatsen, maar daarna wordt het wel echt spannend. Gebeurtenissen uit de toekomst maken de kijker nieuwsgierig naar wat er in het heden en verleden is gebeurd dat hiertoe kon leiden.

De serie zit vol spannende actie, afgewisseld met aangrijpende onderwerpen zoals racisme en vrouwenuitbuiting. Helaas wordt er niet erg diep op de problematiek ingegaan. Het enige Afro-Amerikaanse personage wordt geregeld boos over racisme, bijvoorbeeld van klasgenoten. Dat dit in de serie geen gevolgen heeft, is niet erg realistisch. Andere series zoals And Just Like That... of The Premise brachten juist onder de aandacht dat woede over racisme – of wat dan ook – zwarte mensen in de problemen brengt, veel meer dan blanken. Een flinke misser, gezien het thema van de serie.

Een echt verrassend einde heeft Class of '09 niet, maar de serie in zijn geheel is onderhoudend en spannend. Zeker ook door het sterke acteerwerk van de hoofdpersonen. Hoewel er weinig diepgang aan de maatschappelijke onderwerpen wordt gegeven, zijn de personages goed ontwikkeld en herkenbaar neergezet. Jammer dat de makers ze niet wat meer realistische en heftigere gebeurtenissen hebben meegegeven om op te reageren. Dan was het net even een betere serie geweest.

★★★☆☆

Class of '09 is te zien bij Disney+.