Recensie Netflix-serie 'Let's Talk about CHU'

Taboedoorbrekende dramaserie doet zichzelf helaas flink tekort door preutsheid van de makers.

Regie: Remii Huang | Cast: Tzu Hsuan Chan (Chu Ai), Kai Ko (Chou Ping-ke), J.C. Lin (Chu Yu-sen), Chien-Ho Wu (Lee Yueh), Kimi Hsia (Chu Wei), Umin Boya (Lin Shih-chieh), Ke-Li Miao (Chu Yeh Mei-chih), Helena Hsu (Doris), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 43-58 minuten | Jaar: 2024

Chu Ai spreekt als influencer openlijk over seks, waarmee haar account voor Taiwanese begrippen taboedoorbrekend en vrij controversieel is, maar in haar dagelijkse leven is ze eigenlijk niet veel anders dan haar leeftijdsgenoten. De titel Let's Talk about CHU verwijst naar de familienaam van de hoofdpersoon, want zij is niet de enige waar de serie om draait. Ook de levens van haar zus, broer en ouders worden gevolgd. Zoals de titel doet vermoeden ligt de focus daarbij op romantiek en seks. Elk van haar familieleden worstelt namelijk met de nodige seksuele problemen.

De ietwat hysterische intro van elke aflevering draait om twee dingen: Chu Ais kanaal en seks. In elke intro zie je Chu Ai openlijk over seks praten als influencer, maar de rest van de aflevering is altijd een stuk milder. Er komen zeker vrijende mensen in beeld, maar nooit geheel naakt. De makers lijken taboes te willen doorbreken, maar blijken angstig om dit daadwerkelijk te doen. Daarmee is er sprake van enige preutsheid.

In Let's Talk about CHU komen behoorlijk wat seksuele onderwerpen aan bod, die helaas allemaal wat voor de hand liggen. Zo is de broer van Chu Ai homoseksueel en doet haar zus haar uiterste best haar man te verleiden, wiens libido tot beneden het vriespunt is gedaald. Haar moeder betrapt haar vader op het bekijken van porno en zelf is ze bang een liefdesrelatie aan te gaan.

Deze thema's zijn wat clichématig en voorspelbaar. De makers hebben zich er met een niet erg vernieuwend verhaal dan ook wat makkelijk van afgemaakt. Aan de andere kant zorgt dit er wel voor dat het plot voor veel mensen iets herkenbaars zal bevatten. En die herkenbaarheid zorgt voor betrokkenheid. Veel mensen kijken immers graag naar iets waarmee ze zich kunnen identificeren.

Het verhaal is dan ook best realistisch. Dit had ieders leven kunnen zijn. Wat minder realistisch is het acteerwerk in de seksscènes. In de reguliere scènes valt hier op het acteren weinig op aan te merken, maar de Taiwanezen zijn duidelijk nog niet zo ver in het laten zien van seks. Zo nu en dan komt het allemaal wat ongemakkelijk over en als de twee heren seks hebben, is overduidelijk te zien dat dit nep is.

Let's Talk about CHU is niet onaardig of onprettig om naar te kijken, maar de serie wordt tegengehouden door haar eigen preutsheid. Hiermee wordt het ogenschijnlijke doel van de makers, taboes doorbreken, helaas niet bereikt en blijft er niets meer over dan een doodgewoon verhaal over het leven van een opgroeiende jonge vrouw.

★★☆☆☆

Let's Talk about CHU is te zien bij Netflix.