Dvd-recensie: 'Birds of a Feather' seizoen 1

De revival van de serie uit de jaren '80.

Bedenkers: Maurice Gran, Laurence Marks | Cast: Pauline Quirke (Sharon), Linda Robson (Tracey), Lesley Joseph (Dorien), Alun Lewis (Darryll) | Jaren: 1989-2016 | Release: BBC One, ITV

Birds of a Feather werd oorspronkelijk tussen 1989 en 1998 uitgezonden door de BBC, maar in 2014 weer opnieuw leven ingeblazen door ITV. Dit nieuwe seizoen bleek ontzettend populair en is nu in Nederland uitgegeven op Dvd.

ITV trok met het nieuwe seizoen al snel heel veel kijkers: 8 miljoen om precies te zijn. Naar de uitzending daarvan werd gedurende bijna vijf jaar opgebouwd; in 2009 was er voor het eerst bericht dat de serie terug zou keren met een nieuw seizoen en vervolgens werd er zo nu en dan wat over vrijgegeven. Nu is de revival alweer toe aan een derde nieuwe reeks (het twaalfde seizoen in totaal).

Aan het begin van dit gloednieuwe seizoen is iedereen elkaar al jaren uit het oog verloren. Op een dag lopen ze elkaar zomaar weer tegen het lijf bij een signeersessie van schrijfster Foxy Cohen, die furore heeft gemaakt met de broeierige bestseller Sixty Shades of Green. Tot verbazing van Tracey en Sharon blijkt Foxy niemand minder te zijn dan hun vroegere vriendin en buurvrouw Dorien Green. Als Tracey hoort dat Sharon al een hele tijd op zichzelf woont in een klein flatje, nodigt ze haar zus uit om weer bij haar in te trekken. Tracey heeft immers ruimte zat in haar grote huis. Zo gezegd zo gedaan, en kort daarna staat ook Dorien bij Tracey op de stoep. Zij heeft zo'n beetje al haar geld uitgegeven aan een rechtszaak rond haar boek en heeft nu dringend goedkope woonruimte nodig…

DVD: Birds of a Feather new series 1 | Duur: 8x 30 min. | Release: september 2015 | Video: 16:9 | Audio: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 2x DVD| EAN: 8-717344-755184 | Met dank aan: Just Entertainment

De uitgave is vrij standaard en bestaat uit een dubbeldikke hoes, met binnen in de twee schijven op elkaar gestapeld. Jammer vinden we dat wel, Just Entertainment had er wat ons betreft beter voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld één schijf aan de linkerkant en één aan de rechterkant te presenteren. Zo ziet het er net iets verzorgder uit. Ook de voor- en achterkant ook weinig bijzonders. We zien voorop prominent de drie hoofdrolspeelsters en New series 1 gedrukt staan. Achterop een synopsis en verder de gebruikelijke technische details.

De beeldkwaliteit van dit nieuwe seizoen is wat je verwacht van een Dvd-uitgave. Het geheel is prima om naar te kijken, maar niet bijzonder speciaal. Gelukkig heeft ITV er wel voor gekozen het nieuwe seizoen in hoge kwaliteit op te nemen, wat we terug zien op de uitgave. Verder is het geluid ook prima en is dialoog goed te verstaan.

Naast deze eerste nieuwe reeks, is er in het Verenigd Koninkrijk al een tweede nieuwe serie uitgezonden. Later dit jaar (of begin volgend jaar) volgt nog een derde seizoen. Als de kijkcijfers aanhouden, is de kans groot dat er daarna nog meer volgt.