Recensie Prime Video-serie 'Twisted Metal'

Verfilming van de gelijknamige videogamereeks resulteert in een extreem grove post-apocalyptische actiekomedie.

Regie: Kitao Sakurai, Bill Benz, Maggie Carey, e.a. | Cast: Anthony Mackie (John Doe), Stephanie Beatriz (Quiet), Joe Seanoa (Sweet Tooth), Will Arnett (Sweet Tooth - stem), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 23-32 minuten | Jaar: 2023

Twisted Metal is een post-apocalyptische actiekomedie gebaseerd op de gelijknamige gamereeks uit de jaren negentig. Daarin strijden tot de tandwielen bewapende auto's tegen elkaar, waarna de geheimzinnige organisator Calypso een wens van de winnaar vervult. Niet het beste bronmateriaal voor een serie, maar Twisted Metal weet alsnog er een aardig leuk verhaal uit te smeden. Verwacht alleen geen serie van het kaliber The Last of Us

John Doe is een pakjesbezorger die met gevaar voor eigen leven tussen de laatste Amerikaanse steden rijdt. In New San Francisco krijgt hij de kans om een nieuw leven op te bouwen, als hij nog één pakketje uit een van de gevaarlijkste gebieden van het land haalt. Tijdens de reis ontmoet hij Quiet, een jonge ontsnapte slavin die amper praat vanwege haar traumatische ervaringen.

De wereld is compleet geruïneerd nadat op een dag plotseling alle computers op hol sloegen. Veel meer uitleg krijg je niet, want Twisted Metal is vooral een extreem grove actiekomedie. Bloed en ledematen vliegen in het rond en de hoofdrolspelers maken regelmatig ranzige opmerkingen die worden afgetopt met een extra foute oneliner. Grootste overtreder is de showsteler uit de videogames, Sweet Tooth. Deze ontsnapte psychopaat, gebouwd als een bodybuilder met een gezicht verhuld door een clownsmasker, heeft van Las Vegas zijn eigen koninkrijk gemaakt en krijgt het aan de stok met John Doe en Quiet.

Voor de toon is vooral gekeken naar het werk van James Gunn, met name The Suicide Squad en de HBO Max-serie Peacemaker. Onder de lompe (en vaak erg grappige) avonturen, zit een aandoenlijk verhaal over eenzame zielen die een plekje voor zichzelf zoeken. Dat levert, met name via flashbacks, wat mooie achtergrondverhalen op die de hoofdpersonages en schurken verrassend veel diepgang geven. Deze scènes maskeren meestal ook het beperkte budget.

Voor een serie gebaseerd op een game over extreme autogevechten, zijn die in dit eerste seizoen maar weinig te vinden. Ze zitten met name in de eerste afleveringen, wat gecalculeerd aanvoelt. Het lage budget verraadt zich ook door een paar pijnlijk duidelijke greenscreeneffecten, al zien de praktische effecten en kapotgeschoten voertuigen er vrij goed uit. Met meer tijd en geld had Twisted Metal echt iets speciaals kunnen worden. Hopelijk gebeurt dat alsnog met het reeds aangekondigde tweede seizoen.

★★★☆☆

Twisted Metal is te zien bij Prime Video.