Recensie Netflix-serie 'AlRawabi School for Girls' seizoen 2

In het nieuwe seizoen over de Jordaanse privéschool zijn de meiden nog gemener.

Regie: Tima Shomali | Cast: Tara Aboud (Sarah), Sarah Youssef (Tasneem), Tara Atalla (Nadeen), Thalia Alansari (Shams), Kira Yaghnam (Hiba), Reem Saadeh (Miss Abeer), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 51-71 minuten | Jaar: 2024

Het eerste seizoen van AlRawabi School for Girls leek nog wel wat losse eindjes te hebben, maar die worden dit jaar niet vastgeknoopt. De protagonisten uit 2021 hebben in het nieuwe seizoen slechts een minieme rol, met uitzondering van een enkele docent en de conciërge. Seizoen twee richt zich op een nieuwe groep meiden, een nieuwe directeur en nieuwe problematiek. Al is dat laatste wel een kwestie van accenten, want al de moderne tienerzaken komen natuurlijk allemaal weer aan bod: prestatiemotivatie, populariteit, groepsdruk en vooral sociale media.

Er hangt verandering in de lucht op AlRawabi. De leerlingen mogen make-up dragen, er komt een studentenraad en er wordt zelfs gepleit om seksuele voorlichting op het lesprogramma te zetten. De schuchtere Sarah, die als een van de weinigen niet uit een steenrijk gezin komt, voelt zich te midden van haar klasgenoten onzichtbaar. Ze heeft slechts één vriendin, de eigenzinnige Nadeen, en verder loopt ze eigenlijk alleen maar te slijmjurken bij Tasneem, de queen bee van de klas. Alles verandert echter als Sarah viraal gaat op TikTok en ze ineens zelf een sociale machtsfactor wordt. Maar haar nieuwe status heeft niet alleen voordelen.

Aan het begin van het schooljaar vraagt de nieuwe directeur aan de leerlingen om op te schrijven wat ze willen worden. De eerste de beste waarvan ze het schrift bekijkt heeft natuurlijk 'influencer' genoteerd. Op de vraag omtrent welk onderwerp zij de mensheid dan zou willen beïnvloeden, moet de leerling het antwoord schuldig blijven. Populariteit om de populariteit is van alle tijden, maar het is nu dus zelfs een officieel beroep geworden. Waarom zou je eigenlijk nog naar school gaan?

Net als in het eerste seizoen is de sfeer op AlRawabi uitgesproken vijandig en negatief. Je zou tussen het gekonkel, geroddel en de fysieke aanvaringen haast vergeten dat een tienerleven ook luchtige momenten kent. Blijdschap en humor zijn in deze serie echter ver te zoeken. AlRawabi School for Girls laat de kijker zwelgen in verontwaardiging om wat die meiden elkaar allemaal wel niet aandoen. Deze serie leert lessen die in de moderne maatschappij niet overbodig zijn. Overigens speelt godsdienst vrijwel geen rol. Er wordt nooit met de Bijbel of Koran geschermd en er zijn amper religieuze uitingen, op een enkel hoofddoekje na.

De belangrijkste les is natuurlijk dat je enorm op moet passen met sociale media en gevoelig beeldmateriaal. In Jordanië valt onder dat laatste blijkbaar ook het tonen van een beetje schouder of een te zwoele blik in de camera. Net als in het eerste seizoen krijgt een van de protagonisten daar de rekening voor gepresenteerd. Niet dat het er verder overdreven preuts aan toe gaat. Amman is een van de modernste steden van het Midden-Oosten en hoe tieners zich daar gedragen en kleden lijkt (op het schooluniform na) niet veel te verschillen van het puberleven in de westerse wereld.

AlRawabi School for Girls schakelt goed tussen de verschillende personages. Sommige komen later op een zijspoor terecht, maar andere treden juist naar voren naarmate het seizoen vordert. En hoewel iedereen wat karikaturaal wordt geïntroduceerd, blijken de meeste leerlingen zowel goede als slechte eigenschappen te hebben. De gebeurtenissen en karakterbogen zijn redelijk voorspelbaar, maar doordat de serie vaak van perspectief wisselt, blijft zij tot het einde toch fris en boeiend.

Hoewel de acteurs in de bijrollen en de figuranten erg statisch zijn, kwijten de hoofdrolspelers zich goed van hun taak. Reem Saadeh als docent Abeer heeft een minder karikaturale rol dan in het eerste seizoen en voorziet ook in een mooie emotionele scène. De nieuwe meiden zijn adequate vervangers van de oude hoofdpersonages. De dialogen en emoties in zijn aan de soaperige kant, maar de acteurs weten er nog best iets mee te doen.

Speciale vermelding verdient Thalia Alansari als de nerdige Shams, die zich zoveel mogelijk op de achtergrond begeeft maar toch steeds de aandacht naar zich toe trekt. Niet verwonderlijk als je eruitziet als een Jordaanse Zendaya en (misschien wel) de belangrijkste rol speelt in deze onderhoudende serie over plaatsloze ontwikkelingen in de moderne puberwereld.

★★★☆☆

AlRawabi School for Girls is te zien bij Netflix.