'Bodem': Eva Crutzen gaat de diepte in

'Bodem': Eva Crutzen gaat de diepte in

Eva Crutzen is hartverwarmend eerlijk en ontwapenend als chaoot die het echte leven liever vermijdt.

Regie: Eva Crutzen | Cast: Eva Crutzen (Cat), Meral Polat (Jana), Steef de Bot (Ben), Leopold Witte (Anthonie), Marieke Heebink (Cecile), Lindsay Zwaan (Sally), Lineke Rijxman (Claudia), Nils Verkooijen (Bliksem), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 22-30 minuten | Jaar: 2024

Acteur, zanger en cabaretier Eva Crutzen vergaarde in korte tijd grote bekendheid. Ze was al bekend als theatermaker, maar kwam pas echt onder de aandacht van het publiek door de televisiebewerking van haar derde theaterprogramma Opslaan Als, haar aanwezigheid in sketchprogramma Klikbeet en haar deelname aan het onvolprezen Promenade. Voor haar eerste eigen serie Bodem pakt Crutzen het groots aan; ze schreef en regisseerde de zes afleveringen en speelt zelf de hoofdrol. Voor dat laatste werd ze vorig jaar op het Nederlands Film Festival bekroond met een Gouden Kalf.

Crutzen speelt dertiger Catharina, Cat voor vrienden en familie, die werkzaam is bij een uitgeverij en het onmiskenbare talent heeft om een gigantische puinhoop van haar leven te maken. Ze lost veel van haar problemen op met vluchtige dates en betekenisloze seks, waarbij ze moeite heeft werk en privé van elkaar gescheiden houden.

Eigenlijk verschilt Cat niet veel van Crutzens personage in de dramatische komedieserie Tropenjaren. Mannen of vrouwen het bed in krijgen kost Cat weinig moeite, maar echte relaties aangaan vindt ze lastig. Zoon van de baas Ben lijkt haar soulmate, maar de twee zijn nog nooit op een date geweest. Ze heeft een moeizame relatie met haar ouders, haar oudere broer is enkele jaren geleden gestorven en haar zonderlinge halfzus komt gedwongen bij haar in huis wonen.

Met een hoofdpersonage dat een rotzooi maakt van haar leven terwijl ze gebukt gaat onder trauma is het duidelijk dat Crutzen goed heeft gekeken naar het soortgelijke Fleabag. Maar waar Phoebe Waller-Bridge daarin regelmatig de befaamde vierde muur doorbrak door zich tot de kijker te richten, verliest Cat zichzelf in surrealistische taferelen en grove fantasieën. De vage scheidslijn tussen werkelijkheid en verbeelding pakt uitermate verrassend uit.

Bodem voltrekt zich over de periode van een jaar, van april tot april, met tussen de afleveringen steeds een sprong van enkele maanden. Hoe de tussenliggende periode eruitzag wordt nauwelijks ingevuld, maar dat werkt wel verfrissend. De rode draad is Cats onvermogen om haar leven richting te geven, waarbij zichzelf verliezen in seks, drank en drugs haar bitter weinig brengt, maar haar ook steeds voor ongemakkelijke situaties stelt.

Crutzen acteert zo natuurlijk dat het lijkt alsof ze een uitvergrote versie van zichzelf speelt. Ze verhult de tragiek van haar personage met grootspraak en stoerdoenerij, maar is ondertussen doodsbang voor het echte leven. Het wordt haar ook niet gemakkelijk gemaakt, wanneer de eerste ontmoeting met een jonge influencer wiens boek ze moet redigeren gelijk uitloopt op seks en ze zelfs het zweverige boek van haar vader moet begeleiden.

Crutzens Cat is ontwapenend en uitermate eerlijk, behalve naar zichzelf toe. Want hoe lang kan ze nog elk weekend ladderzat thuiskomen en op de bank in slaap vallen terwijl ze tegen de veertig loopt? Cats leven lijkt een doorlopende midlifecrisis, waarbij ze de harde realiteit liever niet onder ogen ziet. Het resulteert in een op momenten absurdistisch, maar vooral openhartig en direct regiedebuut. Want soms moet je tot de bodem gaan om verder te kunnen.

★★★★☆

Bodem is te zien bij NPO Start.