Blu-ray recensie: 'Extant' seizoen 1

Blu-ray recensie: 'Extant' seizoen 1

De serie met Halle Berry heeft een prima uitgave gekregen.

Bedenker: Mickey Fisher | Cast: Halle Berry (Molly Woods), Pierce Gagnon (Ethan Woods), Grace Gummer (Julie Gelineau), Tyler Hilton (Charlie Arthurs), Goran Visnjic (John Woods) | Jaren: 2014-heden | Zender: CBS, Net5

Regisseur Steven Spielberg waagde zich weer aan het science fiction genre. Ditmaal als producent, want de serie Extant is bedacht door Mickey Fisher. Samen met Spielberg wist hij CBS ervan te overtuigen meteen een seizoen te maken, in plaats van de gebruikelijke weg, waarbij eerst een pilot gemaakt wordt. Helaas voor fans zal het na het tweede seizoen voorbij zijn met het verhaal.

Centraal staat astronaut Molly Woods, die terugkeert van een solomissie van 13 maanden in de ruimte. Dat doet ze niet alleen. Tijdens haar ruimtereis is ze op een onverklaarbare manier zwanger geworden. Haar dokter, Sam Barton is verbijsterd. Terwijl Molly weer probeert te wennen aan haar leven op aarde worstelt ze met het idee van haar wonderbaarlijke, mysterieuze zwangerschap en probeert ze een balans te vinden in leven met haar ambitieuze man en hun zoon. John heeft hun zoon gemaakt toen zij zelf geen kinderen konden krijgen. Ethan is een "humanich" "“ een humanoïde robot die dient als prototype voor Johns grootste prestatie van zijn carrière. Wetenschap en emoties botsen als Molly probeert haar gezin bij elkaar te houden. Wanneer er meer duidelijk wordt over de 13 maanden die zij in de ruimte heeft doorgebracht blijkt dat één gewaagde missie in staat is om de gehele menselijke geschiedenis te veranderen.

Het eerste seizoen is goed ontvangen. Op RottenTomatoes scoorde het geheel 83% op basis van 40 recensies. Veel ideeën die in de serie behandeld worden zijn wellicht niet nieuw, maar de aanpak ervan is dat wel. Tegelijk is Berry een sterke hoofdrolspeelster. Kijkcijfers waren voor het eerste seizoen ook goed: de première trok zo'n 11,88 miljoen mensen naar CBS.

[video_embed]1377[/video_embed]

Blu-ray: Extant seizoen 1 | Duur: 541 min. | Release: oktober 2015 | Video: 1.78:1 | Audio: Engels, Frans, Duits 5.1 DTS-HD; Italiaans DTS-HD 2.0 | Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Deens, Fins, Duits, Italiaans, Noors, Zweeds | Discs: 4x Blu-ray | EAN: 5-053083-036607 | Met dank aan: Paramount

Het seizoen wordt aangeleverd in een dubbeldikke hoes, niet met de gebruikelijke slipcover er omheen. Op de voorkant zien we Halle Berry die naar de maan lijkt te kijken. De achterkant is standaard, met een zeer uitgebreide synopsis in NL en Frans. Verder vind je binnen in blauwe schijven, met daarop afleveringtitels. Binnen in de hoes zie je welke schijf welke afleveringen (+ synopsis) bevat. Het geheel is daarmee fijn en gedetailleerd.

De beeldkwaliteit van de afleveringen is goed, maar net niet perfect. Het geheel lijkt door het kleurgebruik wat vlak, waardoor sommige details niet mooi naar voren komen. Tegelijk zijn zaken zoals gezichten en kleren wel mooi scherp. Zwart is verder redelijk probleemloos, wat het fijn maakt om naar sommige donkere scènes te kijken. De audio is ook mooi en vol. Muziek en dialoog komen beiden helder uit de boxen en zijn goed overgezet naar deze Blu-ray uitgave.

Er zijn veel extra's toegevoegd aan deze uitgave. Naast een hele reeks verwijderde scènes en commercials, is er ook echt materiaal. Zo is er een vijftien minuten durende featurette waarin cast en crew uitgebreid ingaan op de dieper liggende ideeën achter de serie. Een andere featurette bekijkt de opnames van het complete seizoen, waarbij alle stappen van het maken van de pilot en seizoensfinale centraal staan. Denk daarbij aan zaken als visuele effecten, stunts, regie, acteerwerk, et cetera. Een andere mooie featurette gaat in op hoe de cast zelf kijkt naar zijn personages. De cast mag ook nog vertellen over de toekomstige wereld waarin het geheel zich afspeelt. Andere featurettes verhalen verder nog over de buitenaardse wezens in de serie.

Extant heeft nog een tweede seizoen gekregen op het Amerikaanse CBS. De kijkcijfers waren zodanig gedaald dat het niet meer te rechtvaardigen viel voor de zender om de peperdure serie te blijven maken. Het tweede seizoen is dan ook het laatste.