Tv-serie op Blu-Ray: Breaking Bad - The Complete Series

Een tv-serie om nooit te vergeten in een prachtige uitgave.

Bedenker: Vince Gilligan | Cast: Bryan Cranston (Walter White), Anna Gunn (Skyler White), Aaron Paul (Jesse Pinkman), Dean Norris (Hank Schrader), Betsy Brandt (Marie Schrader), RJ Mitte (Walter White, Jr.) e.a. | Jaar: 2008-2013 | Tv-release: 20 januari 2008 (AMC), 2 januar 2012 (VPRO)

Eind verleden jaar kwam er een einde aan het bizarre avontuur van Walter White. Het geliefde personage, voortreffelijk gespeeld door tweevoudig Emmy-winnaar Bryan Cranston, was hét gezicht van de populaire tv-serie Breaking Bad. De drugsdealende, moordende en manipulerende oud-scheikundeleraar met de schuilnaam 'Heisenberg' was niet het enige hoogtepunt in de serie van AMC en bedenker Vince Gilligan. Ook zijn side-kick Jesse Pinkman (Aaron Paul), de sluwe Gustavo 'Gus' Fring (Giancarlo Esposito) en de foute advocaat Saul Goodman (Bob Odenkirk) zorgden voor de nodige memorabele scènes.

Het duurde lang voordat Breaking Bad populair werd. Aan het einde van seizoen 4 begonnen de kijkcijfers pas toe te nemen. De slotaflevering van seizoen 5.1 trok zelfs niet meer dan 2,8 miljoen kijkers in de States. Bij de afsluitende seizoen 5.2 liep het echt storm en bij het slotstuk "Felina" ging het kijkcijfer zelfs over de 10 miljoen.

Eerder dit jaar sleepte Breaking Bad een Golden Blobe in de wacht, evenals hoofdrolspeler Bryan Cranston. In september ontving zowel de serie als de cast al een Primetime Emmy Award. Dit is slechts een greep uit de enorme waslijst aan nominaties en prijzen die de serie kreeg toebedeeld. Afgelopen maand verscheen complete serie op zowel Dvd als Blu-Ray.

Deze review over de Blu-Ray-uitgave brengt uiteraard enkele ENORME SPOILERS!! met zich mee. Ben dus gewaarschuwd!

Seizoen 1
Walter White is een onopvallende, saaie scheikundedocent en krijgt te horen dat hij aan terminale kanker lijdt. De ooit succesvolle chemicus geeft scheikundeles op een middelbare school en werkt parttime in een wasstraat om zijn gezin te onderhouden - zijn vrouw Skyler, die wat bijverdient met een handeltje op eBay en zijn wilskrachtige, 17-jarige zoon Walter Jr., die aan hersenverlamming lijdt. Om ervoor te zorgen dat zijn gezin na zijn dood goed verzorgd achterblijft, bedenkt hij het ambitieuze plan om een drugshandel op te zetten.

Seizoen 2
Ook al is de kanker stabiel, Walter White kan het niet even rustig aan doen. Zijn vrouw wil van hem scheiden, zijn zwager en DEA-agent Hank zit achter hem aan en een Mexicaans drugskartel heeft het op zijn leven gemunt. Ondanks alles werkt Walt aan een deal die hem een fortuin kan opleveren.

Seizoen 3
De compagnons Walt en Jesse krijgen steeds meer te maken met de extremen van de drugshandel. Hun handelsmerk 'blue meth' maakt ze rijk, maar het wordt voor Walt steeds moeilijker om zijn dubbelleven verborgen te houden. Walt leeft in een achtbaan met keiharde drugsdealers, een vrouw en een zoon die steeds verder van hem verwijderd raken, de aanstaande geboorte van zijn dochter, een drugsgebruikende compagnon en zijn strijd tegen longkanker.

Seizoen 4
Terwijl zijn handlanger Jesse steeds afstandelijker en vijandiger wordt, blijft Walt worstelen met zijn van hem vervreemde vrouw en zijn genadeloze DEA-zwager Hank. De gewetenloze Gustavo 'Gus' Fring manipuleert ook nog eens zijn hele operatie.

Seizoen 5
Met de dood van Gus Fring is Walts transformatie van een fatsoenlijke huisvader in een gewetenloze drugscrimineel bijna voltooid. Met Jesse en Mike als partners is Walt van plan een klapper te maken in de meth-business en daarna te stoppen. Maar de vruchten van zijn moorddadige operatie worden bedreigd door een nieuwe ontwikkeling in het onderzoek.

Dvd: Breaking Bad - The Complete Series (Seizoen 1-5) | Afleveringen: 62 x 45 min. | Release: februari 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels 5.1 Dolby Digital | Ondertitels: Nederlands, Frans | Aantal discs 15 x Blu-Ray | Extra's: o.a. Alternate Ending | Teaser | Blooper Reel | Rehearsal Footage | Interview | Featurettes | Photo Gallery | Music Video | Extended & Alternate Scenes | Deleted Scenes | Commentary | EAN: 8712609603309 | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De 15 disc Blu-Ray-uitgave van Breaking Bad is een stevige box met zes uitneembare cassettes waarin de schijven van de seizoen 1 t/m 5.2 zijn terug te vinden. Ook zit er een losse wikkel met de Nederlandse beschrijving om de box. Deze kan uiteraard de prullenmand in. De wat dunne cassettes zien er hetzelfde uit als de losse seizoensuitgaven. Aan de binnenzijde van de cassettes is informatie terug te vinden van de afzonderlijke afleveringen. Fraai!

De beeldkwaliteit van de schijven is top! Er is een duidelijke scherpte, zeker in de close-up shots, en het kleurenpalet pakt erg fraai uit. Ook de DTS-HD track doet zijn werk, al moet de serie het - op een ondergeschikt aantal actiescènes na - vooral hebben van dialoog.

Uitgebreide extra's
Deze box bevat dezelfde extra's als de los verkrijgbare seizoensuitgaven. Elk seizoen heeft afleveringen met audiocommentaar en verwijderde scènes. Vanaf seizoen 1 bevat elke uitgave de 'Inside Breaking Bad'-docu's die per aflevering zijn gemaakt. Bij sommige seizoenen zijn kortere docu's te zien over specifieke afleveringen. Ook aardig is dat bij het tweede seizoen de 'Minisodes' zijn toegevoegd en op een aantal seizoenen bloopers, casting-video's, 'Better Call Saul'-commercials en interviews met cast & crew te zien zijn.

De extra's op de schijven van het afsluitende 5.2-seizoen laat onder meer een volledige versie zien van de video waarin Walt schuld bekend. Daarnaast zijn er de twee making-of docu's 'The Main Event' en 'The Final Showdown' te zien over twee belangrijke scènes, waaronder de slotscène. Van het einde is ook een alternatieve versie te zien. In 'Life of a Show Runner' wordt er ingezoomd op de bijdrage van bedenker Vince Gilligan.

Spin-off: Better Caul Saul
Met het einde van Walt is er uiteraard ook een einde gekomen aan Breaking Bad. Toch gaan we een aantal personages terugzien. AMC werkt namelijk aan Better Call Saul, die vooral gaat over de praktijken van dubieuze advocaat Saul Goodman (Bob Odenkirk). Ook Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks) keert terug in de spin-off en deze week liet Aaron Paul nog weten dat hij graag een rol krijgt in de serie die in november in première moet gaan. Hierboven zag je al de "intro" van Better Call Saul, gemaakt door Screen Junkies.

Conclusie
Al met al is dit een prachtige uitgave voor de top serie Breaking Bad. De box trek je over een tijdje zo uit de kast om nog eens te genieten van het bizarre avontuur van Walter White. Veel van de extra's zijn meer dan de moeite waard en de extra's op de schijf van seizoen 5.2 zijn échte must see's.