Recensie: Ray Donovan Seizoen 1
Series / Nieuws

Recensie: Ray Donovan Seizoen 1

Iedere serie-fanaat heeft het wel eens meegemaakt: het lege gevoel dat een geliefde tv-serie achter laat wanneer je dan eindelijk de seizoensfinale hebt gezien.

Iedere serie-fanaat heeft het wel eens meegemaakt: het lege gevoel dat een geliefde tv-serie achter laat wanneer je dan eindelijk de seizoensfinale hebt gezien. Zoekend naar nieuwe series om dat gat op te vullen, kwam ik per toeval Ray Donovan tegen. Zonder ook maar enigszins uit te zoeken waar de serie precies over gaat, heb ik Ray Donovan Seizoen 1 meteen een kans gegeven. Een promo-poster met Liev Schreiber in een machtig maatpak, een mysterieuze gezichtsuitdrukking, in een badkamer met wat vrouwelijke accessoires op de grond, was genoeg om mij meteen over te halen. Heel geïnteresseerd en zo onbevooroordeeld mogelijk ben ik begonnen aan de serie, met het idee om af en toe een aflevering te kijken, maar nog geen twee dagen later heb ik iedere minuut van Ray Donovan Seizoen 1 gezien en er met volle teugen van genoten. Waarom? Lees daarvoor verder in mijn recensie van het eerste seizoen. Zoals gewoonlijk, let op mogelijke spoilers.

Liev Schreiber, een van de "unique selling points" van deze serie, staat centraal in dit crime-gangster drama. Na het zien van de eerste paar afleveringen is het al snel duidelijk dat het verhaal zich ook erg richt het drama in de Donovan-familie.. Die is zo glorieus disfunctioneel als het maar zijn kan; bestaande uit een fantastische cast met onder andere Jon Voight (Mickey), Eddie Marsan (Terry) en Paula Malcomson (Abby).

Ray Donovan is een Hollywood fixer, een crisis-fixer, en werkt bij een L.A advocatenkantoor om de vuile klusjes van grote, rijke en beroemde Amerikanen in Californië op te lossen. Van schedels inslaan tot mogelijke PR-rampen oplossen, hij is er goed in en doet het met grote zelfverzekerdheid. Niets gaat hem te ver: chantage, meedogenloze stalkers, vrouwen die een overdosis genomen hebben en ademloos in het bed van atleten liggen.. Hij weet alle brandjes op te lossen, voordat de media er ook maar iets van kan opvangen. En waarom? Hij wordt gewoon goed betaald door zijn mentor en tevens baas Ezra Goodman (Elliott Gould).

Hoe ingenieus, creatief en geweldig Ray ook is in het oplossen van problemen, zijn eigen privéleven houdt hij niet echt op rails. Na een stressvolle dag keert hij terug bij zijn gefrustreerde vrouw Abby, zijn twee opstandige kinderen, Bridget (Kerris Dorsey) en Conor (Devon Bagby), waar het bij lange na niet rooskleurig is. Het vermoeiende werk zorgt ervoor dat Ray bijna geen tijd kan steken in zijn gezin, waardoor Abby ook erg ligt te worstelen met de emotionele afstand van Ray.

Om de hele situatie nog gecompliceerder te maken, stroomt de metaforische emmer over wanneer Ray's onheilspellende vader, Mickey, vroegtijdig vrijgelaten wordt uit de staatsgevangenis. Een gevangenisstraf van twintig jaar waar Ray zelf voor gezorgd heeft! Daarbij komt ook nog eens de aantrekkingskracht die hij op vrouwen uitoefent "“ als vliegen op stroop "“ waardoor het iedere dag één grote "temptation-struggle" wordt om zijn vrouw niet te bedriegen. Zie dan maar eens een balans te vinden tussen werk en privé.

Het eerste seizoen van Ray Donovan bestaat grotendeels uit twee elementen, enerzijds een procedureel element waarbij Ray eerdergenoemde problemen oplost van klanten en anderzijds een voortdurende familie drama met zijn vrouw, kinderen, broers en vervreemde vader. Ray's broers, Bunchy (Dash Mihok) en Terry (Eddie Marsan) hebben een eigen boksschool. Bunchy is een herstellende alcoholist en drugsverslaafde die werd misbruikt door een predikant als kind en Terry is een voormalig bokser met Parkinson; een ziekte die zich begon te ontwikkelen naar aanleiding van een gevecht in de ring.

Naast de acteerprestaties van Liev Schreiber zijn Mihok en Marsan ook erg overtuigend. De rollen worden heel goed neergezet en spelen een belangrijke rol in het verhaal. Mickey "“ gespeeld door Jon Voight "“ is dan toch een klasse apart: een eersteklas eikel met een volledig onbestaand moreel besef en een vleugje racisme, dat overduidelijk gezorgd heeft voor fysieke en mentale schade bij zijn nakomelingen. Kort na zijn vrijlating vermoord Mickey een priester en zorgt hierdoor voor grote problemen in de familie. Schreiber en Voight's genuanceerde prestaties zijn zo ongelooflijk goed, waardoor een mogelijke confrontatie tussen vader en zoon tot ongekende hoogte wordt getild en de angst en woede heftig voelbaar zijn, wanneer deze twee personages eindelijk herenigd worden.

Het twaalf aflevering lange verhaal van Showtime's nieuwe knallende hit-serie Ray Donovan Seizoen 1, waarvan iedere aflevering bijna een uur lang, is vanaf nu ook verkrijgbaar op Dvd en Blu-Ray. De Dvd-uitgave biedt naast een erg goed eerste seizoen niet veel interessante extra's. Deze zijn vaak maar een paar minuten lang en bieden niet echt aanvullende achtergrondinformatie of inzicht in het verhaal. Al met al is deze serie een sterke aanbeveling voor iedereen, maar vooral voor mensen met een voorliefde voor series waarin protagonisten een balans proberen te vinden tussen een geheime identiteit en het gezinsleven. De prestaties van de cast zijn fenomenaal en eigenlijk al genoeg om iedereen Ray Donovan Seizoen 1 aan te raden.