Blu-ray recensie - Da Vinci's Demons

Blu-ray recensie - Da Vinci's Demons

Een vrij standaard en kale uitgave.

Bedenker: David S. Goyer | Cast: Tom Riley (Leonardo Da Vinci), Laura Haddock (Lucrezia Donati), Blake Ritson (Girolamo Riario), Lara Pulver (Clarice Orsini), Gregg Chillin (Zoroaster), Eros Vlahos (Nico), James Faulkner (Pope Sixtus IV), Alexander Siddig (Al-Rahim) | Jaren: 2013 "“ heden | TV-release: Starz / FOX

David S. Goyer kennen we vooral van films als Man of Steel en de Dark Knight-trilogie. Maar voor de Amerikaanse zender Starz maakte hij ook deze serie, die ons een semi-historische kijk op het leven van wereldvermaard wetenschapper en kunstenaar Leonardo Da Vinci biedt. De show met Tom Riley in de hoofdrol werd door critici redelijk positief ontvangen en ook prima bekeken. In Nederland is deze maand het eerste seizoen op Blu-ray en DVD uitgekomen.

Da Vinci's Demons wordt in Nederand uitgezonden op FOX, waar een aflevering gemiddeld zo'n 20.000 kijkers trekt. Lang niet zoveel kijkers dus als programma's op de publieke omroep of de andere commerciële zenders trekken. Voor een beginnende zender die zijn publiek nog niet gevonden heeft is het aantal zo verkeerd nog niet.

In de serie ontpopt de jonge Leonardo Da Vinci zich tot kunstenaas, uitvinder, minnaar en idealist. Hij ziet niet alleen de toekomst, maar creëert deze ook. Met deze buitengewone talenten en intelligentie ontpopt hij zich tot een held, maar tegelijkertijd moet hij ook leren leven met de beperkingen van zijn eigen realiteit en omgeving. Om hem heen woedt namelijk een grote machtsstrijd tussen Florence en Milaan, maar tegelijk ook een strijd binnen de katholieke kerk.

Blu-ray: Da Vinci's Demons seizoen 1 | Duur: 42 min. / 8 afleveringen | Release: februari 2014 | Video: 1080p HD | Audio: Engels DTS-HD MA 5.1 | Discs: 3 x Blu-Ray | EAN: 8713045240455 | Met dank aan: Entertainment One

Het eerste seizoen van de serie is uitgegeven in een standaard Blu-ray keepcase. Zoals gebruikelijk zit deze in een standaard kartonnen slipcase. In de hoes tref je helaas geen extra informatie aan, geen boekjes met afleveringtitels en synopsissen of wat dan ook. Enkel de drie discs waarop acht afleveringen staan zijn toegevoegd aan deze uitgave.

Die bieden een mooi scherp beeld, waarbij het historische Italië mooi naar voren komt. De visuele effecten laten zo hier en daar te wensen over, maar over het algemeen zit het eigenlijk best goed met de serie. Iets te klagen hebben we dat betreft in ieder geval niet. In de serie zelf merk je verder de comic-achtergrond van Goyer, omdat het geheel met fantasyelementen doordrenkt is.

Wat we missen in deze uitgave is een stel mooie extra's. Die tref je in het geheel niet aan op deze uitgave, waardoor deze wel erg kaal is voor de 32 euro die je ervoor moet betalen.

Er komt een tweede seizoen voor de serie. Er heerst chaos in Florence na de Pazzi-samenzwering en Leonardo Da Vinci moet tot het uiterste gaan om zijn stad tegen Rome te beschermen. Er zijn nieuwe vijanden gemaakt en die maken het niet gemakkelijker. Tegelijk zet Da Vinci zijn zoektocht naar het Book of Leaves voort, en probeert hij de geheime geschiedenis van zijn moeder te ontdekken. Hij komt erachter bij die zoektocht dodelijk concurrentie te hebben: nieuwe vijanden die nog kwader zijn dan Paus Sixtus. Zijn queeste brengt hem naar verre landen en dwingt Leonardo om zijn kennis over de wereld en zijn eigen geschiedenis te heroverwegen.

In de Verenigde Staten begint het tweede seizoen op 22 maart, en zal het tien afleveringen krijgen. De finale is dan op 24 mei te zien. De nieuwe afleveringen van Da Vinci's Demons zijn dit voorjaar nog op FOX te zien.