
Recensie
Disney+-serie 'Washington Black': op zoek naar faam en vrijheid in een steampunkvliegmachine
Een vrijgemaakte slaaf droomt van een carrière in de wetenschap.
Regie: Maurice Marable, Wanuri Kahiu, Rob Seidenglanz | Cast: Ernest Kingsley Junior (Wash), Eddie Karanja (jonge Wash), Iola Evans (Tanna), Sterling K. Brown (Medwin), Tom Ellis (Titch), Rupert Graves (meneer Goff), Billy Boyd (Willard), Shaunette Renée Wilson (Kit), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 32-57 minuten | Jaar: 2025
De titel doet wellicht een historisch figuur vermoeden, maar Washington Black vertelt een fictief verhaal. De titelfiguur is een nieuwsgierige jongen met wilde plannen die in zijn stoutste dromen furore maakt als uitvinder en wereldberoemd wordt met grensverleggende innovaties, zoals het aquarium en de zeppelin. Maar geketend door zijn afkomst blijft het altijd vechten tegen de maatschappij. Toch leert Washington Black ons dat je altijd groot moet dromen.
Als slaaf op een suikerrietplantage ligt er voor de jonge George Washington Black een zwaar en uitzichtloos bestaan in het verschiet. Maar wanneer hij beschuldigd wordt van moord neemt uitvinder en ontdekkingsreiziger Christopher 'Titch' Wilde hem als assistent onder zijn hoede en gaat er een wereld voor hem open. Wetenschap en avontuur zingen hetzelfde lied, maar ook Wash en Titch zijn aan elkaar gewaagd.
De goed gebalanceerde cast van Washington Black bevat geen overvloed aan grote namen, dus niemand steelt elkaars spotlight. De jonge Wash wordt gespeeld door Eddie Karanja, die een innemend stukje acteren neerzet. Sterling K. Brown houdt de scènes scherp en brengt ontroering in de dialoog. Prettig begeleiding komt van Tom Ellis in de rol van gedreven warhoofd Titch en Billy Boyd als blanke onderdrukker.
Washington Black houdt lange tijd een consistente lijn aan, maar de achtste aflevering wijkt op vreemd genoeg af van haar voorgangers. Waar we met spanning door de eerste passages slingeren, draait deze slotaflevering overduidelijk om het rondmaken van de cirkel. De sprongen in tijd worden steeds groter en de toon opmerkelijk zachter. Het dommelt allemaal wat in. Een compleet andere vibe. Niet vervelend, wel opvallend. Want deze hekkensluiter staat nogal in contrast met de wonderlijke wereld van stoommachines en wolkensnijders waar Wash en Titch zich eerder vol passie mee moeiden.
Ondanks de aanwezigheid van van slavernij en racisme geeft Washington Black graag een oppeppend duwtje richting persoonlijke groei, met de fabelachtige zeppelin als symbool voor het spreiden van je vleugels en het najagen van stille dromen. Want Wash geeft de hoop niet op. Hij durft te geloven in vrijheid en vrij zijn in het maken van je eigen keuzes. Het prachtige citaat van Australische schrijfster Erin Hanson kan Washington Black het beste omschrijven: "What if I fall? Oh, my darling. But what if you fly?"
De titel doet wellicht een historisch figuur vermoeden, maar Washington Black vertelt een fictief verhaal. De titelfiguur is een nieuwsgierige jongen met wilde plannen die in zijn stoutste dromen furore maakt als uitvinder en wereldberoemd wordt met grensverleggende innovaties, zoals het aquarium en de zeppelin. Maar geketend door zijn afkomst blijft het altijd vechten tegen de maatschappij. Toch leert Washington Black ons dat je altijd groot moet dromen.
Als slaaf op een suikerrietplantage ligt er voor de jonge George Washington Black een zwaar en uitzichtloos bestaan in het verschiet. Maar wanneer hij beschuldigd wordt van moord neemt uitvinder en ontdekkingsreiziger Christopher 'Titch' Wilde hem als assistent onder zijn hoede en gaat er een wereld voor hem open. Wetenschap en avontuur zingen hetzelfde lied, maar ook Wash en Titch zijn aan elkaar gewaagd.
Gerelateerd nieuws
De goed gebalanceerde cast van Washington Black bevat geen overvloed aan grote namen, dus niemand steelt elkaars spotlight. De jonge Wash wordt gespeeld door Eddie Karanja, die een innemend stukje acteren neerzet. Sterling K. Brown houdt de scènes scherp en brengt ontroering in de dialoog. Prettig begeleiding komt van Tom Ellis in de rol van gedreven warhoofd Titch en Billy Boyd als blanke onderdrukker.
Washington Black houdt lange tijd een consistente lijn aan, maar de achtste aflevering wijkt op vreemd genoeg af van haar voorgangers. Waar we met spanning door de eerste passages slingeren, draait deze slotaflevering overduidelijk om het rondmaken van de cirkel. De sprongen in tijd worden steeds groter en de toon opmerkelijk zachter. Het dommelt allemaal wat in. Een compleet andere vibe. Niet vervelend, wel opvallend. Want deze hekkensluiter staat nogal in contrast met de wonderlijke wereld van stoommachines en wolkensnijders waar Wash en Titch zich eerder vol passie mee moeiden.
Ondanks de aanwezigheid van van slavernij en racisme geeft Washington Black graag een oppeppend duwtje richting persoonlijke groei, met de fabelachtige zeppelin als symbool voor het spreiden van je vleugels en het najagen van stille dromen. Want Wash geeft de hoop niet op. Hij durft te geloven in vrijheid en vrij zijn in het maken van je eigen keuzes. Het prachtige citaat van Australische schrijfster Erin Hanson kan Washington Black het beste omschrijven: "What if I fall? Oh, my darling. But what if you fly?"
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.