search
Een van de grootste streamingdiensten krijgt nieuw logo... en nieuwe releasestrategie?
Series / Nieuws

Een van de grootste streamingdiensten krijgt nieuw logo... en nieuwe releasestrategie?

De naamsverandering van deze streamingdienst is nu ook officieel doorgevoerd.

Apple heeft zijn streamingdienst een nieuwe naam en uitstraling gegeven: Apple TV (voorheen Apple TV+). Het opvallende nieuwe logo verschijnt inmiddels voor al zijn shows en films. Dit zou wel eens kunnen wijzen op een heropleving van Apple’s strategie voor bioscoopreleases.

Nog vóór de rebranding deze week werd onthuld, deden geruchten de ronde dat Apple overwoog om een eigen distributietak voor bioscopen op te zetten. Volgens bronnen van de Wall Street Journal bespraken Apple-executives in juni de mogelijkheid om uit te breiden naar theatrale distributie.

Signalen uit de bioscoopwereld


Hoewel er sindsdien geen officiële updates zijn geweest, zijn er wel andere aanwijzingen dat Apple meer inzet op bioscoopreleases. Zo liet Sean Gamble, CEO van Cinemark, aan The Hollywood Reporter weten "optimistisch" te zijn dat meer Apple Originals in de bioscoop zullen verschijnen.

Dat is op zich niet verrassend, gezien Gamble aan het hoofd staat van een van de grootste bioscoopketens in de VS. Toch is het relevant dat hij dit zei vóór de release van de film F1, die uiteindelijk een kassucces werd met een opbrengst van bijna $630 miljoen op een budget van $200–300 miljoen.

Apple’s samenwerking met Warner Bros. Discovery


Opmerkelijk is dat Apple zelf niet verantwoordelijk was voor de bioscoopdistributie van F1. Volgens dezelfde bron van de Wall Street Journal schakelde Apple Warner Bros. Discovery in om de film uit te brengen, in ruil voor een percentage van de opbrengst. Zo kon Apple besparen op overheadkosten.



Door te investeren in een eigen distributienetwerk zou Apple meer kunnen verdienen aan bioscoophits. Een paar jaar geleden meldde Bloomberg dat Apple van plan was jaarlijks $1 miljard te investeren in films om door te breken in de bioscoopwereld.

Een nieuwe koers na eerdere teleurstellingen


Die plannen werden echter opgeschort nadat verschillende Apple TV Original Films tegenvielen aan de kassa. Dit leidde tot een aangepaste release-aanpak voor de film Wolfs. Toch lijkt het tij te keren, want er is steeds meer bewijs dat bioscoopvertoningen de populariteit van een film kunnen vergroten voordat deze op een streamingdienst verschijnt.

Apple lijkt dus opnieuw te flirten met de bioscoopwereld. Met een opvallende rebranding, positieve signalen uit de industrie en eerdere successen zoals F1, zou een eigen distributietak wel eens de volgende stap kunnen zijn in Apple’s filmstrategie.

Aanbevolen artikelen