Tv-serie op Dvd: Elementary (seizoen 3)

Tv-serie op Dvd: Elementary (seizoen 3)

De alternatieve blik op Sherlock Holmes en zijn side-kick.

Bedenker: Robert Doherty | Cast: Jonny Lee Miller (Sherlock Holmes), Lucy Liu (Dr. Joan Watson), Aidan Quinn (Captain Thomas Gregson), Jon Michael Hill (Detective Marcus Bell), Ophelia Lovibond (Kitty Winter) e.a. | Uitzending serie: 2012 - heden | Tv-release: CBS | SBS6

In oktober trapt CBS alweer het vijfde seizoen af van de moderne Sherlock Holmes-serie met Jonny Lee Miller als de opmerkelijke speurneus en met Lucy Liu als zijn hulpje Dr. Joan Watson. Sinds het eerste seizoen uit 2012 wordt de serie prima ontvangen en ook het onlangs op Dvd verschenen derde seizoen deed het goed. Wel nemen de kijkcijfers doorlopend af. In Nederland zendt SBS6 de serie uit.

In het derde seizoen (RT = 100%) van Elementary heeft de excentrieke detective Sherlock Holmes een onstilbare honger naar intellectuele puzzels en een meedogenloos instinct voor rechtvaardigheid. Als adviserend detective van de politie in New York moet hij de meest bizarre zaken oplossen waar zelfs de meest doorgewinterde agenten van staan te kijken. Maar hij kan het niet alleen. Holmes vertrouwt op Joan Watson, een voormalig arts en de enige persoon die hem bij kan houden. Hun partnerschap is misschien een uitdaging maar bij lange na niet zo spannend als de mysteries die hen door het doolhof van New York leiden.

Serie: Elementary - Seizoen 3 | Aantal discs 6 x Dvd | Afleveringen: 24 x ca. 45 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Bell on the Scene | Gag Reel | Hello Kitty Winter | Partners in Crime | The Elements of Deduction | Watson Style | EAN: 5053083062668 | Release: juli 2016 | Met dank aan: Universal Pictures

De zes Dvd-schijven van deze uitgave van het derde seizoen van Elementary zitten vastgeklikt in een doorzichtige amaray Dvd-keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. In de keepcase staat per disc duidelijk aangegeven welke afleveringen erop staan, inclusief een korte synopsis. Ook staat aangegeven waar welk bonusmateriaal is te vinden. Top!

De beeldkwaliteit van deze Dvd-uitgave met uiteraard een Standard Definition beeldverhouding is redelijk. De kleuren doen voor een Dvd-uitgave goed aan, maar het contrast ligt wel wat hoog en de donkere kleuren lopen over in bijvoorbeeld de achtergrond. Heel donker scènes zijn dus ook erg slecht zichtbaar. Daarnaast treedt er regelmatig ghosting op (goed te zien als iemand korte bewegingen met zijn gezicht maakt) en dat is eigenlijk nog storender voor de oplettende kijker. Het geluid wordt aangeleverd door een standaard, maar prima Dolby Digital 5.1 geluidstrack.

Mooie reeks extra's
Er is heel wat bonusmateriaal aan de schijven toegevoegd. Zo zijn er vijf featurettes te bekijken over uiteenlopende onderwerpen. 'Partners in Crime' is nog het diepgaands met een speelduur van bijna een half uur. Er wordt ingezoomd op de het duo Holmes en Watson. Daarnaast zijn er video's te bekijken over onder meer de kostuums van Lucy Liu voor haar rol als Joan Watson, het nieuwe personage Kitty Winter van actrice Ophelia Lovibond en het bekende personage Marcus Bell (Jon Michael Hill). Ook is er een standaard Gag Reel af te spelen.

Het vijfde seizoen start snel
Het vierde seizoen werd eind afgelopen jaar en begin dit jaar uitgezonden op CBS. Het vijfde seizoen start op 2 oktober aanstaande. De kijkcijfers van het vierde seizoen daalden opnieuw. Het is dus afwachten hoe lang CBS het volhoudt met hun Sherlock.