Tv-serie op Dvd: De Jacht (seizoen 1)

Tv-serie op Dvd: De Jacht (seizoen 1)

Will Koopman komt met brute Nederlandse tv-serie.

Bedenker: Elsebeth Egholm | Cast: Loes Haverkort (Lea Smid), Fedja van Huêt (Thomas de Wolf), Mark Rietman (Hoofdinspecteur Van Praag), Nasrdin Dchar (Michielsen), Sallie Harmsen (Patholoog-anatoom Roos) e.a. | Uitzending serie: 2016 - heden | Tv-release: SBS6

Afgelopen mei zond SBS6 de politiemisdaadserie De Jacht uit. Iedere maandagavond verschenen er twee afleveringen van het zesdelige seizoen dat werd bestempeld als 'Geen Nederlandse serie gaat zo ver als De Jacht.' De regie lag in handen van Will Koopman (Gooische Vrouwen) en als basis werd de Deense serie Den som dræber gebruikt. Hoofdrolspeelster Loes Haverkort werd genomineerd voor een Gouden Kalf in de categorie Beste Actrice Televisiedrama.

In het debuutseizoen van De Jacht wordt in het bos het lijk gevonden van een jonge vrouw. De zaak wordt toegewezen aan de doortastende, jonge rechercheur Lea Smid. De vreemde houding waarin de jonge vrouw ligt, maakt dat zij ex-forensisch psycholoog Thomas de Wolf inschakelt. Samen blijken ze een sterk duo, waarvan de methoden en de aanpak nogal eens afwijken van het normale politieonderzoek.

Serie: De Jacht - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Dvd | Afleveringen: 6 x ca. 42 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Nederlands Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Geen | Extra's: Geen | EAN: 8717344757584 | Release: juli 2016 | Met dank aan: Just Entertainment

De twee Dvd-schijven van deze uitgave van het eerste seizoen van De Jacht zitten vastgeklikt in een dikke Dvd-keepcase, met daaromheen een vergelijkbare slappe sleeve. In de keepcase is geen extra informatie te vinden over de afzonderlijke afleveringen.

De beeldkwaliteit van deze Dvd-uitgave is netjes voor een standard definition uitgave. De kleuren zijn prima en ook de scherpte doet het goed. Maar zoals wel vaker bij Dvd-uitgaven is het contrast matig en duikt er ruis op dat vooral in de matige weergegeven donkere delen en scènes zichtbaar wordt. Uiteraard zou een High Def-uitgave wenselijk zijn, maar helaas krijgen Nederlandse tv-series maar beperkt die kwaliteit. Al met al geen slechte beeld- en geluidskwaliteit voor een Dvd-uitgave, maar het kan dik beter, via bijvoorbeeld High Definition.

Geen extra's
Zoals wel vaker verzuimt Just Entertainment bonusmateriaal toe te voegen aan de schijven. Niet geheel raar, aangezien ze waarschijnlijk gewoonweg niet bestaan. Online is er ook slechts beperkt materiaal te vinden. Hieronder twee video's met hoofdspeelster Loes Haverkort. In de eerste vertelt ze waarom je De Jacht moet kijken en in de tweede laat ze weten wat haar favoriete series zijn.

Kans op tweede seizoen
Er is niets/weinig duidelijk over het vervolg op het eerste seizoen van De Jacht. Naar de laatste afleveringen keken ruim 600 duizend liefhebbers en dit mag als redelijk bestempeld worden. Gemiddeld lagen de kijkcijfers boven het zendergemiddelde van SBS6. Een tweede seizoen behoort waarschijnlijk tot de opties, ook omdat het origineel bestaat uit twaalf afleveringen.