Tv-Serie op Dvd: Beck (volume 6)

Tv-Serie op Dvd: Beck (volume 6)

Opnieuw vier nieuwe 'speelfilms.'

Bedenker: Elsebeth Egholm | Cast: Peter Haber (Martin Beck), Mikael Persbrandt (Gunvald Larsson), Ingvar Hirdwall (Grannen), Rebecka Hemse (Inger), Peter Hüttner (Oljelund) | Uitzending serie: 1997 - heden | Tv-release: ZDF

In 2015 keerde Martin Beck terug op het kleine scherm nadat de serie in 2010 eigenlijk werd afgesloten. Na een vijfde is nu ook het zesde seizoen beschikbaar. Opnieuw is het niet echt een serie, aangezien de afleveringen eigenlijk speelfilms zijn door een speelduur van zo'n 1,5 uur. Hoofdrolspeler is Peter Haber en de serie is uiteraard gebaseerd op de bekende tiendelige boekenreeks van de Zweedse schrijvers Maj Sjöwall en Per Wahlöö.

In het zesde seizoen van Beck, welke onderdeel uitmaakt van de Lumière Crime Series, zien we dus Martin Beck, een inspecteur bij de moordbrigade van de Zweedse nationale politie. Hij en zijn collega's hebben dagelijks te maken met gruwelijke, maar vaak ook fascinerende moordzaken. In dit zesde seizoen van de spannende politieserie vervaagt de grens tussen privé en zakelijk als een oud-collega en zijn vrouw en tienerzoon dood aangetroffen worden in hun woning. De kundige speurder Beck wordt weer tot het uiterste gedreven om de onderzoeken rond deze en drie andere moordzaken tot een goed einde te brengen.

Serie: Beck - Seizoen 6 | Aantal discs 2 x Dvd | Afleveringen: 4 x ca. 90 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Zweeds Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 5425019009830 | Release: juli 2016 | Met dank aan: Lumière

De twee Dvd-schijven van deze uitgave van het zesde seizoen van Beck zitten vastgeklikt in een dikke Dvd-keepcase. In de keepcase is er geen extra informatie, wel staan de titels van de vier afleveringen op de achterkant van de case. In de case zit wel een klein foldertje met de nieuwe films en series van Lumière.

De beeldkwaliteit van deze Dvd-uitgave is ruim voldoende. Zoals we gewend zijn levert Lumière overwegend nette schijven af als het gaat om het beeld. Uiteraard hebben we wel te maken met de Standard Definition-beeld, waardoor de kleuren in contrast beter kunnen (via een High Def-uitgave) en de scherpte is uiteraard ook niet helemaal top. Het geluid wordt afgeleverd in de vorm van een 5.1 geluidstrack en er is uiteraard Nederlandse ondertiteling aanwezig. Het geluid levert een minimale surround-ervaring mee, maar de fans zijn waarschijnlijk allang blij dat de serie verkrijgbaar is.

Geen extra's
Zoals wel vaker geen bonusmateriaal op een uitgave van Lumière, enkel de 31e tot en met 34e film in de Beck reeks. De fans zullen er waarschijnlijk niet zo heel erg mee zitten. De series wordt immers redelijk netjes en bovenal snel door de distributeur naar het schap gebracht.

Zevende seizoen?
Het is lastig te achterhalen of er een zevende seizoen gaat komen van Beck. Als iemand dat weet, laat het dan hieronder even weten!