Blu-ray recensie: X-Files The Event Series

Mooie uitgave van de zes nieuwe afleveringen.

Bedacht door: Chris Carter | Cast: Gillian Anderson (Dana Scully), David Duchovny (Fox Mulder), Mitch Pileggi (Walter Skinner), Joel McHale (Tad O'Malley), William B. Davis (Cigarette Smoking Man) e.a. | Jaren: 1993 "“ heden | Zender: FOX

Jaren is er gesproken over een mogelijk vervolg op The X-Files. Gesprekken gingen eerst over een film, maar na het succes van 24: Live Another Day besloot televisiezender FOX om maker Chris Carter en zijn hoofdrolspelers, David Duchovny en Gillian Anderson de kans te geven een nieuw seizoen te maken voor de serie.

De zes afleveringen tellende revival werd in maart 2015 aangekondigd en zou twee belangrijke afleveringen krijgen die gekoppeld waren aan de mythologie rond buitenaardse wezens. Die afleveringen kregen we, compleet met open einde. De kritische reactie van precies deze twee afleveringen was gemengd, maar de meeste kijkers en seriecritici vonden de terugkeer van The X-Files op zichzelf geweldig. Afleveringen 2-5 werden ter illustratie wel goed ontvangen. Ook de kijkcijfers waren goed: de première trok 16 miljoen mensen naar FOX in de Verenigde Staten, de rest gemiddeld zo'n 8 miljoen mensen.

In deze nieuwe reeks moeten Dana Scully en Fox Mulder weer samenwerken om mysterieuze zaken op te lossen. De eerste daarvan lijkt te draaien om buitenaardse wezens, waardoor de interesse van Fox weer getrokken is. Maar daarna zijn er ook andere zaken, die ogenschijnlijk iets te maken hebben met het bovennatuurlijke…

Blu-ray: The X-Files Event Series | Duur: 4,5 uur | Video: 1.78:1 | Audio: Dolby Digital 5.1: Engels, Frans | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels | Schijven: 2x Blu-ray | EAN: 8-712626-066200 | Met dank aan: 20th Century Fox

De Blu-rays worden in een mooie slipcover met daarin een hoes die iets dikker is dan normaal. Voorop de slipcover zien we enkel Scully de Mulder en de opmerking dat de waarheid nog altijd daarbuiten is. Kijk je op de Blu-ray hoes, zie je niet alleen Scully en Mulder, maar ook Walter Skinner en de Cigarette Smoking Man. Binnen in tref je verder de twee schijven aan. Op schijf 1 staan de eerste drie afleveringen, op schijf twee 5 en zes. Nu vraag je je natuurlijk af waar de vierde aflevering heen is, maar die staat gewoon op de schijven.

Video en audio
Fox heeft niet alleen gekozen voor een mooie Blu-ray hoes, ook heeft men gekozen voor hoogwaardige beelden en geluid. De beelden zijn gedetailleerd en redelijk cinematisch gemaakt, precies wat past bij een legendarische serie als deze. De kleinste details zijn verder zichtbaar, wat het geheel tot een prachtig kijkervaring maakt. De soundtrack wordt verder voorzien van sterke achtergrondmuziek en een altijd aanwezige nadruk op het dialoog. Ook hier hebben we niets op aan te merken.

Niet alleen hebben een aantal afleveringen audiocommentaar gekregen, ook zijn er wat losse en interessante featurettes aan de uitgave toegevoegd. Zo is er een uur durende blik op de afleveringen My Struggle, die draaien om de buitenaardse mythologie. Erg interessant om te zien waarom men bepaalde keuzes heeft gemaakt. Maar ook Season X is geinig om naar te kijken, want deze mini-docu (bestaande uit 13 delen) gaat in op het uitwerken van de zes afleveringen die men mocht maken. Verder is er een geinige featurete die Monster of the Week: A Recap of the Wildest and Scariest from the Original Series heet en gepresenteerd wordt door Kumail Nunjiani.

Of er meer afleveringen volgen is bijna zeker. Zowel FOX als de hoofdrolspelers en de makers willen het verhaal van Dana Scully en Fox Mulder voortzetten. Het is echter vooral wachten op het moment dat alle afzonderlijke planningen op elkaar afgestemd kunnen worden. Formeel groen licht is er overigens nog niet.