Tv-serie op Blu-Ray: Outlander (seizoen 2)

De hitserie van Starz.

Bedenker / Auteur: Diana Gabaldon | Cast: Caitriona Balfe (Claire Randall), Sam Heughan (Jamie Fraser), Tobias Menzies (Frank Randall), Duncan Lacroix (Murtagh Fraser) e.a. | Jaren: 2014 - heden | Zender(s): Starz

Na het goed ontvangen tweedelige eerste seizoen van Outlander verscheen eerder dit jaar het tweede seizoen. De sci-fi dramaserie rond verpleegster Claire Randall (Caitriona Balfe), die een paar honderd jaar terug in de tijd wordt geslingerd, weet doorlopend steeds meer kijkers te trekken voor de zender Starz. De serie is gebaseerd op de tot op heden achtdelige Outlander boekenserie van schrijver Diana Gabaldon. Seizoen 2 verscheen onlangs op Blu-ray.

In seizoen 2 van Outlander (IMDb = 8,5) komen Claire en Jamie aan in Frankrijk, in een poging om te kunnen infiltreren bij de jakobieten, onder leiding van Prins Charles Stuart, om zo de Slag bij Culloden te voorkomen. Met de hulp van de neef van Jamie, belanden ze in de wereld van de Franse society, vol intriges en feestjes, maar waar politiek gewin een lastige opgave blijkt. De geschiedenis een andere wending geven, zorgt ervoor dat hun relatie onder druk komt te staan, maar omdat zij weten hoe de toekomst eruit ziet, moeten Claire en Jamie alles op alles zetten om te voorkomen dat de Schotse manier van leven voor altijd zal verdwijnen.

Uitgave: Outlander - seizoen 2 | Aantal discs 5 x Blu-ray | Afleveringen: 16 x 53 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712609608045 | Release: oktober 2016 | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De vijf schijven van deze Blu-ray uitgave van Outlander zitten vastgeklikt in een stevige en dikke Blu-ray keepcase. In de keepcase tref je per disc de titels met een bijhorende Nederlandse synopsis aan. Ook staat per disc duidelijk aangegeven welke extra's erop te vinden zijn. Bijzonder netjes!

De beeldkwaliteit van deze High Def-uitgave ziet er doorgaans netjes uit. De kleur is krachtig, maar vaak ook grauw. In combinatie met de prima scherpte en een lichte laag filmruis geeft dit een prima filmische indruk. Wel zijn er, vooral in de donkere beelden, wat kleine minpuntjes. Zo lijkt de kleur niet helemaal meer even correct en wordt de ruis iets meer zichtbaar. De scherpte lijkt dan ook minder aanwezig. Dit drukt echter beperkt op de verder prima kijkervaring en met de uitstekende DTS-HD geluidstrack (met uiteraard een focus op de vele dialoog) mag dit een puike uitgave genoemd worden.

Bonusmateriaal
De schijven bevatten flink wat extra's. Op de schijven vier en vijf staan de meer inhoudelijke extra's. Op schijf vier staan drie featurettes die inzoomen op de personages in het tweede seizoen, de vele prachtige kostuums in de serie (Designing History: The Costumes of Outlander) en een sets (Recreating 18th Century Paris). Schijf vijf bevat twee featurettes en deze geven een blik op de personages Jamie en Claire en hun relatie (Jamie & Claire: To Hell and Back) en de vertaling van het boek naar het kleine scherm (From Book to Screen: Discovering the Differences). Tevens kun je de alternatieve vechtscène "Dragonfly in Amber" bekijken.

Ook tref je op alle schijven verwijderde en verlengde scènes aan, ingeleid door Ronald D. Moore, en een reeks Podcasts. Op schijf vier kun je een aantal bloopers bekijken en de tweede schijf biedt een uitgebreide versie van de aflevering Faith.

Derde en vierde seizoen in de maak
In juni werd duidelijk dat Starz aan de slag gaat met een derde en vierde seizoen, welke Voyager en Drums of Autumn gaan behelzen. Op 9 april trapt seizoen 3 af, opnieuw met dertien afleveringen. Er is nog geen trailer beschikbaar, wel onderstaande eerste foto: