Dvd-recensie: 'Jericho'

Dvd-recensie: 'Jericho'

Prima serie van ITV, had de volgende Downton Abbey moeten worden.

Bedacht door: Steve Thompson | Cast: Jessica Raine (Annie Quainai), Samuel Bottomley (George Quaintain), Hans Matheson (Johny Jackson), CLarke Peters (Ralph Coates) e.a. | Jaar: 2016 | Zender: ITV

Hell on Wheels is een zeer populaire serie over de bouw van een belangrijke spoorlijn. "Dat kunnen wij ook!" moet zender ITV gedacht hebben. Daarom lanceerde de zender miniserie Jericho, een achtdelige reeks die draait om de inwoners van het stadje Jericho. Dat ontstond rond het bouwen van het Ribblehead Viaduct.

De serie draait om de inwoners van dat dorpje. Het gaat dan specifiek om de arme weduwe Annie Quaintain en haar twee kinderen, die noodgedwongen een nieuw leven proberen te starten in de sloppenwijk Jericho. Het is de thuisbasis van grondwerkers en pioniers, prostituees en zwervers, die leven in de schaduw van het te bouwen viaduct. De show werd prima bekeken, met gemiddeld zo'n 3,7 miljoen kijkers per aflevering. De ontvangst was dan weer iets minder, met op de IMDb gemiddeld een 6,7.

Dvd: Jericho seizoen 1 | Duur: 510 minuten | Release: december 2016 | Video: 16:9 | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederland | Discs: 3x Dvd | EAN: 8-717344-760027 | Met dank aan: Just Entertainment

Just Entertainment levert Jericho aan in een dubbeldikke Dvd-keepcase. Die ziet er sfeervol uit, met voorop drie van de hoofdrolspelers en wat recensies. Zo schrijft de Mirror blijkens de cover "dark and gritty period thriller". Op de achterkant treffen we een uitgebreide synopsis aan. En als je dan de Dvd's bekijkt, zien die er ook prima uit, maar worden ze helaas op elkaar gestapeld in de hoes.

Jericho ziet er prima uit voor een serie met niet-Amerikaans budget. De kostuums en locaties zorgen voor voldoende sfeer en gelukkig heeft men niet bezuinigd op de camera's. Daardoor komt de setting van de serie goed tot zijn recht. Dat is ook te danken overigens aan de Dvd van Just Entertainment, die prima beelden bevat. De audio is verder prima, met genoeg nadruk op dialoog en omgevingsgeluiden om te zorgen voor een sfeervol geheel.

Vervolg
Jericho was gemaakt met de gedachte dat 't een vervolg zou gaan krijgen. Maar helaas mocht 't niet zo zijn, door de lagere cijfers van de serie. ITV bouwde een complete set voor de serie van de sloppenwijk en daardoor waren de kosten zo hoog dat de kijkcijfers op het niveau van een serie als Downton Abbey hadden moeten liggen. Dat mocht niet zo zijn, met 3 miljoen kijkers per afleverring, waardoor de show niet genoeg opbracht om winstgevend te zijn.