Dvd-recensie: 'The Secret'

Dvd-recensie: 'The Secret'

Prima uitgave van een bloedstollende serie.

Cast: James Nesbitt (Colin Howell), Genevieve O'Reilly (Hazel Buchanan), Patrick O'kane (Victor Buchanan), Nina Woods (Lauren Howell) e.a. Jaren: 2016 | Zender: ITV

Acteur James Nesbitt doet het goed op de Britse televisie. Na The Missing, speelt hij nu ook een hoofdrol in de miniserie The Secret, een vier afleveringen tellend geheel over de dubbelmoord op Lesley Howell en Constable Trevor Buchanan. De serie is nu op Dvd verkrijgbaar.

The Secret speelt zich af in 1991, in Noord-Ierland. Tandarts Colin Howell (Nesbitt) en lerares Hazel Buchanan (O'Reilly) ontmoeten elkaar in de kerk en beginnen een affaire. Maar als de façade van hun strenge Christelijke moraal dreigt af te brokkelen, zetten ze samen een plan in werking om hun echtgenoten uit de weg te ruimen door in scène gezette zelfmoorden. Het lijkt de perfecte moord, maar het schuldgevoel wordt al snel een last voor hun relatie.

De serie is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, waar door de betrokkenen kritiek op geleverd werd. Zo had de dochter van Lauren Howell het gevoel dat het tragedie uitgebuit werd door de producenten. Desondanks staat de show op IMDb op een nette 7,2 en wordt er door critici gesproken over een respectvolle verfilming van dit verhaal. Hieronder een interview met actrice Genevieve O'Reilly die in talkshow Lorraine vertelt over de serie.

Dvd: The Secret | Duur: 4 x 45 minuten | Video: 16:9 | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands | Schijven: 2x Dvd | EAN: 8-711983-965270 | Met dank aan: Just Entertainment

Deze serie wordt door Just Entertainment aangeleverd in een dubbeldikke Dvd-hoes. Die ziet er prima uit, met voorop een groot beeld van hoofdrolspelers James Nesbitt en Genevieve O'Reilly. Achterop zie je een uitgebreide synopsis van de serie, evenals de gebruikelijke technische details. Maak je de hoes open, tref je een boekje aan met andere uitgaves van Just Entertainment en de twee schijven, die op elkaar gestapeld zijn.

Video en audio
De serie ziet er prima uit op Dvd, al is het geheel niet haarscherp. Er is niet veel gespeeld met de kleuren, waardoor die er over het algemeen vrij natuurgetrouw uitzien. Ook in donkere scènes ziet de serie er goed uit, en is het een prima serie om naar te kijken. Ook met de audio zit het wel snor: er is gekozen voor een Dolby Digital 5.1 soundtrack, die ervoor zorgt voor mooi geluid met dialoog dat centraal staat.

Zoals we gewend zijn van Just Entertainment zitten er geen extra's bij deze uitgave. Daar is de serie natuurlijk ook niet echt grootschalig genoeg voor en we mogen blij zijn dat de ITV-show zelfs uitgebracht is hier in Nederland. Mooi was overigens wel een mini-documentaire geweest, waarin het echte verhaal verteld zou worden.

Conclusie
De serie krijgt geen tweede seizoen, het is immers een miniserie. Het verhaal van de moorden wordt over vier afleveringen verteld en ook afgerond aan het einde van het seizoen. De deur staat dus niet op een kier voor een vervolg, hoewel het natuurlijk altijd mogelijk (en onwaarschijnlijk) is dat er een anthologie van wordt gemaakt met andere acteurs en een ander seizoen in een vervolg.