Blu-ray recensie: 'Sherlock' seizoen 4

Blu-ray recensie: 'Sherlock' seizoen 4

Mooie uitgave, boordevol extra's.

Bedacht door: Mark Gatiss & Steven Moffat | Cast: Benedict Cumberbatch (Sherlock Holmes), Martin Freeman (Dr. John Watson), Una Stubbs (Mrs. Hudson), Rupert Graves (DI Lestrade), Mark Gatiss (Mycroft Holmes) e.a. | Jaar: 2010 - heden | Zender: BBC

Vorige week bespraken we al de Blu-ray uitgave van Sherlock: The Abominable Bride. Deze week hebben we het complete vierde seizoen van de serie klaarliggen in Blu-ray vorm. De BBC koos om onbekende redenen ervoor om de twee van elkaar los te trekken, maar heel erg vinden we dat niet. Meer Sherlock is altijd mooi!

In dit vierde seizoen krijgen Sherlock en Watson te maken met een reeks nieuwe zaken die aan elkaar verbonden lijken te zijn. Die bieden bovenal context over hun strijd met Moriarty, die gestreden leek te zijn. Maar aangezien het personage plotseling weer opdook aan het einde van het derde seizoen, had het duo nog een appeltje met hem te schillen. Of toch niet?

The Six Thatchers
In deze eerste aflevering wacht Sherlock geduldig op de volgende postume zet van Moriarty. Een mysterieuze zaak stelt Scotland Yard voor raadsels, maar Sherlock heeft vooral interesse in een ogenschijnlijk triviaal detail: waarom vernietigt iemand beelden van overleden oud-premier Margaret Thatcher? Is er een gek losgeslagen, of spelen er duistere krachten? Iets dat te maken heeft met het verleden van Mary Watson…

The Lying Detective
In deze tweede aflevering krijgt Sherlock te maken met wellicht de meest gevreesde vijand uit zijn lange carrière: de machtige en ongrijpbare Culverton Smith, een man met een zeer duister geheim.

The Final Problem
In deze laatste aflevering van het vierde seizoen halen lang verborgen geheimen het Baker Street-duo eindelijk in. Iemand heeft al lang een spel met hen gespeeld en Sherlock en John Watson staan voor hun grootste uitdaging tot nu toe. Is het spel dan eindelijk voorbij?

Net als eerdere seizoenen, was ook dit jaar de ontvangst goed. De serie blijft charismatisch, lollig en serieus. Een mooie combinatie die de legendarische detective de moderne tijd in brengt. De kijkcijfers waren in het Verenigd Koninkrijk wederom goed, met gemiddeld meer dan 8 miljoen kijkers. Er is voor de BBC dus alle reden voor een vijfde reeks, al is het nog even de vraag of dat er kan komen.

Blu-ray: Sherlock seizoen 4 | Duur: 265 | Release: maart 2017 | Video: 16:9 (1.78:1) | Audio: Engels gesproken, DTs-HD 5.1 | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 2x Blu-ray | EAN: 8-719372005033 | Met dank aan: DFW

De serie wordt aangeleverd in een dubbeldikke Blu-ray keepcase. Die zit in een mooie slipcover en bevat de twee schijven op insteekhoesjes. Verder is het een vrij standaard ontwerp, met voorop Sherlock en Watson. Op de schijven zien we een andere afbeelding van het duo, dat daar lijnrecht tegenover elkaar zit. Het is mooie symboliek voor hun onderlinge verhoudingen als het seizoen begint.

Beeld & Audio
Wat beeld en audio betreft, zit het zoals altijd bij dit soort BBC-series met gigantisch budget weer goed. De kleuren zien er goed en natuurgetrouw uit en de keuzes van de makers passen bij de locaties. Zo ziet het ziekenhuis van een van de afleveringen er wat steriel uit en overheersen witte tonen. Dat komt mooi tot zijn recht en over de beeldkwaliteit kunnen we dus niet klagen.

Maar ook wat audio betreft zit het prima, al blijft dialoog in de serie soms wat onderbelicht. Wat muziek en achtergrondgeluiden betreft zit het ook goed, die komen altijd mooi en hard uit de luidsprekers. Daarmee is de serie in elk geval lekker sfeervol om naar te kijken!

Er zitten flink wat extra's op deze uitgave, die gezamenlijk iets meer dan anderhalf uur in beslag nemen. Centraal staat vooral Behind 221B, een drietal mini-docu's die kijken naar de afzonderlijke afleveringen. Er wordt ongeveer twintig minuten op elke aflevering ingegaan, waarmee deze featurettes de meeste tijd en ruimte in beslag nemen.

Dan zijn er nog een aantal zaken die ingaan op het maken van de serie. Zo is er The Writer's Chat, waarin Mark Gatiss en Steven Moffat ingaan op het maken van de serie en geheimhouding hieromtrent. Vervolgens zijn er extra's zoals Script to Screen (over het maken van afleveringen); John & Mary's Flat (over het maken van de nieuwe set), die een mooi beeld schetsen van het bouwen van sets en maken van de aflevering.

Dan zijn er nog een paar andere kortere featurettes, die wat beelden van achter de schermen tonen, waaronder twee Mark Gatiss Video Diaries, waarin hij laat zien hoe sets afgebroken worden en Hannibal Lecter nadoet. Tot slot mocht ook Danny Hargreaves een video diary maken over de visueleffecten van de serie.

We hoorden in januari 2014 dat Steven Moffat en Mark Gatiss al plannen hadden voor een vijfde seizoen. Of dat er komt is nog niet zeker, wel weten we dat Benedict Cumberbatch daarvoor getekend heeft. Echter is het probleem van het maken van de serie daarmee niet weg. Zowel Cumberbatch als Martin Freeman zijn uiterst populaire acteurs en de BBC had er bij deze vierde reeks al grote moeite mee de agenda's op elkaar af te stemmen.