Dvd-recensie: 'Celblok H' seizoen 4

Dvd-recensie: 'Celblok H' seizoen 4

Laatste seizoen van de SBS-hit.

Cast: Isa Hoes (Suus), Eva van de Wijdeven (Fred), Christine van Stralen (Lies), Immanuelle Grives (Door), Dimme Treurniet (Beer) | Jaren: 2014-heden| TV-release: SBS

Vier seizoenen duurde misdaadserie Celblok H, maar nu is het verhaal van Suzanne Kramer dan toch voorbij. Met een grote cliffhanger eindigde de serie die kwakkelende kijkcijfers had de afgelopen tijd, en daarmee heeft die een korter leven van de Australische show Wentworth, waar Celblok H op gebaseerd is.

In het 4e seizoen van Celblok H keren Suus en haar crew terug in de opgeknapte P.I. de Banckert. Suus heeft levenslang gekregen en eigenlijk geen zin meer om topdog te zijn. Er liggen concurrenten op de loer, onder andere de wraakzuchtige Caat. Bovendien krijgt Suus te maken met Brinkhorst, de voormalige directeur, die nu als gevangene wordt binnengebracht. Ook leert Suus de mooie Anouk kennen, die een oogje op haar blijkt hebben. Is het misleiding of wordt het echte liefde?

De show zou dit seizoen wat ongeloofwaardige verhaallijnen hebben en daar schijnen kijkers massaal op afgekickt te zijn. Celblok H trok vorig seizoen nog gemiddeld meer dan 1 miljoen mensen naar SBS, maar afgelopen seizoen waren dat er nog maar net een half miljoen. Een stuk minder dus en wellicht ook de reden waarom de show ermee stopt.

[video_embed]2004[/video_embed]

Dvd: Celblok H Seizoen 4 | Duur: 510 minuten | Release: april 2017 | Video: 16:9 (1.78:1) | Audio: Nederlands Dolby Digital 2.0 | Discs: 3xDvd | EAN: 8-719372-004876 | Met dank aan: SBS, Dutch Filmworks

De uitgave van dit vierde seizoen past perfect bij de eerdere seizoenen. Wederom gaat het om een dubbeldikke hoes, met daar een slipcover omheen. Die heeft hetzelfde design als de hoes en ziet er prima uit. Voorop zien we hoofdpersoon Suus, vergezeld door de andere hoofdpersonen, gespeeld door Loes Haverkort, Isa Hoes, Barbara Pouwels en Medina Schuurman. Binnen in de hoes tref je verder drie schijven aan, met op elk een ander personage van de serie.

Beeld & Audio
Net als eerdere seizoenen ziet ook deze vierde reeks van Celblok H er prima uit. Het geheel wordt sfeervol in beeld gebracht en je kan goed zien dat er geld in de serie is gaan zitten. De opnamelocaties zien er dus prachtig uit en maakt dat de serie bijna een Nederlandse Orange is the New Black genoemd zou kunnen worden. Verder is er dit seizoen wederom gekozen voor een Dolby Digital 2.0 soundtrack. Dat klinkt prima, is niet hoogdravend, maar echt klagen kan niet.

Celblok H sloot zijn vierde seizoen af met 581.000 kijkers. Redelijk wat, maar het waren niet de aantallen die serie eerdere jaren trok. Daarom besloot SBS onlangs te stoppen met de serie, tot verrassing van hoofdrolspeelster Isa Hoes en natuurlijk ook fans. Er zijn nog flink wat onafgeronde verhaallijnen en dus is het de hoop voor velen dat de serie doorgaat op bijvoorbeeld Videoland.