Blu-ray review 'Twin Peaks' (S3) - Prachtige uitgave van deze revival

Graag van alle series zo'n uitgave!

Bedenker: Mark Frost | David Lynch | Cast: Kyle MacLachlan (Dale Cooper / Mr C / Douglas "Dougie" Jones) e.v.a. | Uitzending: 2017 | Tv-zenders: Showtime

Verleden jaar verscheen met veel tamtam het vervolg op Twin Peaks, de tv-serie van Mark Frost en David Lynch die na dalende kijkcijfers werd gecanceld na slechts twee seizoenen (en de film Twin Peaks: Fire Walk with Me). Vele jaren later keerde serie dus alsnog terug voor een 'limited series' met achttien afleveringen en met opnieuw Frost en Lynch als de bepalende gezichten achter de schermen en Kyle MacLachlan - en vele andere bekende gezichten - voor de camera. De serie onderging een beetje hetzelfde als het origineel: de ontvangst was overweldigend, de kijkcijfers verhoudingsgewijs matig.

Onlangs gaf Universal "Twin Peaks: The Return" een prachtige Blu-ray uitgave, met een mooie reeks extra's. Hieronder eerst de trailer en synopsis.

Deze revival pakt de draad 25 jaar na het einde van de eerdere seizoenen op. McLachlan keert terug in zijn rol als Special Agent Dale Cooper. In het stadje Twin Peaks is de tijd verder gegaan, al is er ook veel hetzelfde gebleven. Toch is dit niet de enige setting van de serie, want er speelt ook een deel in New York. Voer voor de fans!

Uitgave: Twin Peaks - Seizoen 3 | Aantal discs: 8 x Blu-ray | Speelduur: 18 x ca. 55 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby TrueHD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | Release: maart 2018 | EAN: 5053083140823 | Met dank aan: Universal Pictures

De acht schijven van deze Blu-ray uitgave van de "limited event series" van Twin Peaks zitten verpakt in een opvallend mooie hoes. De schijven vastgeklikt in een grote uiklaphoes welke zit ingestoken in een stevige fraaie vormgegeven insteekhoes. Om deze hoes zit ook een helaas vast geplakt, maar makkelijk verwijderbaar kartonnetje met de begeleidende tekst. De uitklaphoes biedt per disc de titels van de afleveringen en de 'special features'.

Universal Pictures heeft de achttiendelige tv-serie verdeeld over maar liefst zeven schijven. En dit komt de beeldkwaliteit zeker ten goede. Met de beeldvullende weergave en een pakkend filmische vertoning is dit een puike schuif. Lynch heeft uiteraard de nodige aandacht besteed aan hoe de zaken in beeld worden gebracht. In High Def pakt dit super uit, met zeer natuurlijke kleuren en uitstekende scherpte. Een HD-uitgave zoals deze moet zijn. De pakkende muzikale ondersteuning van Angelo Badalamenti en Dean Hurley betaalt zich terug via een waanzinnige 5.1 Dolby TrueHD geluidstrack. Genieten!

Prima bonusmateriaal
De eerste schijf biedt de zeer korte promo's Piano, Donut, Woods, Places, People, Albert en In Cinema. Ook zijn er drie 5 minuten durende featurettes over de eerdere seizoenen en de aanloop naar het (door fans) gewenste nieuwe seizoen. Ook is er de mogelijkheid om de eerste en tweede aflevering in een filmversie te bekijken. De derde schijf biedt een registratie van de Twin Peaks Panel tijdens Comic-Con 2017. De zevende en achtste schijf bieden de echte bonusmateriaal.

De zevende schijf biedt een half uur met een blik achter de set (A Very Lovely Dream: One Week in Twin Peaks) en een driedelige featurette met onder meer een docu over de "Red Room" en er is een fotogalerij te bekijken. De achtste schijf is helemaal gevuld met bonusmateriaal, met maar liefst tien featurettes van ieder 25 tot 30 minuten. Deze verzameling is het echte voer voor de fans. Er zijn veel interviews en beelden van achter de schermen. Teveel op op te noemen eigenlijk, de titels zijn: The Man with the Gray Elevated Hair, Tell It Martin, Two Blue Balls, The Number of Completion, Bad Binoculars, See You On the Other Side Dear Friend, Do Not Pick Up Hitchhikers, A Bloody Finger In Your Mouth, The Polish Account en A Pot of Boiling Oil.

Seizoen 4 over een jaartje of 10?
Een vierde seizoen van Twin Peaks zal er waarschijnlijk niet van komen. David Lynch heeft eerder aangegeven dat er een mogelijkheid is, maar dat de kans erg klein is. Het derde seizoen kostte hem sowieso 4,5 jaar om te maken. Showtime heeft aangegeven dat zij er zeker aan mee zullen werken.