Blu-ray review 'Spy in the Wild' - Robotdieren in het wild

BBC One heeft er weer één.

Ontwikkelaar: BBC Natural History Unit | Presentatie: Dougray Scott en David Tennant (Engels) | Uitzending serie: 2017 | Tv-zenders: BBC One

BBC One zond verleden jaar de natuurserie Spy in the Wild uit, een opmerkelijke registratie van levensechte robotdieren die opnames maken terwijl ze verblijven tussen hun 'soortgenoten'. Onder begeleiding van de presentatie Dougray Scott en David Tennant wordt duidelijk hoe de echte dieren op 'de neppers' of 'de doden' reageerden. En dat mag opvallend genoemd worden. De afleveringen hebben hun eigen thema's. Spy in the Wild is een fraaie aanvulling op de sowieso prachtige natuurseries van de BBC.

Onlangs gaf Just Entertainment de vijf afleveringen van Spy in the Wild uit op Blu-ray. Hieronder eerst de trailer en de synopsis.

In Spy in the Wild gaat een team van levensechte robotdieren undercover om liefde, intelligentie, vriendschappen en ondeugend gedrag te filmen bij een aantal bijzondere dieren. Deze robotachtige look-alikes maken de juiste bewegingen om niet alleen door dieren geaccepteerd te worden, maar ook om met hen om te gaan, waardoor zij bijzondere inzichten in de dierenwereld weten te ontfutselen.Elke aflevering heeft als thema een bekend aspect die veel lijkt op ons eigen leven. Ontmoet de olifantentantes die als vroedvrouwen werken, aanschouw hoe de mannelijke prieelvogels snuisterijen verzamelen om de dames te imponeren en ontdek de pedicures van de nijlpaarden. Kom erachter dat ook de apendienders de wet uitmaken. Deze momenten onthullen niet alleen veel over dierlijk gedrag, ze wijzen ook op de essentie van onze eigen menselijkheid.

Uitgave: Spy in the Wild | Aantal discs 1 x Blu-ray | Afleveringen: 5 x ca. 50 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712609638905 | Release: april 2018 | Met dank aan: Just Entertainment

De enkele schijf van deze Bluray uitgave van Spy in the Wild zitten vastgeklikt in een doorzichtige dvd-keepcase.

Beeld & geluid
Een natuurserie moet eigenlijk in de beste kwaliteit bekeken worden. Ze zijn namelijk gemaakt om je de details van de flora en fauna te laten zien. Deze Blu-ray uitgave van Just Entertainment is in beeld ook prima, maar weet niet te winnen van de bekendere titels in het genre. De scherpte is netjes, de beelden die met de robots zijn geschoten zijn fraai, maar niet altijd zo indrukwekkend als de meer geregisseerde beelden uit Life of Planet Earth. Wat betreft het commentaar een belangrijk minpuntje. De serie werd eerder dit jaar uitgezonden op de Nederlandse publieke omroep en er werd toen een Nederlandse voice-over ingezet, namelijk Peter Drost. Deze is helaas niet terug te vinden op deze schijf. Erg jammer voor de jongste kijkers.

Bonusmateriaal
Er zijn geen extra's toegevoegd aan de schijf. Er zijn enkel de vijf afleveringen met de thema's Liefde / Love, Intelligentie / Intelligence, Vriendschap / Friendship, Kattenkwaad / Mischief en Ontmoet de spionnen / Meet The Spies. De laatste laat zien hoe de serie is gemaakt.