Dvd review 'Elementary' seizoen 5 - De Amerikaanse Sherlock Holmes!

Jonny Lee Miller en Lucy Liu zijn Sherlock Holmes en Joan Watson.

Bedenker: Robert Doherty | Cast: Jonny Lee Miller (Sherlock Holmes), Lucy Liu (Dr. Joan Watson), Aidan Quinn (Captain Thomas Gregson), Jon Michael Hill (Detective Marcus Bell), Ophelia Lovibond (Kitty Winter) e.a. | Uitzending serie: 2012 - heden | Tv-release: CBS | SBS6

De Amerikaanse Sherlock Holmes-serie Elementary zakt sinds de start in 2012 steeds verder in kijkcijfers, maar CBS blijft de serie belonen met nieuwe seizoenen. Recent werd het zesde seizoen afgerond en dit seizoen kwam tot ongeveer de helft van het aantal kijkers van het debuutseizoen. Klaarblijkelijk is dit vooralsnog genoeg en blijven Jonny Lee Miller en Lucy Liu het bekende Holmes-duo.

Universal bracht onlangs de Dvd van seizoen 5 uit. Hieronder een teaser voor de eerste aflevering van seizoen 5 en de synopsis, en vervolgens een blik op de uitgave.

[video_embed]2558[/video_embed]

In het vijfde seizoen lossen Sherlock Holmes, de onnavolgbare, geschifte en briljante speurneus samen met zijn onvermoeibare rechterhand, Dr. Joan Watson, aan de lopende band zaken op voor de NYPD. De balans tussen het dynamische duo is sowieso een delicate evenwichtsoefening, die vaak samenhangt met moeilijke persoonlijke keuzes en onoplosbare misdaden. Van sluipschutters en moorddadige drugsbendes tot een illegaal spionagenetwerk, van slangengif vermengd met voedsel tot superbugs in de watertoevoer van New York, de misdadigers laten weer geen methode onbeproefd om elkaar ook dit keer naar de kroon te steken.

Serie: Elementary - Seizoen 5 | Aantal discs 6 x Dvd | Afleveringen: 24 x ca. 45 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5053083150679 | Release: september 2018 | Met dank aan: Universal Pictures

De zes Dvd-schijven van deze uitgave van het vijfde seizoen van Elementary zitten vastgeklikt in een doorzichtige amaray Dvd-keepcase. In de keepcase staat per disc duidelijk aangegeven welke afleveringen erop staan, inclusief een korte Engelstalige synopsis. Ook staat aangegeven waar welk bonusmateriaal is te vinden. Opnieuw een voorbeeld-uitgave.

De beeldkwaliteit is niet bijzonder opvallend te noemen. Het beeld is zelfs erg basic, met erg veel standaard tekortkomingen van standard definition. Het beeld is namelijk was dof, met veel kartelvorming en softe kleuren. Donkere scènes blijken het magerst, met moeilijk te onderscheiden kleuren en weinig detailweergave. Al met al blijft een erg matige weergave over. Het geluid is Dolby Digital 5.1 en ook deze is basic, maar dat is niet geheel verrassend bij een snellere productie als Elementary.

Mooie reeks extra's
Naast enkele verwijderde scènes en een Gag Reel zijn er ook drie featurettes terug te vinden op deze uitgave. Op de eerste schijf staat een featurette (For the Hundredth Time) waarin wordt ingegaan op de 100e aflevering. Op de zesde schijf staan nog twee featurettes, met de titels The Fifth Elementary en Reasoning Backwards. De eerste duurt ruim 20 minuten en kijkt naar het gehele vijfde seizoen. Reasoning Backwards kijken terug op de mysteries die er dit seizoen waren. Op disc 4 staat een kortere video over de Flashbacks in de aflevering Over a Barrel.

Seizoen 6 afgerond, seizoen 7 in de maak
Met 'slechts' 21 afleveringen is seizoen 6 eerder deze maand afgerond op CBS. De zender kondigde in mei dit jaar al aan dat er ook een zevende seizoen komt rondom het alternatieve Holmes/Watson-duo. Hieronder een promo voor het zesde seizoen: