Dvd review 'Ride Upon The Storm' (S2) - met prijswinnaar Lars Mikkelsen

De Deense topper heeft tweede seizoen te pakken.

Bedenker: Adam Price | Cast: Lars Mikkelsen (Johannes), Simon Sears (Christian), Ann Eleonora Jørgensen (Elisabeth), Fanny Louise Bernth (Emilie), Joen Højerslev (Svend) e.a. | Jaar: 2017 - heden | Zender: DR1

Deze Deense dramaserie, bedacht door Adam Price (Borgen), is weer een klein hoogtepuntje. Vooral de rol van acteur Lars Mikkelsen - binnenkort te zien in Netflix' The Witcher - in Ride Upon The Storm (Deens: Herrens Veje) is een voltreffer. Mikkelsen werd verleden jaar bekroond met een International Emmy Award voor zijn rol als Johannes Krogh, het hoofd van een priestergezin.

Lumière zette het tweede seizoen op vier Dvd-schijven. Hieronder een blik op de inhoud van de schijven, met als eerste een trailer en de synopsis.

In dit tweede seizoen probeert domineesfamilie Krogh het dagelijks leven weer op te pikken, anderhalf jaar na de dood van de oudste zoon August. Maar hoe ga je verder na het verlies van een dierbare? Geheimen en leugens dreigen de familie te verscheuren. Vader Johannes is gevaarlijk zelfdestructief; moeder Elisabeth zoekt via spirituele sessies contact met haar overleden zoon; en August' weduwe Emilie zit vol woede, maar beseft langzaam dat alleen liefde haar kan verlossen. Christian werkt harder dan ooit tevoren en is succesvol met een nieuw boek en zijn bedrijf Open Mind, dat hij samen met zijn vriendin Amira leidt. Maar achter die façade knaagt een intens schuldgevoel omdat hij zijn broer op het cruciale moment niet kon redden.

Uitgave: Ride Upon The Storm - Seizoen 2 | Aantal discs 4 x Dvd | Afleveringen: 10 x ca. 60 minuten | Release: januari 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Deens Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5407003481433 | Met dank aan: Lumière

De vier schijven van deze Dvd-uitgave van het tweede seizoen van Ride Upon The Storm zitten verpakt in een dikkere zwarte dvd-Scanavo hoes. Er is helaas geen overzicht van de titels met bijvoorbeeld korte synopsissen aanwezig.

Beeld en geluid
Distributeur Lumière weet vaak nette Dvd-uitgaven op te leveren voor ook vaak Scandinavische titels. In dit geval valt de beeldkwaliteit helaas iets tegen. Over het beeld ligt namelijk een dikke laag ruis en de het beeld ziet er helaas iets te verzadigd uit. Dit lijkt geen keuze van de makers. De scherpte is overigens wel erg netjes en van standaard SD-gebreken is geen sprake. Daardoor is het extra jammer dat het beeld niet wat gaver is. De Deense dialoog, uiteraard ondertiteld, komt via een dolby digital 5.1 geluidstrack de speakers uit, en dat klinkt doorlopend prima.

Lumière heeft ook deze schijf weer kaal gehouden. Zoals bij eigenlijk alle uitgaven lijkt bonusmateriaal niet of beperkt beschikbaar. Wel vind je een preview van andere Lumière-uitgaven tijdens het opstarten van de schijf.

De serie is een wereldwijd succes. In maar liefst 77 landen werd de serie uitgebracht. Over een derde seizoen is nog niets bekend.