Ons nieuws van zondag 21 december 2014

Recensie: Grimm Seizoen 3
Series / Nieuws

Recensie: Grimm Seizoen 3

Alsof de dierachtigen in de eerste twee seizoenen van Grimm niet genoeg zorgden voor een sciencefiction en thriller sausje over de serie, zo sprongen de makers van Grimm ook nog eens op de zombie-hype-train door een soort van "levende doden" te introduceren aan het einde van seizoen 2.

Alsof de dierachtigen in de eerste twee seizoenen van Grimm niet genoeg zorgden voor een sciencefiction en thriller sausje over de serie, zo sprongen de makers van Grimm ook nog eens op de zombie-hype-train door een soort van "levende doden" te introduceren aan het einde van seizoen 2. De voodoo-priester "“ Baron Samedi "“ was in staat om groen gif te spuwen op anderen, waardoor zij tijdelijk het bewustzijn verliezen, agressief worden, mensen aanvallen en vervolgens komen te overlijden. Ook wethandhaver Nick Burkhardt (David Giuntoli) werd een slachtoffer van de baron: extreem voorspelbaar. Uiteindelijk zorgde het wel voor een lichtelijk spannende cliffhanger waar de Grimm in een doodskist lag, klaar om verscheept te worden naar Oostenrijk. Maar heeft dit gif dezelfde werking op een Grimm als bij een de normale ("dierachtige") mens?

*** Let op: spoilers ***

Voor de nieuwkomers bij Grimm seizoen 3, die zojuist een mega spoiler onder hun neus geschoven hebben gekregen, waar gaat deze serie eigenlijk over? (Klik hier voor de recensie van Grimm seizoen 1). Grimm speelt zich af in een moderne setting in Portland en draait om Nick Burkhardt. Nick is een detective bij de politie en daarnaast een van de laatste afstammelingen van de Grimms; een familie die jaagt op Wesen oftewel mensen die een aangeboren afwijking hebben, waarbij zij in een dierachtige kunnen veranderen.

Nu terug naar het derde seizoen: Nick's partner-in-crime Hank Griffin (Russell Hornsby) en zijn vriendin Juliette (Bitsie Tulloch), zijn bijgepraat over Wesen en Grimms. Ook Nick's vriend Monroe (Silas Weir Mithchell) en diens vriendin Rosalee (Bree Turner) "“ beide Wesen "“ weten van Nick's donkere kant.

In deze set van 22 nieuwe afleveringen, staan een aantal verhaallijnen centraal. Het begin staat in het teken van het genezen van Nick en de zombies. Hierbij speelt, logischerwijs, de apotheek met magische ingrediënten van Rosalee een grote rol. Terwijl zij een oplossing probeert te vinden voor het probleem, gaat de strijd tegen de Wesen gewoon door. Waar in seizoen 1 werd vermeld dat maar een klein percentage van de wereldbevolking Wesen blijkt te zijn "“ die tevens ook verspreid over de aardbol leven "“ lijkt iedereen in Portland opeens deze afwijking te hebben. Met deze strijd worden ook meerdere nieuwe soorten Wesen geïntroduceerd, maar dit voert niet meer de boventoon in het verhaal.

De gebeurtenissen rondom Adalind (die zwanger is van Nick's baas), Sean Renard (Sasha Roiz) of diens halfbroer Eric (James Frain) zijn daarnaast het belangrijkste binnen dit seizoen. Zij heeft dus meer meer screentime dan in vorige seizoenen en wordt nu enerzijds neergezet als een moeder die alles over heeft voor haar kind, maar anderzijds ook als een kwaadaardige heks die er alles aan doet om haar krachten en gaven als Hexenbiest weer terug te krijgen. Maar wat gebeurt er als het kind eenmaal ter wereld wordt gebracht? Daar draait het natuurlijk allemaal om: verschillende partijen die andere ideeën hebben over de situatie.

Een nieuwe verhaallijn is die van een meisje genaamd "Trubel" "“ voluit: Theresa Rubel "“ gespeeld door Jacqueline Toboni, die hier haar eerste rol neerzet na afronding van haar theaterschool. En zoals Taylor Swift altijd zo mooi zingt: 'I knew she was trouble when she walked in'.. In eerste instantie lijkt ze een opstandig punk-type, maar richting de seizoensfinale speelt ze "“ helaas "“ een steeds belangrijkere rol..

Dat brengt ons meteen bij een van de extreme dieptepunten van dit seizoen. De introductie van Trubel: een nieuw, onnodig hoofdpersonage, die waarschijnlijk alleen gecast is op Toboni's uitstraling. Helaas zijn haar acteerkunsten nu niet bepaald geweldig. Qua gezichtsuitdrukkingen is het of een neutraal gezicht of licht peinzend, verder dan dat komt het helaas niet. En dan die naam.. Wauw.. Verder gebeuren er gedurende de afleveringen een aantal dingen tussen bepaalde personages, waar de reacties totaal niet logisch en geloofwaardig van zijn.

Naast een aantal minder positieve punten, zijn er toch ook een aantal opvallende verbeteringen. De CGI-effecten worden over het algemeen steeds beter. Zo worden er ook steeds meer complete actie-scene's geschoten met Wesen, die op sommige momenten indrukwekkend zijn. Daarnaast blijft Grimm ook dicht bij de originele verhaallijn door bijvoorbeeld de terugkomst van de moeder van Nick en zo krijgt de kijker meer achtergrondinformatie over de Grimm-familie. De oud-en-vertrouwde mysterieuze crime-scene's blijven de serie daarnaast ook interessant houden.

Na drie seizoenen blijft het onduidelijk en verwarrend wie nu precies de doelgroep is voor deze serie. Hoewel Grimm seizoen 3 wel een stuk donkerder is dan de voorgaande seizoenen, is het nog niet grimmig genoeg om het echt te bestempelen als een goede actie-horror serie. Tussen alle gewelddadige Wesen-scènes door en Adalind "“ die een lichaam van een oudere heks verminkt en haar ingewanden samenperst tot jam en over haar zwangere buik smeert "“ is er ook een hoop zoetsappige, pure, liefde te zien.

Grimm seizoen 3 blijft een vermakelijke serie die vooral aan te raden is voor fans van het genre. Mocht je op zoek zijn naar een verhaal met een twist, dan is het zeker de moeite waard om Grimm te kijken. De serie is helaas niet perfect en heeft zo zijn verbeterpunten, maar Grimm blijft iets hebben waardoor je als kijker "“ ondanks het soms tegenvallende acteerwerk "“ toch iedere aflevering weer teruggetrokken wordt in het verhaal. Laten we hopen dat seizoen 4 een grote stap vooruit zet.

Trailer 'Parks and Recreation' seizoen 7 gaat vooruit in de tijd
Series / Trailer

Het allerlaatste seizoen van NBC's komedieserie gaat begin volgend jaar van start.

Hierboven vind je de trailer van het zevende en laatste seizoen van NBC's komedieserie Parks and Recreation. Het speelt zich af in het jaar 2017, een vreemde tijd waarin Tom (Aziz Ansari) een succesvol zakenman is en Andy (Chris Pratt) z'n eigen tv-show heeft. Verder hebben Ben (Adam Scott) en Leslie (Amy Poehler) inmiddels drie kinderen. De laatste aflevering van seizoen 6 sprong al vooruit naar het jaar 2017, dus deze trailer is een logisch gevolg.

Het laatste seizoen van Parks and Recreation trapt af op 13 januari 2015. Er worden wekelijks twee nieuwe afleveringen uitgezonden en NBC sluit op 24 februari af met een finale van een uur.
Ernie Hudson is Poseidon in 'Once Upon a Time'
Series / Nieuws

Ariel (JoAnna Garcia Swisher) en Pinocchio (Eion Bailey) staan voor een terugkeer in het sprookjesdrama.

ABC is weer heel wat van plan met de tweede helft van seizoen 4 van de tv-serie Once Upon a Time. THR meldt dat Ernie Hudson (Ghost Busters) is gecast voor de rol van koning Poseidon. Het personage, de vader van Ursula (Merrin Dungey), zal vanaf aflevering 15 te zien zijn. Ook Ariel (JoAnna Garcia Swisher) en August/Pinocchio (Eion Bailey) zullen weer deel uitmaken van de show.

De bewoners van het fictieve stadje Storybrooke komen allemaal uit diverse sprookjes, die naar de echte wereld getransporteerd zijn door de kwaadaardige koningin Regina (Lana Parrilla). De helden van de show zijn premiejager Emma Swan (Jennifer Morrison), de dochter van Sneeuwwitje (Ginnifer Goodwin) en Prince Charming (Josh Dallas).

Once Upon a Time van bedenkers Adam Horowitz en Edward Kitsis keert terug op 1 maart 2015.

Tv-serie op Dvd: Arrow (seizoen 2)

Tv-serie op Dvd: Arrow (seizoen 2)

Oliver Queen heeft zich gevestigd en we krijgen waarschijnlijk nog veel meer van hem en zijn vrienden te zien.

Bedenkers: Greg Berlanti, Marc Guggenheim, Andrew Kreisberg | Cast: Stephen Amell (Oliver Queen / Arrow), Katie Cassidy (Laurel Lance), Willa Holland (Thea Queen), Susanna Thompson (Moira Queen), Paul Blackthorne (Quentin Lance), Emily Bett Rickards (Felicity Smoak), e.a. | Uitzending serie: 2012 - Heden | Tv-zenders: The CW | Veronica

Ondanks dat de Superman-serie Smallville (2001-2011) al een behoorlijk succes was, lijkt Arrow de aftrap te hebben gegeven aan een enorme reeks nieuwe en meer duistere superhelden tv-series. Het eerste seizoen werd verhoudingsgewijs nog wat mild ontvangen, maar sinds het tweede seizoen lijkt Arrow genesteld. Met The Flash heeft de serie zelfs al een spin-off gekregen, die zich in dezelfde wereld als Arrow afspeelt. Ook was het voor vele andere zenders het bewijs om eigen superheldenshows te lanceren.

Het tweede seizoen van Arrow (IMDb = 82%, Metacritic = 8,6) startte oktober 2013 en eindigde in mei 2014. Met wederom 23 afleveringen waren de kijkcijfers vergelijkbaar, al daalden deze wel enigszins richting het einde van het seizoen. Ook de critici zijn meer dan tevreden over de voortgang van de serie en vooral de meer volwassen benadering wordt gewaardeerd. In Nederland zendt Veronica de serie uit en onlangs verscheen het tweede seizoen op Dvd en Blu-Ray.

Seizoen 2
Oliver Queens keert terug om zijn moeder, zijn zus en het bedrijf dat onder vuur ligt te beschermen "“ maar ontdekt dat zijn medestanders en vijanden van kant zijn gewisseld. De wurggreep die het kwaad heeft op alles wat hem lief is, heeft iets te maken met zijn noodlottige schipbreuk.

Blu-Ray: Arrow - Seizoen 2 | Aantal discs 5 x Dvd | Afleveringen: 23 x 45 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Bonus Recap Year One | From Vigilante to Hero | How Did They Do That? The Visual Effects of Arrow | Wirework: The Impossible Moves of Arrow | Arrow 2013 Comic-Con Panel | Gag Reel | Deleted Scenes | EAN: 5051888169674 | Release: december 2014 | Met dank aan: Warner Home Video

De vijf schijven van deze Dvd-uitgave van het tweede seizoen van Arrow zitten verpakt in een doorzichtige Dvd-keepcase, met daaromheen een stevige en vergelijkbare sleeve. In de hoes staat duidelijk aangegeven op welke schijven welke afleveringen - met titel - staan. Ook de locatie van de extra's wordt aangegeven. De schijven zijn een stuk minder duidelijk en geven alleen aan welke disc het is.

De beeldkwaliteit stemt tevreden met nette kleuren en een prima Standard Definition scherpte. Het beeld voelt uiteraard niet zo strak aan als een High Def uitgave, wat zich bijvoorbeeld uit in een aanwezige grain, vooral tijdens de meer donkere scènes. Zwartwaarden zijn verder netjes en de Dolby Digital surround track is aanwezig tijdens de meer stevige scènes. Al met al een prima Dvd uitgave op dit punt. Beter beeld is ongetwijfeld terug te vinden op de eveneens verkrijgbare Blu-Ray uitgave.

Uitgebreide extra's
De eerste schijf start met 'Year one', een terugblik op het debuutseizoen en deze duurt maar liefst veertig minuten. Over de vijf schijven zijn bij flink wat afleveringen verwijderde scènes te bekijken. Deze zijn vooral voor diegenen die nog geen genoeg hebben aan de circa duizend minuten aan gebruikte beelden in het tweede seizoen.

De voornaamste extra's zijn terug te vinden op de vijfde schijf. De meest uitgebreide extra is 'From vigilante to hero'. In bijna 25 minuten wordt er ingezoomd op het personage Oliver Queen a.k.a. Arrow. De duistere superheld wordt uiteengezet met toelichtingen van verschillende producenten, terugblikken op het eerste seizoen en beelden van het tweede seizoen. Vooral interessant als je weinig van de serie af weet.

In 'How did they do that? The visual effects of Arrow' worden de visuele effecten bekeken die uiteraard niet zijn gemaakt met grote Hollywood budgetten. Aanvullend is er 'Wirework: The impossible moves of Arrow' waarin wordt gekeken naar de stunt- en vliegwerk. Als laatste kun je kijken naar de Comic-Con bijeenkomst in 2013.

Derde seizoen al halverwege
De liefhebber van de serie weet dat het derde seizoen ondertussen bijna halverwege is. De serie wordt wel voorbijgestreefd door de spin-off The Flash, die ruimschoots meer kijkers trekt. Uiteraard probeert The CW beide series in de lucht te houden door de series aan elkaar te verbinden en zelfs gastoptredens te geven aan de helden in elkaars series. Een vierde seizoen van Arrow lijkt niet meer dan logisch.

Hieronder een uitgebreide preview van het derde seizoen. Vanaf 17 januari start dit nieuwe seizoen op Veronica.