'Butterfly': wervelende spionagethriller over duistere praktijken en ingewikkelde familiezaken
De actiemomenten en het spel van Daniel Dae Kim zorgen voor de hoogtepunten van deze Zuid-Koreaanse-Amerikaanse kruisbestuiving.
Moderne technologie heeft ons een boel opgeleverd, maar ook de romantiek van het aloude spionageambacht afgebikt. Niet voor niets is James Bond door de jaren heen steeds meer een actieheld geworden, want je kunt moeilijk laten zien hoe hij met een laptop op schoot en een mobieltje in de hand zijn werk doet. Ook Butterfly, gebaseerd op de gelijknamige graphic novel, zet in op een meer actiegeoriënteerde weergave van de spionnenwereld. Zonder moderne fratsen, maar wel met ouderwetse actie.
De Zuid-Koreaans-Amerikaanse serie combineert op geraffineerde wijze snelle, actiegerichte Amerikaanse vertelstijl met een wat diepgaander familieverhaal losjes ingegeven door traditionele Koreaanse waarden. Centraal staat geheim agent David Jung, die zich negen jaar geleden dood heeft laten verklaren nadat een missie op de Filipijnen zijn gezin in gevaar bracht. Zuid-Koreaan David was samen met de Amerikaanse Juno oprichter van het private spionagebedrijf Caddis.
De serie opent met een missie van de jonge Caddis-spion Rebecca, die in een hotel in Seoel een Russische diplomaat moet omleggen. Vermomd als zwangere vrouw weet ze de klus te klaren en toont zich een meesteres in ontsnappingen, martial arts en gedaantewisselingen. Rebecca's prestatie wordt echter tenietgedaan door toedoen van David. De twee blijken een gezamenlijk verleden te hebben en kunnen weinig anders dan de handen ineenslaan.
Bij Butterfly strijden een intrigerend verhaal en levensgevaarlijke toeren voortdurend om de aandacht van de kijker. Zo lang diens grijze massa niet te veel aan het werk wordt gezet – om te voorkomen dat de vele plotgaten gaan opvallen – is de serie een vermakelijke zit. Dat David en Rebecca voortdurend aan elkaar moeten wennen zorgt voor een relatie die zich lange tijd met bitter weinig logica ontwikkelt, maar al het actiegeweld wel op aangename wijze inkleurt.
De serie zakt in op de momenten dat Davids vrouw en jonge dochter bij het verhaal worden betrokken. Zijn gezin zorgt voor weinig verheffende spanningen met Rebecca en David de familieman weet minder te boeien dan David de actieheld. Er worden verwoede pogingen gedaan om de achtervolgingen en klopjachten meer body te geven door de betrokkenheid van oud CIA'er Juno en een ambitieuze Amerikaanse senator (die kennelijk in Zuid-Korea overal naar binnen mag), wat de betrokkenheid met David en Rebecca wat vergroot.
Maar deze kruisbestuiving van culturen moet het toch vooral hebben van gelikte actiescènes op snelwegen of met motoren. Dat de makers voortdurend het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn deert daarbij weinig. Het zit allemaal te goed in elkaar om echt te gaan storen. De serie wordt gedragen door Zuid-Koreaan Daniel Dae Kim, een oude bekende voor Lost-fans die zich met zijn markant geboetseerde kop in zijn moerstaal prima van zijn taak kwijt. Hij wordt op uitstekende wijze geflankeerd door Reina Hardesty, die de ongepolijste kant van het spionagevak laat zien.
De zes afleveringen van Butterfly gaan erin als koek. De serie koketteert uitvoerig met Bondachtige schurken zoals de volledig volgetatoeëerde huurmoordenaar die zichzelf Gun noemt en Juno, die net als David voortdurend moet kiezen tussen het ouderschap en de lelijke kanten van het spionnenleven. Dat het opgelaaide conflict tussen beiden uitloopt op een gemakzuchtige anticlimax is een zwaktebod, maar dat neemt niet weg dat een mogelijk tweede seizoen waar de slotscène naar hint er best mag komen.