Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Andy en Barbara Muschetti zijn de creatieve geesten achter It: Welcome to Derry. Het plan is om de aard en de achtergrond van terreurclown Pennywise te verkennen. Horrorfan van het eerste uur Brad Caleb Kane is de showrunner en zijn liefde voor slasherfilms is duidelijk voor iedereen die de serie heeft gezien.
De makers hebben zich niet ingehouden wat schokkende momenten betreft. Kane's recente uitspraken in een interview met People trekken dus de aandacht. Hij vertelt hierin over de eerste pilot, die dusdanige slappe hap bleek dat hij sterk werd aangepast.
De clown des doods voor het voetlicht
Pennywise is ongetwijfeld één van de gruwelijkste monsters uit de horrorfictie, maar in de pilotaflevering had hij bar weinig te doen. De zeven kinderen die worden geïntroduceerd overleefden namelijk stuk voor stuk het bloedbad. Vervolgens greep Kane in en deed een stevige, maar passende suggestie.
Kane: "Jason [Fuchs], Andy [Muschetti] en Barbara [Muschetti] schreven het verhaal dat je nu ziet, behalve dat alle zeven kinderen overleven. Ik stelde vervolgens voor 'wat als we de kinderen vermoorden? Op die manier laten we zien dat niemand veilig is'. Ze namen mijn idee over en vanaf dat moment wist ik dat we creatieve zielsverwanten zijn".
Angstaanjagende geschiedenis van het kwaad
Het eindresultaat mocht er zijn gezien het succesvolle eerste seizoen. Het verhaal speelt zich af in 1962 en de kijker maakt in aflevering 1 kennis met Lilly Bainbridge, Marge Truman, Ronnie Grogan, Matty Clements, Teddy Uris, en Phil en Susie Malkin. De introductie is echter van korte duur, de meeste kinderen is namelijk geen lang leven beschoren. De gruwelijke manier waarop ze aan hun einde komen, zet direct de toon voor de serie.
De insteek van It: Welcome to Derry is duidelijk om de patronen van angst, dood en verderf van het gedrochtelijke IT te tonen. Op het moment van schrijven heeft HBO nog geen officiële aankondiging gedaan, maar het is de bedoeling dat er in totaal drie seizoenen gemaakt worden.
Een verborgen, maar bloeddorstige heerschappij
Hierbij gaan we terug in de tijd en het tweede seizoen zou zich in 1935 afspelen. De makers willen de serie afronden in 1908, waardoor drie tragedies in de geschiedenis van Derry worden getoond. De bloeddorstige heerschappij van dit afgrijselijke monster krijgt hierdoor meer vorm, meer detail en vooral meer gruwel. It: Welcome to Derry kun je streamen op HBO Max.
In 2001 zorgde de Noorse kroonprins Haakon voor veel ophef onder zijn landgenoten door het jawoord te geven aan Mette-Marit. Het getuigde namelijk van geen fatsoen om in het huwelijk te treden met een alleenstaande moeder met ex-vriendjes in het criminele circuit. Inmiddels zijn we vijfentwintig jaar verder en is de ophef terug. Haakons stiefzoon Marius mag zich begin volgend jaar voor de rechter verantwoorden wegens grootschalig wangedrag.
Het minste probleem dat de Noren hadden met Haakons huwelijk was nog wel het feit dat Mette-Marit afkomstig was uit de burgerij. Die weg was al geplaveid door Haakons vader Harald. De huidige koning van Noorwegen had maar liefst negen jaar verkering met kledingwinkeleigenaar Sonja Haraldsen. Pas begin jaren zestig staakten de toenmalige koning Olav, zijn regering en het Noorse volk hun verzet tegen het huwelijk.
Haakon zette hierbij zijn vader onder druk: hij zou Sonja huwen of er werd helemaal niet meer getrouwd. Het uitsterven van de Noorse monarchie dreigde en de toenmalige regering was zo tegen de relatie van Harald dat ze al lonkte naar de republiek. De turbulente periode vanaf 1959 waarin Harald en Sonja elkaar leerden kennen bij een diner van gezamenlijke vrienden tot het volk Sonja alsnog in de armen sloot is onderwerp van de vierdelige miniserie Harald & Sonja.
Het romantische koningsdrama is het antwoord van de Scandinaviërs op het bejubelde The Crown. De inmiddels afgesloten Netflix-serie over de uitputtende regeerperiode van Elizabeth II lijkt inmiddels de standaard voor biopics gebaseerd op welk koningshuis dan ook. Dat voelt soms zelfs letterlijk zo, omdat in een bijrol voorgenoemde Britse vorstin voorbijkomt en de actrice wel erg haar best doet om Claire Foy te imiteren die Elizabeth imiteert.
Er wordt flink geshopt op de vrijgezellenmarkt van de Europese koningshuizen. Vaak zijn de leden ook nog eens verre familie van elkaar. Parallel aan het datingleven van Harald en Sonja zien we de Noorse pers die duikt op potentiële huwelijkskandidaten en af lijkt te glijden naar tabloidniveau. Het journaille staart zich volledig blind met name op een prinses uit Griekenland.
Snapshots waarop Harald met zijn echte vriendin is te zien worden afgedaan als gewoon een vriendschap. De volharding van de pers zorgt voor een tamelijk oninteressante verhaallijn, al is het maar omdat het koningshuis van amper vijfenhalfmiljoen Noren nauwelijks substantieel aanvoelt. Olav mag dan wel de vorst zijn, zelfs door zijn eigen kabinet wordt hij soms botweg genegeerd.
Boeiender zijn de overpeinzingen over de dienende rol van de monarch. Volgens een vooraanstaand politicus annex schrijver dient Harald te beseffen dat het zijn ‘plicht is een onmenselijk leven te leiden'. De onvrije partnerkeuze lijkt hier direct aan gelinkt. Terwijl Sonja telkens weer in de pers verneemt aan wie haar adellijke vriend nu weer kennis heeft, houdt Harald haar telkens voor dat hij met zijn vader zal gaan praten. Dit vooruitzicht stuwt het zwalkende plot voort, maar als het moment eenmaal daar is valt de uitwerking toch wat tegen.
Dit gaat op voor meer momenten van het stel. Wat hen bindt is dat ze beide een ouder hebben verloren. Hun turbulente relatie wordt in horten en stoten uit de doeken gedaan. Er worden soms sprongen van jaren gemaakt zonder dat we een update krijgen over de tussenliggende periode. Emotionele en cruciale momenten worden regelmatig achteraf van commentaar voorzien, zonder dat we ze echt uitgewerkt te zien krijgen. De scène waarin Sonja besluit om maar de handdoek in de ring te gooien voelt bijvoorbeeld aan als een futiliteit.
Een van Haralds zussen, de oudere Astrid, weet zich bovendien te binden aan een getrouwde man. Harald denkt dat hiermee de druk van de ketel is genomen bij zijn vader, maar niets is minder waar. De huwelijksescapades van zijn zus verdienden meer verdieping, al is het maar omdat het ook de afstandelijke relatie tussen kroonprins en koning meer zou kunnen inkleuren.
Ondanks het regelmatig ontbreken van emotioneel gewicht, is de aankleding van Harald & Sonja piekfijn in orde. De kostuums en locaties doen ondanks de geringere budgetten nauwelijks onder voor die van The Crown en de dames en heren lopen perfect gecoiffeerd in en rond het hof. Toch weet dit uiterlijk vertoon het zwabberende scenario niet van middelmatigheid te redden. Daarvoor zijn te veel personages, waaronder die van koning Olav die voortdurend laveert tussen onredelijk en schappelijk, te ambigu uitgewerkt.
Er valt een boel te zeggen en zwijgen over de vraag of de monarchie nou de ideale staatsvorm is. Niet voor niets zijn er in Europa nog maar zeven koningshuizen – vorsten- en groothertogdommen niet meegerekend – over. Maar de makers van deze Noorse miniserie spreken zich hier niet over uit. Dat denkwerk wordt overgelaten aan de kijker, onder wie ongetwijfeld hondstrouwe monarchisten en rotsvaste republikeinen.
Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Wie Pluribus week na week heeft gevolgd, zag het onheil langzaam naderen, maar de seizoensfinale maakte alsnog grote indruk. In de laatste aflevering blijkt een fan theorie niet alleen te kloppen, maar op een manier die de verhoudingen binnen de serie definitief op scherp zet.
Al in aflevering drie werd duidelijk dat Carol in het verleden haar eicellen had laten invriezen, voor het geval zij en Helen ooit kinderen zouden willen. In aflevering zes kwam daar een cruciale onthulling bij. De Anderen hebben stamcellen nodig om het virus aan te passen aan mensen die immuun zijn. Fans merkten op dat Carol formeel wel had geweigerd om haar stamcellen af te staan, maar dat er alleen werd beloofd dat er geen stamcellen uit haar lichaam zouden worden gehaald.
De puzzelstukjes vallen samen
In de finale La Chica o El Mundo blijkt dat de Anderen die belofte letterlijk hebben genomen. Ze hebben haar ingevroren eicellen gebruikt om toch haar stamcellen te bemachtigen. Carol krijgt te horen dat er nog ongeveer een maand rest voordat er een speciaal op haar afgestemde virusvariant is ontwikkeld. Daarmee verandert zij in het nieuwe doelwit van de hive.
De aflevering legt subtiel extra nadruk op eerdere aanwijzingen. Zo blijkt een apparaat in Carols huis geen afluistermiddel, maar een bewegingssensor die Helen had geplaatst tijdens het invriesproces. Tegelijk zien we hoe Carol langzaam sympathie had ontwikkeld voor de Anderen, vooral voor Zosia, wat de klap extra hard maakt wanneer de waarheid naar boven komt.
Race tegen de klok in seizoen twee
Door deze onthulling lijkt het tweede seizoen een strijd tegen de tijd te worden. Carol en Manousos worden onverwachte bondgenoten die moeten proberen het virus te stoppen voordat het te laat is. De relatie met Zosia komt daarmee op losse schroeven te staan en de machtsverhoudingen binnen de hive worden opnieuw gedefinieerd. De laatste aflevering van Pluribus is nu te zien op Apple TV.
Na het open einde van het eerste seizoen staat The Last Thing He Told Me op het punt aan het tweede seizoen te beginnen. De serie, die veel kijkers trok met het mysterieuze familiedrama rond Hannah en haar verdwenen echtgenoot, verlaat deels het bekende terrein en slaat een inhoudelijk andere richting in.
Het tweede seizoen volgt opnieuw Hannah, gespeeld door Jennifer Garner, samen met Bailey Michaels en Owen Michaels. Waar het eerste seizoen volledig was gebaseerd op de gelijknamige roman van Laura Dave, vormt nu haar nieuwe boek The First Time I Saw Him de basis voor het vervolg. Dat boek verschijnt begin januari, kort voordat de nieuwe afleveringen op Apple TV verschijnen.
Verhaal buiten de eerste roman
Omdat het bronmateriaal nu uit een ander boek komt, verschuift de focus van de serie. De kern blijft liggen bij de nasleep van de gebeurtenissen uit seizoen één, maar het mysterie krijgt een nieuwe invalshoek en speelt zich deels af in een andere context. Daarmee komt de serie losser te staan van de oorspronkelijke roman en ontstaat er meer ruimte voor uitbreiding van het verhaal en de personages.
Naast de terugkeer van Garner, Angourie Rice en Nikolaj Coster-Waldau worden meerdere nieuwe rollen geïntroduceerd. Onder meer Judy Greer, Rita Wilson, Michael Galante, John Noble en Luke Kirby voegen zich bij de cast, wat erop wijst dat de kring rond het centrale gezin verder wordt uitgebreid.
Première op Apple TV
Het tweede seizoen van The Last Thing He Told Me gaat op 20 februari in première op Apple TV. Door het gebruik van een nieuw boek als uitgangspunt belooft deze reeks inhoudelijk anders te worden dan het eerste seizoen, met nieuwe verhaallijnen en personages die het bestaande drama verder moeten verdiepen.
De eerste beelden van de langverwachte film Peaky Blinders: The Immortal Man zijn nu te zien! Cillian Murphy kruipt opnieuw in de huid van Tommy Shelby in deze voortzetting van de populaire gangstersaga.
Het verhaal verplaatst zich naar de wetteloze straten van Birmingham aan het begin van de twintigste eeuw. Bedenker Steven Knight schreef opnieuw het scenario en treedt op als producent voor het project.
Bekende gezichten
Naast hoofdrolspeler Murphy keren onder andere Sophie Rundle, Ned Dennehy en Packy Lee terug in hun vertrouwde rollen. De cast wordt aangevuld met nieuwe namen zoals Rebecca Ferguson, Tim Roth en Barry Keoghan. De regie is in handen van Tom Harper, bekend van onder meer Heart of Stone.
De productie komt tot stand in samenwerking met BBC Film en belooft een nieuwe dimensie toe te voegen aan het verhaal van de Shelby-familie.
The Immortal Man
Hieronder zijn de eerste beelden te bekijken die een indruk geven van de sfeer in de aankomende film. Een exacte releasedatum voor Peaky Blinders: The Immortal Man is 20 maart 2026!
Goed nieuws voor horrorliefhebbers: The Visit staat vanaf vandaag online op Netflix. De film draaide in 2015 in de bioscoop en werd gezien als een comeback van M. Night Shyamalan. Zowel critici als publiek reageerden positief, en ook aan de box office bleek het een onverwachte meevaller.
De film is geregisseerd door M. Night Shyamalan, bekend van The Sixth Sense en Unbreakable. Hij werkte nu samen met Olivia DeJonge (bekend van Elvis), Ed Oxenbould (Paper Planes), Kathryn Hahn (Bad Moms) en Peter McRobbie (Bridge of Spies).
Kritiek, cijfers, consensus
Op Rotten Tomatoes scoort de film 68 procent. De Critics Consensus: "De film biedt horrorfans een fijne mix van spanning en humor en laat zien dat M. Night Shyamalan weer goed bezig is."
Met een productiebudget van $5,0 miljoen hield The Visit de kosten laag. De opbrengst in de Verenigde Staten bedroeg circa $65,2 miljoen, wereldwijd ongeveer $98,4 miljoen. Dankzij het bescheiden budget en slimme marketing was de film commercieel zeer geslaagd.
Streamen op Netflix
Vanaf vandaag, eerste kerstdag, is The Visit te streamen op Netflix. Ideaal voor wie zin heeft in een korte, slimme en spannende film tijdens de feestdagen: lichten uit, dekentje erbij, en genieten van Shyamalans comeback.
Liefhebbers van misdaadseries kunnen in januari terecht bij de NPO voor nieuwe afleveringen van twee bekende titels. Zowel het Zweedse The Sandhamn Murders als de Britse serie Grace keren terug met een nieuw seizoen.
De Zweedse productie bestaat al uit elf seizoenen, maar in Nederland zijn we pas aanbeland bij het zevende seizoen. The Sandhamn Murders draait wederom om advocate Nora Linde. Vanaf 24 januari 2026 is te zien hoe zij wordt geconfronteerd met nieuwe criminele praktijken op het eiland.
Corruptie en chaos
Linde krijgt te maken met de gevolgen van een gevaarlijke nieuwe drug die vooral onder jongeren slachtoffers maakt. Tegelijkertijd onderzoekt ze een vastgoedbedrijf dat betrokken lijkt bij witwaspraktijken, terwijl haar relatie met Jonas onder zware druk staat.
Eerder in de maand, op 16 januari, start het vijfde seizoen van de Britse detectiveserie Grace bij de publieke omroep. Acteur John Simm kruipt opnieuw in de huid van Detective Superintendent Roy Grace voor een reeks complexe moordzaken.
Britse misdaad
De serie is gebaseerd op de boeken van Peter James en toont onder meer een zaak rondom een drugshandelaar die de jury probeert te manipuleren. Beide series zijn te streamen via de streamingdienst NPO Start en worden uitgezonden door KRO-NCRV.