Blu-ray review 'Game of Thrones: The Complete Collection'

Prachtige, compacte uitgave van de HBO-serie.

Bedenkers: David Benioff | D. B. Weiss | Personages: Daenerys Targaryen (Emilia Clarke), Khal Drogo (Jason Momoa), Lord Eddard "Ned" Stark (Sean Bean), Robb (Richard Madden), Sansa (Sophie Turner), Arya (Maisie Williams), Bran (Isaac Hempstead-Wright), Jon Snow (Kit Harington), Samwell Tarly (John Bradley), Jeor Mormont (James Cosmo), Theon Greyjoy (Alfie Allen), Cersei Lannister (Lena Headey), Jaime Lannister (Nikolaj Coster-Waldau), Tyrion Lannister (Peter Dinklage), sellsword Bronn (Jerome Flynn), Petyr "Littlefinger" Baelish (Aidan Gillen), Varys (Conleth Hill), Davos Seaworth (Liam Cunningham), Melisandre (Carice van Houten), Daario Naharis (Michiel Huisman), e.a. | Uitzending serie: 2011 - 2019 | Tv-release: HBO

Alles is ondertussen gezegd over het slotseizoen van Game of Thrones. Dit bleek namelijk niet het beste seizoen uit de reeks die door velen op handen wordt gedragen. De strijd om de Iron Throne bleek met 73 afleveringen in acht seizoenen niet alleen lang, maar ook heftig, emotioneel, politiek en soms ook zeer verrassend. Want één ding was duidelijk: vele hoofdpersonages haalden het einde van de reeks niet. De verfilming van George R. R. Martins 'A Song of Ice and Fire' was al met al genieten en zeker het terugkijken waard!

Warner Bros. bracht de complete serie onlangs uit op schijf, inclusief een schijf vol met uniek bonusmateriaal. Hieronder een blik op The Complete Collection, met als eerste een trailer voor de complete serie!

In Game of Thrones zie je het verhaal over de verschillende families op het continent Westeros die strijden om de macht. De belangrijkste gezichten zijn Daenerys Targaryen, Jon Snow en Cersei Lannister en zij zullen in de acht seizoenen bepalen wie de sterkste is en recht heeft op de Iron Trone. Maar er speelt nog iets mee; de dreiging van de White Walkers. Deze levenloze wezens vormen een gevaar voor alles en iedereen in Westeros.

Serie: Game of Thrones - The Complete Series | Aantal discs 33 x Blu-ray | Afleveringen: 73 x 50 - 82 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 (seizoen 1 - 4) | Dolby Atmos (seizoen 5 - 8) | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5051888247051 | Release: december 2019 | Met dank aan: Warner Bros Home Entertainment

De 33 Blu-ray schijven van deze Complete Collection met de acht seizoenen van Game of Thrones zitten per seizoen in de ook los beschikbare Blu-ray keepcases. Gezamenlijk zitten ze in een stevige kartonnen box, met daaromheen een insteekhoes met daarop de details. Naast de acht seizoenen is er ook een extra disc toegevoegd met uniek bonusmateriaal. De afzonderlijke hoezen geven meer details over de afleveringen en het bonusmateriaal.

Beeld & geluid
Over de kwaliteit van de uitgave valt moeilijk iets negatiefs te zeggen. Warner Bros. heeft de zaken goed voor elkaar en dit bleek al uit de recensies (zie bijvoorbeeld seizoen vier) over de losse uitgaven de afgelopen jaren. Ook voor seizoen acht zit het geheel uitstekend in elkaar, met pakkende kleuren, een uitstekende scherpte en een beeldvullende weergave.

Er zijn amper verschillende tussen de losse uitgaven op te merken. Wel hebben de eerste vier seizoenen een DTS-HD 5.1 audiotrack, waar seizoenen vijf tot en met acht een superieure Dolby Atmos-track. Dit neemt overigens niet weg dat het met een gemiddelde autoset uitstekend genieten is van deze topproductie.

Overigens zijn ook Dvd- en 4K-boxen beschikbaar en is er een 'Collector's Edition' met een kostenplaatje van maar liefst 300 euro. Hieronder een indruk voor die editie:

Bomvol extra's
Uiteraard bevatten alle losse seizoenen heel wat extra's. Zo zijn er afleveringen met audiocommentaar en zijn er de In-Episode Guides en de Histories & Lore's-video's. Ook vind je bij de losse seizoenen uiteenlopende featurettes en hier en daar wat verwijderde scènes.

De exclusieve bonushoes Game of Thrones: Bonus Features bevat drie schijven. De eerste schijf bevat de tweedelige Game of Thrones Reunion Special Part 1 & 2 (zie ook onderstaande promo). Dit is een liveshow gehost door Conan O'Brien. Er wordt gekeken naar Houses Lannister, Stark en Targaryen en alle grote namen zijn aanwezig.

Op de tweede schijf staan beelden van achter de schermen-features bij de seizoenen een, twee, vier en vijf en is er een blik op de visuele effecten in de seizoenen een tot en met zeven. Tevens zijn er verwijderde scènes te zien uit seizoen zeven. De derde schijf bevat de geanimeerde film Conquest & Rebellion van 45 minuten.

Toekomst: House of the Dragon
De toekomst van Game of Thrones komt wat wisselend tot stand. De prequelserie Bloodmoon met onder meer Naomi Watts die zich 10.000 jaar voor de hoofdserie zou afspelen zou al (deels) zijn opgenomen, maar werd in oktober dit jaar gecanceld. Niet veel later onthulde HBO dat er tien afleveringen zijn besteld voor de prequelserie House of the Dragon over House Targaryen. Naar verwachting verschijnt deze serie op Warner Bros.' streamingdienst HBO Max, welke in mei 2020 online gaat. Wanneer House of the Dragon verschijnt, is nog onbekend.