Blu-ray recensie - 'The Blacklist' seizoen 1

Uitzonderlijke uitgave bomvol extra's van een spannende serie.

Bedenker: Jon Bokenkamp | Cast: James Spader (Raymond Reddington), Megan Boone (Elizabeth Keen), Diego Klattenhoff (Donald Ressler), Ryan Eggold (Tom Keen), Harry Lennix (Harold Cooper) | Jaren: 2013 "“ heden | Release: NBC, RTL4

Kortgeleden hadden we een opvallend nieuwtje. Online streamingdienst Netflix bleek maar liefst twee miljoen dollar per aflevering van The Blacklist betaald te hebben. Dat zijn erg dure uitzendrechten dus, maar heel vreemd is dat niet. De serie is namelijk immens populair bij de kijker.

In The Blacklist neemt een van de meest gezochte misdadigers van de Verenigde Staten een opmerkelijke beslissing. Raymond "Red" Reddington heeft namelijk besloten schoon schip te maken en de FBI te helpen bij de jacht op ongrijpbare criminelen. In ruil daarvoor heeft hij één eis: hij wil samenwerken met Elizabeth "Liz" Keene, een FBI-agente die net klaar is met haar opleiding. Voor Liz een enorme sprong in het diepe.

Qua kijkcijfers heeft NBC niets te klagen. De première werd in september 2013 bekeken door zo'n 12,58 miljoen mensen en de finale van het eerste seizoen door 10,44 miljoen. Relatief gezien valt het verlies van het aantal kijkers dan wel mee. In Nederland keken op RTL4 zo'n 1,1 miljoen mensen per aflevering. Een mooi aantal, aangezien de populairste programma's op de Nederlandse televisie gemiddeld hooguit 1,5 miljoen tot 1,8 miljoen kijkers trekken. (Alleen The Voice, Boer Zoekt Vrouw en een paar andere programma's zijn echte uitzonderingen op die regel.)

Ook de recensies zijn erg positief. Op Metacritic scoort het eerste seizoen een score van 74 op 100. RottenTomatoes kent de serie een hoger percentage toe: 82 op basis van 45 recensies. De consensus van critici lijkt op het volgende neer te komen. Vooral James Spader speelt de sterren van de hemel als de crimineel Red, die besluit informant van de FBI te worden. Zijn aanwezigheid maakt de vele twists en soms nogal ongeloofwaardige misdaden meeslepend.

Blu-ray: The Blacklist | Duur: 939 min. | Release: september 2014 | Video: 1.78:1 | Audio: Engels, Duits, Portugees 5.1 DTS-HD MA | Discs: 6x Blu-ray | EAN: 8-712609-604047 | Met dank aan: Sony Pictures

De Blu-ray uitgave is apart. Normaal gesproken krijgen we een slipcover en een gewone hoes voorgeschoteld. Dat is nu niet het geval. In plaats daarvan zitten de zes (!) schrijven in een driedubbel zo dikke hoes. Op de cover een beeld van een aan een stoel geboeide James Spader, met kenmerkende hoed van zijn personage en een uitgebreide glimlach.

Maak je de hoes open, tref je de zes schijven aan met informatie over wat erop staat. Alleen staat niet aangegeven welke featurette op welke schijf staat. Verder zie je binnenin "“ en dat vinden we een mooie toevoeging "“ de synopsis van elke aflevering. Dit soort toevoeging zien we graag bij Blu-ray uitgaves en we kunnen alleen maar zeggen dat we het graag vaker zo willen zien.

De beeld- en audiokwaliteit op deze uitgave zijn van hoog niveau. De kleuren komen goed tot hun recht; vooral huidskleuren zien er vrijwel altijd natuurlijk uit. De enige iets mindere kant van de beeldkwaliteit is het zwart. Verder is het zo mooi als je maar wil hebben. De opnames zijn scherp en van hoog niveau. Datzelfde geldt voor het geluid. De 5.1 soundtrack is indrukwekkend en zorgt voor goed dialoog. De muziek overheerst verder nooit en actiescènes klinken goed.

De extra's op deze uitgave zijn van hoog niveau. Zoals vaak het geval is, heeft Sony ook bij deze uitgave commentaren toegevoegd. het betreft drie afleveringen: de Pilot, Anslo Garrick: Part 1 en Berlin: Conclusion. Het commentaar komt van de uitvoerend producenten van de serie: jon Bokenkamp, Joe Carnahan en ohn Eisendrath. Dan is er nog The Insider: Achter de schermen bij het eerste seizoen, een mini-documentaire van een kwartier die een breder beeld geeft van wat de bedoelingen waren van de schrijvers met het eerste seizoen. Leuk om te zien, maar niet diepgaand.

De derde toevoeging bestaat uit 22 afleveringen van Beyond the Blacklist. Deze featurettes duren ongeveer vijf minuten en geven een perfecte blik achter de schermen bij de productie van elke aflevering. Dan hebben we nog de featurette Inception: De making-of van de Pilot, die acht minuten duurt en iets meer aandacht geeft aan de pilot. Niet veel langer dan de Beyond-featurettes en biedt nauwelijks meer informatie.

Toevoeging nummer vijf is Fotogalerij: De Blacklisters en gaat over de slechteriken van de serie. Dat zijn er nogal wat, dus misschien net iets teveel voor de twaalf minuten die deze featurette duurt. Tot slot is er nog een mooie 40 minuten durende featurette (verspreid over de vijf discs) met de titel Personage Dossiers. Het team van FBI-agenten waar Red mee samenwerkt komt daarin aan bod.

De première van The Blacklist vond plaats op 23 september. Een kleine twee weken later, op 4 oktober, besloot NBC het eerste seizoen volledig te laten maken en op 3 december werd het tweede seizoen besteld. Dat ging op 22 september in première en zal later op RTL4 te zien zijn. Ook mogen we, gezien de twee miljoen dollar die Netflix voor elke afzonderlijke aflevering betaalde, dat de serie binnen afzienbare tijd in Nederland te streamen is.