Blu-ray recensie - 'Revolution' seizoen 2

Puike uitgave van het laatste seizoen van deze serie.

Bedenker: Eric Kripke | Cast: Elizabeth Mitchell (Rachel Matheson), Billy Burke (Miles Matheson), Tracy Spiridakos (Charlie Matheson), Giancarlo Esposito (Major Tom Neville), Zak Orth (Aaron Pittman), David Lyons (Sebasian Monroe) | Jaren: 2012 "“ 2014 | TV-release: NBC / Veronica

Al na twee seizoenen kwam er een einde aan NBC-serie Revolution. De show speelde zich af in het jaar 2027, vijftien jaar nadat de stroom wereldwijd uitviel. Een groep mensen die hun best doen om de stroom, en daarmee het normale leven, terug te brengen, stond centraal. Maar, voor een serie die draaide om een wereld zonder stroom, was er volgens critici wel heel erg veel elektriciteit aanwezig in de serie.

Het onverschrokken postapocalyptische avontuur zet zich voort. Drie maanden na de mysterieuze toename in elektriciteit in seizoen 1 verzamelen de jonge rebel Charlie, haar moeder Rachel en oom Miles zich in Willoughby, Texas, samen met Rachels vader, dr. Gene Porter. Tom Neville en zijn zoon Jason zoeken wanhopig naar hun dierbare Julia, terwijl Aaron enkele onthutsende veranderingen doormaakt. De net gevormde Patriots zijn vastbesloten de macht over het continent te grijpen en niet eerder geziene nanotechnologie openbaart zich op onheilspellende wijze. Het enige wat overblijft is liefde, vertrouwen en familie... maar elke schakel heeft zijn beperkingen. De waarheid komt aan het licht in de 22 afleveringen van seizoen twee van deze succesvolle serie, van J.J. Abrams' Bad Robot Productions en Eric Kripke, de maker van Supernatural.

De kijkcijfers van dit tweede seizoenen vielen nogal tegen. Waar gemiddeld 10,5 miljoen mensen keken naar het eerste seizoen, waren er nog maar 6,9 miljoen over voor het tweede. Waar over het eerste seizoen slechts zestig procent van de critici positief was, scoorde het tweede seizoen toch beter. 78 procent van de critici was daar over te spreken.

Blu-ray: Revolution seizoen 2 | Duur: 43 minuten, 22 afleveringen | Release: januari 2015 | Video: 1.78:1 (16:9) | Audio: DTS-HD Master Audio 5.1, Engels / Dolby Digital 2.0, Frans | Discs: 4 x Blu-ray | EAN: 5-051888-208984 | Met dank aan: Warner Bros.

Voor deze laatste Blu-ray van de serie, is een nette slipcase met daarin een dikke keepcase aangeleverd. Op de cover een afbeelding van de hoofdpersonen, en op de achterkant de gebruikelijke informatie. We treffen een synopsis, details over de extra's en de gebruikelijke technische informatie aan.

Maak je de hoes open, tref je maar liefst vier schijven aan. Verder staat er binnen in de uitgave precieze informatie over wat je op welke schijf aantreft. Schijf één bevat de eerste zes afleveringen, schijf twee de nummers zeven tot en met twaalf, schijf drie nummers dertien tot en met achttien en schijf vier nummers negentien tot en met tweeëntwintig. Daarnaast vind je veruit de meeste extra's op deze disc, al zijn de verwijderde scènes netjes gegroepeerd bij de aflevering waar ze bij horen.

De beeldkwaliteit is prachtig op deze uitgave. De kleuren zijn prachtig en dat valt eigenlijk gedurende het kijken van de hele serie op. Ook de scherpte van het beeld valt niets aan te merken. De uitgave van dit tweede seizoen is kortom prachtig als het aankomt op de beeldkwaliteit. Maar ook met de DTS-HD Master Audio 5.1 soundtrack is vrijwel niets mis. Dialoog is helder te horen en klinkt ook natuurlijk. Soms is dat een probleem bij series en klinkt het geluid niet helemaal natuurlijk uit de boxen, maar daar is geen probleem hiermee. Ook scènes met actie hebben geluid van het hoogste niveau.

De extra's
Dan zijn er natuurlijk nog een heleboel extra's in deze uitgave. In totaal nemen deze ongeveer zeventig minuten in beslag (verwijderde scènes niet meegeteld). Mooi is vooral de extra met de titel Revolution: Heading West, waarom bedenker Eric Kripke ingaat op de kritieken die geleverd werden op het eerste seizoen en hoe daar (succesvol) mee is omgegaan met dit tweede seizoen.

Een andere zeer interessante extra gaat in op de bang tussen de Verenigde Naties en de serie. Dat maakt ook een mooie toevoeging aan het geheel. Minder is het Comic-Con panel, dat ook bijgevoegd is. Heel veel extra's bevat deze uitgave helaas niet, maar wat er te vinden valt op de Blu-ray uitgave is prima om te kijken.

Helaas komt er geen nieuw seizoen van Revolution, dat bij critici niet zo goed ontvangen werd en te maken had met kwakkelende kijkcijfers. Volgens de bedenker van de serie, Eric Kripke, zou het derde seizoen compleet anders worden. Het moest meer een verhaal worden waarin gezocht werd naar een mythische schat. "Het zou een bijzondere stapel voorraden zijn," vertelde hij. "Alle goeieriken en slechteriken in de serie zouden daarom gaan vechten."