Recensie Apple TV+-serie 'Slow Horses'

Recensie Apple TV+-serie 'Slow Horses'

Deze buitenbeentjes zijn misschien niet de beste speciale agenten, maar wel de meest vermakelijke.

Regie: James Hawes | Cast: Jack Lowden (River Cartwright), Gary Oldman (Jackson Lamb), Kristin Scott Thomas (Diana Taverner), Olivia Cooke (Sic Baker), Dustin Demri-Burns (Min Harper), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 42-55 minuten | Jaar: 2022

Apple TV+ is flink wat grote namen aan het binnenhengelen om kijkers te trekken. Na Anne Hathaway, Jared Leto en Tom Hanks is nu Gary Oldman aan de beurt. In de serie Slow Horses mag hij op herhaling voor zijn rol als Jim Gordon uit Christopher Nolans Batman-films, maar dan wel met de variatie dat dit personage alle ijver is verloren. Als Jackson Lamb speelt hij een ietwat dikke, zuipende en chagrijnige lapzwans die de leiding heeft over een groep uit de gratie gevallen speciale agenten.

De passende titel refereert naar de agenten waar je geen race mee wint. Zij zijn vanwege hun blamages en fouten terechtgekomen in Slough House, waar ze onder leiding staan van Lamb. De focus ligt op River Cartwright die onderdeel wordt van deze groep buitenbeentjes omdat hij bij zijn laatste trainingsoefening een grote fout beging. Hij moet voor Lamb een ogenschijnlijk nutteloos project uitvoeren, maar het blijkt al snel dat er veel meer achter deze geestdodende klus zit dan aanvankelijk gedacht.

Het verhaal is enorm goed opgezet en weet de spanning per aflevering te verhogen, omdat er steeds meer op het spel komt te staan. Gelukkig doen de grappige momenten geen afbreuk hieraan, omdat ze zo goed getimed zijn. Er zijn meerdere plottwists die oprecht als een verrassing komen en de momenten van pure intrige doen denken aan de betere scènes van Game of Thrones. Het psychologische spel dat wordt vertoond is heerlijk om te aanschouwen.

Wat meteen opvalt is dat de productiewaarde enorm hoog is. Dat kosten noch moeite zijn gespaard is aan alles af te zien. De grimmige sfeer en het sombere karakter weten de benarde situatie goed vorm te geven, maar toch voelt de serie enorm levendig aan. Dit komt door de humor die door de serie verweven zit, maar ook het tempo en de interessante personages.

Slow Horses kent een enorm spannende openingsscène die de kijker meteen wakker schudt. Ondanks wat de naam doet vermoeden blijft het tempo gedurende de hele serie hoog. Hierdoor is er geen moment te vinden waarop de gedachten afdwalen. Van opvulling is geen sprake en het is dan ook een goede keuze geweest om het verhaal in slechts zes afleveringen te vertellen. Hier kunnen andere series nog wat van leren: kwaliteit boven kwantiteit.

Daarnaast is het acteerwerk enorm goed en zijn er geen mindere personages te vinden. Werkelijk iedereen is interessant en goed uitgediept. Apple TV+ heeft ervoor gekozen de marketing voor een groot deel te gooien op "Dit is de nieuwe serie met Gary Oldman!" en dat blijkt niet onterecht. Hij laat hier zien dat het befaamde kleine gouden beeldje niet zonder reden bij hem thuis staat. Hij zet een gelaagd personage neer dat de serie van een groot deel van de humor voorziet.

De kijkervaring culmineert in een finale waarin alles bevredigend samenkomt. Seizoensfinales kunnen een heikel puntje zijn, maar Slow Horses komt goed op zijn pootjes terecht. Er zijn ook nog genoeg open lijntjes om deze trage paarden een tweede race te laten doen. Er worden zelfs in de laatste minuten nog plottwists geïntroduceerd die zorgen voor een cliffhanger die precies doet wat hij moet doen: de kijker naar meer laten snakken.

Gelukkig is het tweede seizoen al opgenomen, dus we zijn nog niet van deze minkukels af. Elk personage verdient het om terug te keren en zijn verhaal verder te vertellen. "Working with you has been the lowest point in a disappointing career," zo luidt de speech van Lamb wat later in de serie. Nou Gary, in het geval van Slow Horses is niets minder waar!

★★★★☆

Slow Horses is te zien bij Apple TV+.