search
Moet Netflix niet gewoon stoppen met bingen?
Series / Streaming-diensten

Moet Netflix niet gewoon stoppen met bingen?

Netflix verloor abonnees, en hoe zorgt men ervoor dat die terugkomen en blijven?

Netflix verloor voor het eerst in tien jaar tijd abonnees. 200.000, wat niet zo heel veel is op een bestand van meer dan 200 miljoen abonnees, maar toch opgevat wordt door investeerders als een pijnlijk verlies.

Zo erg zelfs dat de aandeelwaarde van Netflix met zo'n 30 procent daalde. Netflix probeert nu het tij te keren door er onder meer voor te kiezen andere abonnementsvormen te lanceren. Een daarvan is een variant met advertenties. Tegelijk pakt Netflix het delen van accounts aan. En zou Netflix niet ook moeten stoppen met het bingen?

Netflix en het bingemodel
Netflix maakt het voor abonnees mogelijk om complete seizoenen van series in een klap te bingen. Dat was vooral tijdens het lockdown-tijdperk populair, met series als Tiger King en Bridgerton.

De vraag is echter of het niet tijd is dat Netflix kiest voor een traditioneler model, waardoor mensen makkelijker meer grote series tegelijk kunnen volgen en ook langer blijven denken over nieuwe series.

Nu zie je vaak dat een serie die net gelanceerd is op Netflix, na korte tijd alweer uit het beeld verdwenen is. Tegelijk wordt er ontzettend veel content gelanceerd op Netflix; letterlijk tientallen series per maand.

Daardoor is het soms moeilijk de bomen door het bos te zien. Bovendien zie je dat streamingdiensten als Disney+ en Prime Video groot succes boeken met het gewone releasemodel van lineaire televisie. De vraag is of het gaat helpen, maar wellicht dat het wel mensen langere tijd aan Netflix kan binden.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Aanbevolen artikelen