Recensie Videoland-serie 'Ze Weten Alles van Je'

De verdwijning van 'hacktivist' Arjen Kamphuis wordt op gekunstelde wijze onderzocht, terwijl de makers zich verliezen in een steeds grotere context.

Regie: Hanro Smitsman | Cast: Charlie Chan Dagelet (Nadia), Jim Deddes ('Truthseeker91'), Monic Hendickx (hoofdredacteur), e.a. | Afleveringen: 4 | Speelduur: 30-34 minuten | Jaar: 2022

In augustus 2018, nu bijna vier jaar geleden, verdween de Nederlandse cyberexpert Arjen Kamphuis tijdens een vakantie in Noorwegen. Nog steeds is zijn verdwijning in mysteriën gehuld. Zijn kajak werd gevonden in een fjord bij Bodø, maar enkele dagen later maakte het mobieltje van Kamphuis nog contact met het netwerk, dit keer in het zuiden van het Scandinavische land. Iemand die zo gesteld was op zijn digitale veiligheid en een sterk wantrouwen koesterde voor overheden en andere autoriteiten had zijn telefoon enorm goed beveiligd, zo luidt de theorie. Dus het moest Kamphuis zelf wel zijn geweest die zijn mobieltje opstartte.

De Noorse politie leek niet heel voortvarend te werk te gaan, tot grote ergernis van Kamphuis' vrienden. De 'hacktivist' was, naar hun zeggen, geen groot technisch meesterbrein, maar was als geen ander in staat op een podium te vertellen over de digitale gevaren die wij allen liepen. Niet voor niets werd Kamphuis in verband gebracht met de inmiddels gedetineerde baas van WikiLeaks, Julian Assange. Het is dan niet zo gek dat over zijn verdwijning de wildste theorieën de ronde doen.

Omdat het voor de vrienden van Kamphuis onverteerbaar is dat ze geen duidelijkheid hebben over wat er precies met hem is gebeurd, hebben zij diverse pogingen ondernomen om zijn gangen na te gaan. De lezing dat het gaat om een ongeval met zijn kajak is voor hen volstrekt ongeloofwaardig en zolang er geen lichaam is gevonden blijven alle opties open. Het is in ieder geval heel plausibel dat Kamphuis op de radar was gekomen van diverse overheden, met name de Amerikaanse. Wist de Nederlander te veel en moest hij daarom van het toneel verdwijnen?

Voor de Videoland-serie met de onheilspellend klinkende titel Ze Weten Alles van Je is een bijzondere mix gekozen van fictie en werkelijkheid, met nagespeelde scènes en documentaire. De vrienden van Arjen Kamphuis worden geïnterviewd, maar we zien ook actrice Charlie Chan Dagelet als de fictieve onderzoeksjournalist Nadia afreizen naar Noorwegen om antwoorden te vinden. Hierbij interviewt ze echte personen die iets te maken hebben met het onderzoek naar de vermiste cyberexpert, maar dit wordt dun doorregen met bedachte verhaallijnen en personages.

Een beetje gekunsteld is het allemaal wel, al had dit prima kunnen werken als de makers enige focus en houvast zouden hebben gehad. Het verhaal rondom de verdwijning van Kamphuis is, hoe bizar de details ook zijn, eigenlijk wel in een uurtje verteld. De fictieve aspecten van deze serie lijken dan ook vooral bedoeld om de boel meer aan te kunnen kleden en de kijker in zijn denken een richting op te duwen.

De makers verliezen zichzelf te midden van de groeiende schaal van deze quasi-documentaire, door het verhaal te voorzien van talloze speculaties. Kamphuis had waarschijnlijk een connectie met WikiLeaks, dus de macht van alwetende overheden wordt erbij gesleept, evenals hun gewoonte journalisten tegen te werken. Zo raken de makers steeds verder verwijderd van de grote vraag wat er met Kamphuis is gebeurd, waarop ook zij geen antwoord kunnen geven.

Zonder te spoilen: deze serie leidt niet tot nieuwe inzichten. De fictieve component is gammel en doet zelfs af aan de ernst van het feit dat Kamphuis' vrienden nog steeds niet weten wat er met hem is gebeurd. Onderzoeksjournalistiek is het evenmin.

★★☆☆☆

Ze Weten Alles van Je is te zien bij Videoland.